لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

واکنش اسرائیل به احتمال حذف نام حماس از فهرست تروریست‌ها


اسامه حمدان، رهبر حماس در لبنان
اسامه حمدان، رهبر حماس در لبنان

به گفته یک مشاور ارشد در دادگاه اتحادیه اروپا، احتمال حذف نام جنبش فلسطینی حماس از فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه تقویت شده است؛ سخنانی که بلافاصله با استقبال چشمگیر سران حماس روبه‌رو شد و در مقابل اسرائیل «ابراز اطمینان» کرد که حماس همچنان در این فهرست «باقی می‌ماند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الیانور شارپستون مشاور دادگاه تجدید نظر وابسته به اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه، اول مهر، گفت که شورای اتحادیه در تصمیم پانزده سال پیش خود در مورد تعریف حماس به عنوان موجودیت تروریستی اشتباه کرده است.

الیانور شارپستون به عنوان یکی از ده مشاور ارشد دادگاه تجدید نظر اتحادیه اروپا معرفی شده است.

به گفته این مشاور، در کنار حماس، ممکن است در مورد قرار گرفتن جنبش «ببرهای تامیل» سری‌لانکا در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نیز تجدید نظر شود، زیرا ماهیت این گروه تغییر کرده و این جنبش در هفت سال اخیر از فعالیت نظامی دست کشیده است.

این مشاور دادگاه عدالت اروپا گفت، تعریف حماس به عنوان گروه تروریستی در سال ۲۰۰۱ بر اساس برداشت از گزارش‌های رسانه‌ها بود.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۱ در فضای پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر به آمریکا، نام حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی از نگاه کشورهای عضو اتحادیه قرار داد.

دادگاه اتحادیه اروپا اواخر پاییز دو سال پیش نام حماس را از این سیاهه حذف کرد، اما در ادامه این روند قضایی، از این حکم عدول کرد.

اکنون با توصیه مثبت یکی از مشاوران ارشد دادگاه اتحادیه اروپا در مورد حماس، ابقا یا پاک شدن نام این جنبش فلسطینی در فهرست تروریستی اتحادیه، به نظر قضات دادگاه منوطاست.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، وزارت امور خارجه اسرائیل روز پنج‌شنبه در بیانیه ای گفت: «حماس همچنان یک موجودیت تروریستی است» و اسرائیل «اطمینان» دارد که نام حماس در گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا «باقی می‌ماند».

از سوی دیگر، سخنگویان حماس از نظریه مثبت مشاور ارشد دادگاه اروپایی استقبال کرده و خواهان نهایی شدن این نظریه شدند.

حماس، مخفف عبارت «حرکت مقاومت اسلامی» تاکید دارد که یک تشکل برای مقاومت در برابر اسرائیل است.

حماس بیست و هشت سال پیش در غزه با افکار و اندیشه های اخوان‌المسلمین پایه گذاری شد و با مبدل شدن به رقیبی سرسخت برای جنبش دیرپای فتح، توانست برنده انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ در سرزمین های فلسطینی باشد.

با تشدید رقابت های دو جنبش فلسطینی، حماس در سال ۲۰۰۷ با اقداماتی که فتح آن را به «کودتا» تعبیر کرد، فتح را از قدرت در غزه خلع کرد و تا به امروز حکومت بر باریکه غزه را عملا در دست دارد.

اسرائیل از آغاز برپایی حماس آن را تروریستی دانسته و ده‌ها نفر از سران آن را یکی پس از دیگری در عملیات مختلف کشته است. اسرائیل چند جنگ علیه حماس کرده که آخرین آن، تابستان دو سال پیش بود.

با وجود کشته های بسیار و ویرانی های شدید در غزه به دلیل جنگ های اسرائیل و حماس در غزه، حماس همچنان محبوب‌ترین جنبش در میان فلسطینی های غزه به شمار می‌رود و جایگاه آن در میان فلسطینی های کرانه باختری نیز تقویت شده است.

افزون بر اسرائیل و اتحادیه اروپا، آمریکا، کانادا و ژاپن نیز حماس را موجودیت تروریستی می دانند.

ایران و سوریه سال ها حامی حماس بودند، اما موضع‌گیری‌های این گروه در جنگ داخلی سوریه، جمهوری اسلامی ایران و سوریه را از حماس دور کرده و سوریه سران حماس را از سوریه اخراج کرد.

XS
SM
MD
LG