لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

نتانیاهو: طرح چند حمله تروریستی به سفارتخانه‌های اسرائیل شناسایی و خنثی شد


نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه خبر داد که کشورش طرح «حمله تروریستی» به چند سفارتخانه اسرائیل و کشورهای دیگر در چند نقطه جهان را شناسایی و خنثی کرده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو این سخنان را روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت، در مراسم یادبود دیپلمات های کشته شده اسرائیلی در خارج از کشور بیان کرد.

آقای نتانیاهو بدون آن که توضیح بیشتری در مورد این «توطئه‌های حمله تروریستی» بدهد، افزود: «تهدیدات برای این نوع حملات هنوز نیز وجود دارد.»

به گفته نخست وزیر اسرائیل، کشورش هم از وقوع حمله به سفارتخانه‌های خود در چند کشور جلوگیری کرده و هم چند کشور دیگر جهان را از طرح حمله به سفارتخانه‌های آنها در کشورهای دیگر باخبر کرده است.

آقای نتانیاهو به نام این کشورها اشاره نکرد، اما افزود که دستگاه‌های امنیتی اسرائیل تکاپو در سراسر جهان با هدف شناسایی زودهنگام خطرات را افزایش داده اند.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «ما نگذاشته ایم توطئه ها به مرحله اجرایی برسد؛ از همان آغاز بسیاری از طرح ها را ناکام کرده ایم».

نخست وزیر اسرائیل که وزیر امور خارجه در دولت خود نیز هست، گفت که تدابیر امنیتی برای حفظ سفارتخانه‌ها و اعضای هیئت‌های دیپلماتیک اسرائیل در کشورهای جهان افزایش یافته است.

اسرائیل انفجار سفارتخانه خود در بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۲ را به ایران نسبت داده و گفته است، این انفجار همانند انفجار تروریستی سال ۱۹۹۴ در کانون همیاری یهودیان آرژانتین، توسط شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، ضمن همکاری با حزب الله در لبنان عملی شد.

دستگاه قضایی آرژانتین با وجود اصرار اسرائیل، بمب‌گذاری ۲۵ سال پیش در سفارتخانه اسرائیل را به ایران ربط نداده است.

اسرائیل در سال های گذشته از طرح هایی نیز برای حمله به سفارتخانه‌های خود در گرجستان و آذربایجان و سپس در تایلند، هند، کنیا و چند کشور دیگر خبر داده بود.

نیروهای امنیتی تایلند در زمستان ۲۰۱۲ افرادی را با تابعیت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تلاش برای حمله به هدف های اسرائیلی در بانکوک دستگیر کردند.

یکی از دستگیر‌شدگان بانکوک، به نام سعید مرادی در انفجار بمب همراه خود، پیش از دستگیری و ضمن تعقیب و گریز با نیروهای امنیتی تایلند، پایش را از دست داد.

افزون بر سعید مرادی، تایلند آن زمان محمد خزائی را نیز «هنگام فرار» در فرودگاه بانکوک دستگیر کرد.

نخست وزیر اسرائیل طرح‌ها برای حمله در گرجستان، هند و تایلند را همزمان به ایران نسبت داده بود.

XS
SM
MD
LG