لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۷

حزب‌الله اسرائیل را مسئول ترور فرمانده ارشد خود معرفی کرد


حسان هولو اللقیس
حسان هولو اللقیس
در پی ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در دقایق اولیه بامداد چهارشنبه، سیزدهم آذر، در برابر خانه‌اش در شهر بیروت، این سازمان شیعی لبنانی انگشت اتهام خود را به سوی اسرائیل نشانه رفت.

بر اساس بیانیه حزب‌الله، فرمانده ارشد «نیروهای مقاومت» به نام حسان هولو اللقیس در زمان بازگشت به خانه در محله «السان تیریز- الحدث» در جنوب پایتخت لبنان مورد سوء قصد قرار گرفته است.

در حالی که یک گروه سنی با نام «یگان آزادگان سنی بعلبک» در توئیتر خود مسئولیت ترور روز چهارشنبه را عهده‌دار شده است، گروه حزب‌الله ساعاتی پیش هشدار داد که «رژیم صهیونیستی» باید منتظر «عواقب این ترور» باشد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل هر گونه دخالت این کشور در ترور اللقیس را رد کرد.

ایگال پالمور، سخنگوی این وزارتخانه، گفت: دیگر عادت کرده‌ایم که در خاورمیانه اسرائیل را به هر امری متهم کنند، بدون آن که هیچ سند و شاهدی داشته باشند.

سیلوان شالوم، معاون نخست وزیر و وزیر انرژی اسرائیل، نیز روز چهارشنبه به بخش عبری رادیو اسرائیل گفت: «ما مسلما از کشته شدن چنین فردی مغموم نیستیم، اما مسلم است که نیروهای سلفی برای انتقام‌گیری از حزب‌الله این اقدامات را انجام می‌دهند.»

گزارش‌ رسانه‌های لبنانی و از جمله شبکه ال‌بی‌سی می گوید، سه تا چهار نفر در حال دور شدن از خانه این فرمانده، پس از این حادثه دیده شده‌اند.

در برخی از این گزارش‌ها آمده است که ضاربان که در پارکینگ خانه اللقیس کمین کرده بودند، با محاصره خودروی حامل وی، با اسلحه مجهز به صداخفه‌کن، پنج گلوله از فاصله بسیار نزدیک به سر و گردن این فرمانده شلیک کرده‌اند.

زمانی که اللقیس به بیمارستان رسول اعظم در بیروت انتقال یافت، نشانه‌های حیات در وی دیده نمی‌شد.

با آگاهی نیروهای حزب‌الله از این سوء قصد، شمار زیادی از شبه نظامیان این سازمان، محل را محاصره و تدابیر شدید امنیتی برقرار کردند.

بر اساس گزارش‌های منتشره در رسانه‌های لبنانی، هولو اللقیس به دلیل اهمیتی که در کادر فرماندهی نظامی حزب‌الله داشت، در گذشته نیز مورد سوء قصد قرار گرفته، اما جان سالم به در برده بود.

در برخی از گزارش‌های رسانه‌های لبنانی، بر «نزدیکی زیاد» اللقیس به حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، نیز تاکید شده است.

وب‌سایت «لبنان الآن» به نقل از «منابع لبنانی»، در مورد وظایفی که اللقیس در فرماندهی حزب‌الله برعهده داشت، او را مسئول فناوری و در همین حال، مقام ارشد مرتبط با امور تسلیحاتی این سازمان معرفی کرده است.

حزب‌الله در بیانیه خود اعلام کرده است که جسد حسان هولو اللقیس در زادگاهش که بعلبک است، در کنار مزار پسرش که در نبرد ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میان حزب‌الله و اسرائیل کشته شد، خاک می‌شود.

در همین حال قوه قضاییه لبنان اعلام کرد که دستورات لازم را برای تحقیق درباره این ترور صادر کرده است.

سوء قصد مسلحانه به جان این فرمانده حزب‌الله تنها دو هفته پس از دو انفجار در برابر سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در بیروت رخ داده است.

در همین زمینه حسن نصرالله روز سه‌شنبه گذشته، دوازدهم آذر، عربستان سعودی را به حمایت از «یگان‌های عبدالله عزام» که مسئولیت بمب‌گذاری علیه سفارت ایران را برعهده گرفت متهم کرد.

در این بمب‌گذاری شماری از نیروهای حزب‌الله که مسئولان ارشد امنیتی سفارتخانه ایران در لبنان بودند کشته شدند، ده‌ها تن زخمی شدند و خسارات سنگینی به سفارت ایران و ساختمان‌های اطراف وارد شد.

آقای نصرالله در مصاحبه سه‌شنبه شب خود با شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین گفت که حزب‌الله از سوریه در برابر نیروهای تکفیری دفاع خواهد کرد، اما در همین حال، حضور شبه نظامیان حزب‌الله در سوریه را «کمتر از آن چه تصور می‌شود» اعلام کرد.

نصرالله در روزهای گذشته نیز ارزیابی کرده بود که بمب‌گذاری‌ها در لبنان علیه منافع مشترک حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران تکرار شود.
XS
SM
MD
LG