لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

استقبال و خرسندی احزاب دست راستی اسرائیل از پیروزی ترامپ


نفتالی بنت
نفتالی بنت

رهبران احزاب دست راستی اسرائیل که هم‌پیمان با دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، هستند، معتقدند که دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ «بهترین فرصت برای اسرائیل برای باطل کردن اندیشه تشکیل کشور فلسطینی» خواهد بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل در روز پنج‌شنبه، ۲۰ آبان، نفتالی بنت، رهبر حزب «خانه یهود» و وزیر ارشد در دولت ائتلافی نتانیاهو، در واکنش به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: «روشن است که دوران تلاش برای تشکیل فلسطین به پایان خط رسید.»

بر اساس این گزارش‌ها، نفتالی بنت و اعضای دیگر حزب او همچنین خواهان آن هستند که ساخت‌وساز در یهودی‌نشین‌های کرانه باختری و بیت‌المقدس «هر چه زودتر از سر گرفته شده و گسترش یابد».

بر اساس این گزارش‌ها، نفتالی بنت گفت، عمر دولتی که در آمریکا اسرائیل را به خاطر ساخت‌وسازها «تعقیب می‌کرد و آزار می‌داد» به پایان رسید.

به گزارش رادیو اسرائیل، نیر برکات شهردار اسرائیلی بیت المقدس نیز با خشنودی از پیروزی ترامپ و خطاب کردن او با عنوان «یکی از مهم‌ترین دوستان اسرائیل در دهه های گذشته» گفت که با بودن ترامپ در کاخ سفید «خانه‌سازی اسرائیل در بیت‌المقدس وارد مسیر تازه ای خواهد شد».

این اظهار نظرها به شکل پنهان و‌آشکار حاکی از عصبانیت فراوان راستی‌های اسرائیل از دولت باراک اوباماست.

دولت اوباما در هشت سال گذشته انتقادهای شدیدی از خانه‌سازی‌های اسرائیل مطرح کرده و حتی یک سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، به اسرائیل، بعد از شنیدن خبر طرح‌های جدید برای ساخت‌وساز در یهودی‌نشین‌ها با خشم به پایان رسید.

دولت اسرائیل با وجود اصرار به ادامه ساخت‌وساز در اراضی سال ۱۹۶۷ ناچار به رعایت برخی از ملاحظات تعیین شده از سوی آمریکا و جامعه جهانی بود و هر از گاهی به طور تاکتیکی در مسیر ساخت‌وسازهای مورد درخواست راست‌های افراطی اسرائیل موانعی ایجاد کرده است.

همه این‌ها در حالی است که بنیامین نتانیاهو مدعی است که راهکار آمریکا و جامعه جهانی برای تشکیل کشور فلسطین در جوار اسرائیل را پذیرفته است.

در همین حال رهبران راست افراطی در دولت نتانیاهو همچنین از آقای ترامپ خواسته‌اند تا وعده خود را برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به اورشلیم، بیت‌المقدس، عملی کند.

این در حالی است که هیچ یک از دولت های آمریکا تا حال غرب اورشلیم را هم به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناخته‌اند.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بر کرانه باختری و شرق بیت المقدس مسلط شد؛ فلسطینی ها با حمایت جامعه جهانی می خواهند کشور فلسطین در این اراضی برپا شود.

درخواست راست‌گرایان اسرائیل برای «رها شدن از ایده تشکیل کشور فلسطین» و «ساخت و سازهای گسترده در اراضی ۱۹۶۷» «با فرصت روی کار آمدن» دونالد ترامپ در حالی است که رهبران فلسطینی از جناح های مختلف، از آقای ترامپ خواسته‌اند واقع‌بین بوده و «به طور یک‌جانبه» در کنار اسرائیل نایستد.

به گزارش الجزیره، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، روز پنج‌شنبه در قطر گفت، «زمان آن رسیده که دولت آمریکا خطاهای تاریخی خود در قبال فلسطینی‌ها را جبران کند».

خالد مشعل گفت: «بدون حقوق فلسطینی ها، منطقه روی ثبات نخواهد دید و آمریکا باید درک کند که اسرائیل بار سنگین سیاسی و مالی بر دوش این کشور است.»

دونالد ترامپ در آغاز کارزار انتخاباتی خود گفته بود، چون در نزاع اسرائیلی- فلسطینی «بی‌طرف» است می تواند در حل این نزاع کمک کند.

اما انتقادهای شدید آقای ترامپ از سیاست‌های باراک اوباما، و اینکه در آخرین سخنرانی‌های تبلیغاتی‌اش آقای اوباما را «فاجعه‌ای بزرگ برای اسرائیل» می نامید، دولت و جناح راست اسرائیل را به ایستادگی هر چه بیشتر آقای ترامپ در کنار این کشور دلگرم کرده است.

XS
SM
MD
LG