لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

بالا گرفتن موج حملات خیابانی در اسرائیل همزمان با سفر بایدن


جو بایدن (چپ) در آغوش بنیامین نتانیاهو
جو بایدن (چپ) در آغوش بنیامین نتانیاهو

همزمان با ادامه حملات خیابانی در چندین شهر اسرائیل، پلیس این کشور ارزیابی کرد که این موج حملات با سفر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، به اسرائیل بی‌ارتباط نیست.

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۱۸ و ۱۹ اسفندماه، حملات خیابانی با سلاح سرد و گرم از سوی فلسطینی‌ها با هدف مردم در خیابان‌های چند شهر اسرائیل از سرگرفته شد.

به گزارش رادیو اسرائیل، فرماندهی پلیس این کشور گفت که هرچند حملات به صورت مستقل از سوی فسطینی‌ها انجام شده و برنامه‌ریزی واحدی پشت آنها نیست، آمدن معاون رئیس جمهور آمریکا در اقدامات پی‌‌درپی مهاجمان فلسطینی تاثیر داشته است.

آقای بایدن که عصر سه‌شنبه به اسرائیل رسید، در ساعتی که شهرک «جافا» در ساحل تل‌آویو هنوز در اوج حمله یک مهاجم چاقوبه‌دست به گردشگران آمریکایی و روسی بود، خود در نزدیکی محل حضور داشت.

آقای بایدن برای ملاقات با شیمون پرز، رئیس جمهوری اسبق اسرائیل، به «بنیاد صلح پرز» در شهرک «جافا» رفته بود.

به گزارش رسانه های اسرائیل، جو بایدن گفت: «در همین لحظات، این محل شاهد یک حمله است؛ این حملات محکوم است و مردم در اسرائیل نباید آماج تعرض‌های ظالمانه باشند.»

نیروهای امنیتی اسرائیل عامل حمله ساحل «جافا» را بعد از ساعتی یافته و از پای درآوردند.

در حمله «جافا» یک گردشگر ۲۹ ساله آمریکایی کشته و همسر او شدیدا زخمی شد. شمار دیگری از یازده زخمی انتقال یافته به بیمارستان در وضعیت «وخیم» توصیف شدند.

عصر سه‌شنبه در شهر «پتح تیکوا» یک مرد فلسطینی با چاقو به یک یهودی رهگذر حمله کرد؛ یهودی زخمی شده چاقوی فرو رفته به بدن خود را درآورد و با گلاویز شدن با فلسطینی، او را به ضرب همان چاقو کشت.

همچنین در همان ساعت، یک فلسطینی جوان که کلت داشت، در شرق بیت‌المقدس به سوی نظامیان مسلح اسرائیلی تیراندازی کرد و دو تن را زخمی کرد. این فلسطینی نیز درجا کشته شد.

بامداد سه‌شنبه یک زن ۵۰ ساله فلسطینی نیز در نزدیکی الاقصی با چاقو در حال حمله به یک نظامی اسرائیلی کشته شد؛ ساعتی بعد، یک دختر فلسطینی با چاقو، قبل از حمله، در «قلندیه» در کرانه باختری دستگیر شد.

روز چهارشنبه، ۱۹ اسفند، نیز با تکرار حملات خیابانی آغاز شد و یک راننده فلسطینی در خیابانی در بین شرق و غرب بیت المقدس، به اتومبیل های همجوار کوبید. راننده فلسطینی که گریخته بود، بعد از ساعتی پیدا شد و از سوی یک اسرائیلی غیرنظامی که اسلحه داشت، کشته شد.

گروه حماس از حملات روز سه‌شنبه به عنوان «روزی مملو از اقدامات قهرمانانه شهادت‌طلبان» تقدیر کرد.

از شب سال نوی یهودیان در مهرماه گذشته، حملات خیابانی فلسطینی‌ها ادامه یافته و بسیاری از امور زندگی اسرائیلی ها و فلسطینی ها را، در نبود هیچ گونه چشم‌اندازی برای صلح، تحت تاثیر قرار داده است.

رهبران اپوزیسیون اسرائیل روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه از بنیامین نتانیاهو به خاطر تشدید ناامنی‌ها به‌شدت انتقاد کردند.

نظرسنجی شبکه اول تلویزیون اسرائیل نیز در روز سه‌شنبه نشان داد که اکثریت مردم از ناتوانی دولت در تامین امنیت شهروندان به‌شدت ناخرسند هستند.

جو بایدن که در چارچوب تور خاورمیانه ای به اسرائیل رفته، چهارشنبه در ملاقاتی در بیت‌المقدس درباره بسته جدید کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل با بنیامین نتانیاهو گفت‌وگو کرد.

به گزارش رسانه های اسرائیل، در پی این ملاقات، نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با آقای بایدن، گفت محمود عباس «شریک صلح» نیست و اقداماتی مانند کشتن گردشگر آمریکایی را «تشویق» می‌کند.

XS
SM
MD
LG