لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۱

همکاری‌های روسیه و اسرائیل به‌رغم استفاده از پایگاه همدان «ادامه می‌یابد»


روزنامه معاریو اسرائیل گزارش داد که با وجود استقرار جنگنده‌های روسیه در ایران برای حمله به مواضع معارضین در سوریه، اسرائیل نیز هماهنگی‌ها و همکاری‌های نظامی و اطلاعاتی خود با روسیه را «به طور کامل» ادامه خواهد داد.

وزارت دفاع روسیه تایید کرد که جنگنده‌های این کشور از سه‌شنبه این هفته، ۲۶ مرداد، با استقرار در پایگاه نوژه در همدان و سوخت‌گیری از آنجا، برای حمله به مواضع «تروریست‌ها» در سوریه به پرواز درآمده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ها، جنگنده های روسیه، از جمله توپولوف های ۲۲، روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه مواضعی از معارضین را، از جمله در حلب، بمباران کردند.

این نوع همکاری نظامی بی‌سابقه میان روسیه و ایران، در راستای حمایت مشترک از حکومت بشار اسد در سوریه، در شرایطی آغاز شد که اسرائیل و روسیه نیز در یک سال اخیر دامنه هماهنگی نظامی خود را گسترش داده‌اند.

به نوشته معاریو، «مقامات ارشد نظامی» اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، به این روزنامه گفتند، همکاری‌ها و هماهنگی‌های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل و روسیه در مورد عملیات اسرائیل در سوریه، حتی با وجود آغاز عملیات نظامی روس ها از آسمان ایران، «در هیچ سطحی دچار وقفه یا اخلال نشده است».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در یک سال اخیر خود چهار بار به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در مورد هماهنگی های نظامی و اطلاعاتی دو کشور بر سر سوریه گفت‌وگو کرد.

در یک سال اخیر دیدارهای دیگری نیز در سطوح مسئولان ارشد وزارتخانه‌های دفاع اسرائیل و روسیه و ستاد مشترک ارتش های دو کشور در مورد سوریه انجام شده بود.

به گفته منابع خبری غربی، اسرائیل در سال های اخیر بارها کاروان های حامل اسلحه و جنگ‌افزاری را که عمدتا از ایران برای رسیدن به دست حزب الله لبنان، ابتدا به سوریه برده می شود، بمباران کرده یا آشیانه انبار این جنگ‌افزارها را قبل از آنکه به لبنان انتقال یابد، در مناطق مختلف سوریه بمباران و منهدم کرده است.

در دوره اخیر، عملیات هوایی نیز مانند کشتن جهاد مغنیه همراه با سرهنگ ایرانی محمدعلی الله‌دادی و کشته شدن سمیر قنطار مسئول ارشد حزب الله در حومه دمشق، به عملیات هوایی اسرائیل نسبت داده شده بود.

به گزارش منابع غربی، از اواخر سپتامبر سال گذشته که عملیات هوایی روسیه در حمله هوایی به مواضع معارضین در سوریه آغاز شد، اسرائیل نگران بود که تصادم هوایی میان جنگنده های اسرائیلی و روسی رخ دهد یا آن که عدم هماهنگی اطلاعاتی و نظامی، وقایع ناخوشایند دیگری را باعث شود.

اسرائیل از توافق های به دست آمده در سفرهای نتانیاهو به مسکو و دیگر گفت‌وگوهای بلندپایگان دو کشور ابراز خشنودی کرده و گفته بود، هماهنگی ها بسیار مثبت و ثمربخش است.

در این میان، روزنامه اسرائیلی جروزالم پست روز چهارشنبه نوشته بود، با وجود آن که اسرائیل آمریکا را بزرگ ترین همپیمان نظامی خود می داند، در عین حال به این باور نیز رسیده است که پوتین روسیه را به ستاره ای که در منطقه اوج گرفته مبدل کرده و تا قبل از آغاز حضور جنگنده های روسیه در ایران، اسرائیل از تقویت جایگاه روسیه، به خاطر همکاری ثمربخش و مناسبات نزدیک با روسیه، ظاهرا راضی به نظر می رسید.

جروزالم پست نوشته بود، مصر نیز در دوران حکومت عبدالفتاح السیسی در سه سال اخیر، مانند اسرائیل، معتقد شده که به جای آمریکا که به دوستان خود «پشت می کند»، باید به روسیه نزدیک شد.

به نوشته جروزالم پست، ترکیه و عربستان سعودی نیز دیدگاه مشابهی در مورد روسیه دارند و بهبود مناسبات ترکیه با اسرائیل و روسیه نیز در دوره اخیر به نوعی اتحاد نانوشته میان اسرائیل، مصر، ترکیه و عربستان با روسیه کمک کرده است.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان اطلاعاتی اسرائیل مانند امنون لورد در تفسیرهایی در مورد فرود جنگنده های روسی در خاک ایران نوشته‌اند: «این فاجعه‌ای استراتژیک برای اسرائیل است که از ضعف باراک اوباما و دولت آمریکا ناشی می شود».

امنون لورد در وب‌سایت اطلاعاتی «میدا» نوشته است، «پرواز بمب‌افکن‌های روس از آسمان ایران یکی دیگر از ابعاد نابخشودنی توافق هسته ای سال گذشته میان قدرت ها و ایران را برملا می‌کند زیرا ایران را که حکومتی حامی ترور است، به ملکه منطقه مبدل کرده است».

XS
SM
MD
LG