لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

تشکیل کمیسیون نظامی منطقه‌ای بین اسرائیل و روسیه


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار ولادیمیر پوتین
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار ولادیمیر پوتین

روزنامه اسرائیلی هاآرتص خبر داد که دولت‌های اسرائیل و روسیه در روزهای گذشته تصمیم گرفته‌اند یک کمیسیون هماهنگی‌های نظامی منطقه‌ای تشکیل دهند.

بنا بر این گزارش، این تصمیم اندک زمانی پس از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به مسکو و دیدار او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اتخاذ شده است.

به نوشته هاآرتص در شماره سه‌شنبه، ۳۱ شهریور، ژنرال گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در ملاقات با همتای روس خود، والری گراسیموف، به این توافق رسیده است که این کمیته نظامی مشترک «با بهره‌گیری از تجهیزات الکترونیکی به رصد تحرکات دریایی و هوایی در منطقه‌ اقدام کند».

هاآرتص افزوده است، یکی از مهم‌ترین هدف‌های این کمیسیون «بررسی اثرات میدان الکترومغناطیس نظامی» بر اقدامات طرف مقابل است.

هاآرتص همچنین سخنان یک «افسر ارشد» اسرائیلی را، بدون ذکر نام او، نقل کرده مبنی بر این که «اقدامات نظامی (اسرائیلی) در مرز شمالی می‌تواند بر برخی از تحرکات روسی در خاک سوریه اثر داشته باشد».

بر اساس این گزارش، معاونان ستاد کل ارتش‌های اسرائیل و روسیه ریاست این کمیسیون را بر عهده خواهند داشت.

به نوشته هاآرتص، نخستین دیدار روسای کمیسیون یاد شده دو هفته دیگر خواهد بود، هر چند که هنوز محل آن تعیین نشده است.

«افسر ارشد اسرائیلی» به هاآرتص گفته است، «نمی‌تواند تایید کند که اسرائیل و روسیه آمریکا را در جریان جزئیات این همکاری‌ها قرار خواهند داد یا خیر».

روسیه به تازگی افزایش حضور همکاری‌های نظامی خود در سوریه را تایید کرده، اما آن را امری در چارچوب پیمان‌های گذشته میان مسکو و دمشق توصیف کرده است.

بنیامین نتانیاهو در پی دیدار روز دوشنبه، ۳۰ شهریور، خود با رئیس جمهوری روسیه گفت با آقای پوتین به توافقی رسیده است که بر اساس آن، از تقابل احتمالی میان ارتش اسرائیل با نظامیان روسیه در سوریه «جلوگیری» خواهد شد.

اما در همان روز ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، گفت که با وجود توافق‌هایی که در جریان گفت‌و‌گوهای نتانیاهو با پوتین به دست آمده، «اسرائیل از حق آزادی عمل خود در سوریه عدول نخواهد کرد».

اعلام خبر تشکیل کمیسیون مشترک نظامی منطقه‌ای اسرائیلی- روسی در حالی است که در روزهای گذشته نیز گزارش‌هایی از تشدید همکاری روسیه و ایران در سوریه، با هدف کمک به بقای حکومت بشار اسد منتشر شده است.

اسرائیل می‌گوید حق خود می‌داند که مانع از انتقال جنگ‌افزار به دست حزب‌الله از طریق خاک سوریه شود.

اسرائیل در سال‌های گذشته ایران را متهم کرده که از خاک سوریه برای گروه حزب‌الله در لبنان سلاح ارسال می‌کند.

رسانه‌های جهانی شماری از حملات هوایی صورت گرفته علیه زرادخانه‌های واقع در سوریه یا کاروان‌های حامل سلاح را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

نتانیاهو در دیدار مسکو این را نیز به رئیس جمهوری روسیه گفته بود که ایران در صدد است «جبهه تازه‌ای علیه اسرائیل» در خاک سوریه ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG