لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

مذاکره اتمی در وین، واکنش در اسرائیل


شاید تنها انتشار خبر وجود دو اسیر اسرائیلی در دست حماس در باریکه غزه می توانست انبوه هر روزه واکنش مقامات و دولتمردان اسرائیلی را از صدر رسانه های این کشور برای مدت زمان بسیار کوتاهی به حاشیه براند.

روز پنج‌شنبه گذشته اسرائیل ناچار شد پس ازماه‌ها مخفی‌کاری تایید کند که دو شهروند این کشور زنده در اسارت حماس هستند؛ یک اتیوپیایی تبار به نام آوراهام منگیستو و یک عرب بادیه نشین که نام او اعلام نشده است.

هر دو نفر با پای خود وارد غزه شده و در آنجا به اسارت درآمده اند؛ اتیوپیایی تبار یهودی ۲۸ ساله که از ده ماه پیش در غزه در اسارت است و عرب بدوی که از حدود سه ماه قبل به غزه رفته است.

اما این واقعیت که یکی از این دو اسیر بیماری روحی داشته و دیگری عرب است، بلافاصله گزارش اسارت آنها را به خبری نسبتا معمولی مبدل کرد و باز «نگاه نگران» اسرائیل در مورد بیرون آمدن احتمالی «دود سفید» از هتل کوبورگ در وین، محل مذاکرات ایران و قدرت های جهانی، صدرنشین گزارش‌های رسانه های اسرائیلی شد.

در حالی که شبکه دوم تلویزیون اسرائیل روز جمعه، ۱۹ تیر، مدعی شد که دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و گروه کشورهای ۵+۱ «در روزهای آینده حتمی است»، تحلیل‌گران این شبکه گفتند که این آمریکا و قدرتهای غربی هستند که تا حد زیادی از مواضع خود «عدول» کرده اند، نه این که ایران امتیاز داده باشد.

به گزارش رادیو اسرائیل، تساخی هانگبی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسرائیل، روز پنج‌شنبه اظهار داشت، سخنان باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که یک روز قبل از آن گفته بود «احتمال دستیابی به توافق با ایران کمتر از پنجاه درصد است»، «بازتاب دهنده واقعیات نیست، بلکه آمریکا برای رسیدن به توافق «التهاب» زیادی نشان می‌دهد.

ژنرال یعکوو عامی درور، مشاور پیشین امنیت ملی اسرائیل، نیز روز پنج‌شنبه، ۱۸ تیر، به رادیو اسرائیل گفته بود، آمریکا عقب نشینی زیادی در برابر ایران انجام داده و از تعهدات پیشین خود در خصوص «ایستادگی» در برابر برنامه اتمی ایران «به میزان چشمگیری» عدول کرده است.

ژنرال عامی درور این ادعا را مطرح کرده بود که درخواست ایران برای رفع تحریم تسلیحاتی ایران در مذاکرات «نیرنگ» است و ایران از آن عدول خواهد کرد تا «آمریکا بتواند بگوید که توانسته است ایران را به نرمش و عقب نشینی وادار کند».

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز در روزهای گذشته که مذاکرات با ایران ظاهرا به آخرین مراحل خود رسیده بود، گفت ایران در مذاکرات «اخاذی» می کند و «هر روز که می‌گذرد، مذاکره کنندگان بیشتر در برابر ایران عقب‌نشینی می‌کنند».

آقای نتانیاهو روز سه‌شنبه، ۱۶ تیر، در مراسم یادبود هرتصل، پایه گذار جنبش «صهیونیسم» از قدرت های مذاکره کننده با ایران پرسید: «چطور می توان به کشوری که بارها تصمیمات جامعه بین المللی را زیر پا گذاشته اعتماد کرد و چگونه می توان صدها میلیارد دلار دیگر در این کشور گذاشت؛ پول‌هایی که از آن برای گسترش تروریسم و تسلط بر چهار گوشه دنیا استفاده خواهد کرد؟»

نتانیاهو قبل از آن نیز یک فیلم انیمیشن را علیه توافق هسته ای ایران در وبسایت خود قرار داده بود؛ در این فیلم ۲۷ ثانیه ای، نتانیاهو مدعی شد که اگر توافق هسته ای «بد» با ایران به دست آید، خطرات ناشی از ایران «وخیم تر» از داعش خواهد بود.

همچنین پس از انتشار مقاله هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز که در آن تاکید کرده بود پس از توافق هسته ای، ایران با کشورهای جهانی در مبارزه با «توحش» جاری درخاورمیانه همکاری خواهد کرد، دوری گلد، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل، مقاله ای به عنوان «پاسخ» به این مقاله وزیر خارجه ایران را در روزنامه انگلیسی تلگراف منتشر کرد.

دوری گلد در مقاله خود نوشت ایران خودش آتش‌افروز است و چگونه می توان به نقش این کشور برای فرونشاندن آتش در خاورمیانه اعتماد کرد؟

اسحاق هرتسوگ و تزیپی لیونی از رهبران جناح اوپوزیسیون اسرائیل در روزهای گذشته از نتانیاهو به دلیل تیرگی مناسبات با آمریکا و منزوی شدن نسبی اسرائیل در ارتباط این کشور با دولت واشینگتن، از نتانیاهو انتقاد کرده و نبود تاثیر اسرائیل بر روند مذاکرات هسته ای را ناشی از قطع نسبی روابط با آمریکا دانسته اند، اما در همین حال سران اپوزیسیون اسرائیل در تماس با رهبران و مقامات کشورهای غربی، از «خطرات جدی» برنامه اتمی ایران سخن گفته اند.

بر اساس گزارش رسانه های اسرائیل، اسحاق هرتسوگ، رهبر «اردوگاه صهیونیستی»، گروه اصلی در اپوزیسیون اسرائیل، به مقامات دولت بریتانیا گفته بود در هرچه که مربوط به برنامه اتمی ایران می شود، پوزیسیون یا اوپوزیسیون وجود ندارد.

اما تحلیل‌گر اسرائیلی، «ییسرائل هرئل»، روز دهم ژوئیه، ۱۹ تیر، در مقاله ای در هاآرتص با عنوان «چه کسی در دستیابی ایران و قدرت ها به توافق مقصر است؟»، مئیر داگان، یووال دیسکین و گابی اشکنازی را متهم کرد که به دلیل مخالفت هایی که با سیاست های هراس‌افکنانه بنیامین نتانیاهو در مورد برنامه هسته ای ایران کردند، موضع آمریکا را در برابر دولت اسرائیل تقویت کرده اند.

مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، یووال دیسکین رئیس پیشین شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، و ژنرال گابی اشکنازی رئیس قبلی ستاد کل ارتش این کشور هستند؛ هر سه آنها با بلند کردن صدای خود با احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران، هشدار دادند که چنین حمله ای نه تنها فایده ای ندارد و برنامه هسته ای ایران را از بین نخواهد برد بلکه بعد از این اقدام نظامی، خود اسرائیل برای یک دوره بسیار طولانی در وضعیتی خطرناک قرار خواهد گرفت؛ مئیر داگان حتی از دورانی بسیار تاریک برای آینده اسرائیل در صورت حمله به ایران سخن گفته بود.

اما «ییسرائل هرئل» در هاآرتص نوشت، در این که اسرائیل از گردونه مذاکرات اتمی کنار زده شده و حتی از آخرین تحولات گفت وگوها به موقع باخبر نمی شود، بنیامین نتانیاهو «مقصر» اصلی است که «عملکردی غیرمسئولانه» در برابر دولت آمریکا داشته و «پل های روابط با دولت باراک اوباما را آتش زده است».

اما به نوشته این نویسنده هاآرتص، نتانیاهو «مقصر جزیی» در دستیابی ایران و قدرت ها به توافق است زیرا نخست وزیران پیشین قبل از نتانیاهو (آرئیل شارون و اهود اولمرت) خطرات ناشی از برنامه اتمی ایران را بسیار جدی تلقی نکرده و کارهای لازم را به موقع خود در مورد آن انجام نداده بودند.

پس از مخالفت های تند نخست وزیر اسرائیل با برنامه اتمی ایران و توصیف آن به عنوان «خطر حیاتی» برای موجودیت اسرائیل، و در حالی که به مصداق ضرب المثل ایرانی او گفت «کلاه» بیاورید و چاکران دربارش «سر» آوردند،«ییسرائل هرئل» می افزاید همه آن مقامات اسرائیلی نیز که با پیروی از نتانیاهو و حتی تندتر از او، آتش بر خرمن روابط اسرائیل با آمریکا زدند، در اینکه ایران این روزها موفق شده که به آمریکا نزدیک شود و قدرت های غربی را به نرمش در برابر ایران وادار کند، مقصر هستند.

اما یائیر لاپید، رهبر حزب اپوزیسیونی «یش آتید» در روزهای گذشته گفت، اگر توافق هسته ای میان ایران و قدرت ها به دست آید، این امر به مفهوم بزرگ ترین شکست سیاسی بنیامین نتانیاهو است که مقابله با ایران را در صدر دستورکار دولت های خود قرار داده بود.

لاپید که تا چند ماه قبل وزیر دارایی در دولت پیشین اسرائیل بود، این را نیز گفته است که نتانیاهو بخاطر شکست سیاست خود در برابر ایران باید استعفای خود را از نخست وزیری اعلام کند.

XS
SM
MD
LG