لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

اعزام نیروهای اسرائیلی به جولان برای مقابله با عواقب اوضاع سوریه


آتش در نزدیک‌ترین شهر سوریه به بلندی‌های جولان
آتش در نزدیک‌ترین شهر سوریه به بلندی‌های جولان
در پی استقرار شماری از واحدهای تازه نظامی ارتش اسرائیل در مرزهای جولان با سوریه، رسانه‌های اسرائیل این اقدام را هشداری به سوریه و نشانه آمادگی ارتش اسرائیل برای مقابله با عواقب ناشی از وخامت اوضاع در سوریه دانسته‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، پنجم مردادماه، از بلندی‌های جولان گزارش داد که سربازان زیادی در این منطقه مستقر شده‌اند و به گفته مقام‌های ارشد ارتش اسرائیل این حضور نظامی، بخشی از یک رزمایش است.

در همین زمینه یک مقام اسرائیلی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که آمادگی نظامی اسرائیل برای مقابله با وضعیتی است که احتمالا در پی تشدید جنگ داخلی سوریه پیش خواهد آمد.

او گفت: «وضعیت آمادگی واحدهای اسرائیلی نظر به دگرگون شدن اوضاع تغییر کرده است.»

این مقام اسرائیلی که نامی از او برده نشده است، آمادگی نظامی کشورش را «بسیار بالا» توصیف کرد تا، به گفته او، «در صورت وخیم شدن اوضاع» در منطقه حضور داشته باشند.

مقام یادشده اسرائیلی از وجود جنگنده‌ها و تک‌تیراندازهای اسرائیل در مرز سخن گفته و افزوده است که ارتش اسرائیل استحکامات مرزی را هم تقویت می‌کند و از جمله توده حصارهای خاردار را افزوده و چاله‌هایی کنده است تا مانع از عبور خودرو‌ها از آن سوی مرز شود.

یک مقام اسرائیلی دیگر نیز که با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرده است آمادگی نظامی ارتش اسرائیل را ناشی از نگرانی کشورش از رخنه تروریست‌ها دانسته، ولی گفته است که «اسرائیل به کسانی که جان‌شان به‌راستی در خطر باشد کمک کرده و به آنها پناه خواهد داد».

در همین حال شبکه تلویزیونی الجزیره نیز روز پنج‌شنبه گزارش کرد که نیروهای ارتش اسرائیل تدابیر امنیتی خود در مرز جولان را افزایش داده‌اند.

از سوی دیگر روزنامه یدیعوت آخرونوت می‌نویسد که اسرائیل نگران رخنه نیروهای جهادی اسلام‌گرایی است که ممکن است در میان سیلی از پناهندگان سوری، فلسطینی و دروزی‌ها از مرز بگذرند.

از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه در یک سال و نیم اخیر ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور به کشورهای هم‌جوار گریخته‌اند. تا ماه آوریل امسال داده‌های رسمی سازمان ملل متحد از وجود ۲۴۵۶۴ پناهنده سوری در کشورهای هم‌جوار خبر می‌داد.

اما این شمار در سه ماه اخیر به‌شدت افزایش یافته است و ده‌ها هزار نفر دیگر به اردن، ترکیه و عراق رفته و چند هزار نفری نیز وارد لبنان شده‌اند.

با وجود این تاکنون هیچ یک از ده‌ها هزار فراری و آواره از سوریه وارد مرز اسرائیل نشده است.

هر چند اسرائیل در نبرد شش‌روزه سال ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان را به اشغال درآورده و در این مدت ده‌ها شهرک در منطقه جولان ساخته است، این مرزهای غیررسمی و مورد اختلاف نظر، هم در زمان حکومت حافظ اسد و هم در دوازده سال نظام بشار اسد، آرام‌ترین مرز‌ها برای اسرائیل بوده است.

اما آمادگی نظامی اسرائیل برای مقابله با احتمالات در سوریه پس از آن جدی‌تر شد که یک سخنگوی دولت سوریه هفته گذشته با اذعان به وجود سلاح‌های غیرمتعارف در دست ارتش این کشور گفت که از این سلاح‌ها نه علیه مردم سوریه، بلکه علیه «دشمن خارجی» استفاده خواهد شد.

در پی این سخنان، مقامات اسرائیل از جمله اهود باراک، وزیر دفاع این کشور، به سوریه نسبت به کاربرد احتمالی این جنگ‌افزار‌ها علیه اسرائیل هشدار دادند.

با این حال، ژنرال عاموس گیلعاد، رئیس بخش امنیتی- سیاسی در وزارت دفاع اسرائیل، در روزهای اخیر گفته است که ارتش سوریه همچنان سلاح‌های شیمیایی و میکروبی خود را در کنترل دارد و هنوز نشانه‌ای از این که اختیار این سلاح‌ها از کنترل حکومت اسد خارج شده در دست نیست.
XS
SM
MD
LG