لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

تداوم کشمکش بین آمریکا و اسرائیل بر سر طرح صلح خاورمیانه


جان کری، وزیر خارجه آمریکا
جان کری، وزیر خارجه آمریکا
کشمکش لفظی میان دولتمردان اسرائیل و آمریکا بر سر پیش‌نویس طرح صلحی که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، جهت ارائه به اسرائیل و فلسطینی‌ها تهیه کرده همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین رخداد در این زمینه که در یک هفته اخیر شدت گرفته است، سفیر آمریکا در تل‌آویو از دولتمردان اسرائیل خواست تا از حملات غیرمنصفانه به جان کری دست بردارند.

دان شاپیرو، سفیر یهودی آمریکا در اسرائیل، روز جمعه، هجدهم بهمن، گفت که انتقادهای دولتمردان اسرائیلی به جان کری از مرحله انتقاد سیاسی گذشته و منتقدان حتی آقای کری را که همواره مدافع امنیت اسرائیل بوده «ضد یهودی» خطاب می‌کنند.

این در حالی است که به گفته آقای شاپیرو مواضع جان کری در طول بیش از سی سال فعالیت او در عرصه سیاست و کنگره آمریکا نشان می‌دهد که او همواره از اسرائیل حمایت کرده است.

جان کری روز چهارشنبه، شانزدهم بهمن، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان در واکنش به موج بی‌سابقه انتقادات دولتمردان اسرائیلی علیه خود گفت: «من از گلوله‌ها در میدان جنگ نترسیدم...حال نیز از این انتقادها باکی ندارم...و تلاش‌ها برای میانجی‌گری در روند صلح ادامه می‌یابد.»

در همین حال سخنگویان وزارت خارجه آمریکا نیز در روزهای گذشته تکرار کرده‌اند که جان کری «سابقه‌ای درخشان» در حمایت از اسرائیل داشته و حملات دولتمردان اسرائیلی علیه وی آزاردهنده است.

اما نفتالی بنت، وزیر صنایع و اقتصاد اسرائیل، در واکنش به مصاحبه آقای کری گفت که او ده‌ها سال قبل در صحنه جنگ بوده، اما مردم اسرائیل هر روز آماج راکت و حملات مسلحانه‌اند.

نفتالی بنت روز پنج‌شنبه، هفدهم بهمن، در مصاحبه با رسانه‌های کشورش گفت که اسرائیل نباید طرح‌هایی را که از خارج تهیه می‌شود قبول کند.

بنت که رهبر حزب «خانه یهودی» است، ابراز آمادگی کرد که از ائتلاف با دولت نتانیاهو خارج شود و این کابینه را به چالش بکشد.

درگیری لفظی وزیران اسرائیلی و آمریکایی از زمانی شدت گرفت که جان کری روز یک‌شنبه گذشته در سخنرانی خود در اجلاس امنیتی مونیخ گفت که اگر مذاکرات جاری صلح این بار نیز ناکام شود، نظر به تغییراتی که جامعه جهانی کرده است، عواملی به‌ویژه در اتحادیه اروپا به تحریم اسرائیل متوسل خواهند شد.

برخی از دولتمردان اسرائیلی مانند وزیران امور راهبردی و اقتصاد این کشور مدعی شده‌اند که آقای کری با این سخنان، مخالفان اسرائیل را در جهان برای تحریم اسرائیل «تشویق» کرده است.

موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، نیز ماه گذشته جان کری را «متوهم» نامید و گفت که «زودتر یک نوبل به او بدهند که دست از سر اسرائیل بردارد».

اینها همه در حالی است که شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، این هفته از تلاش‌های آقای کری برای «به ارمغان آوردن صلح برای اسرائیل و فلسطینی‌ها» قدردانی کرد.

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه تندروی اسرائیل، نیز روز جمعه جان کری را «دوست حقیقی اسرائیل» نامید.

همچنین تسیپی لیونی مذاکره‌کننده ارشد اسرائیل در گفت‌وگوهای سیاسی با فلسطینی‌ها راستگرایان در دولت اسرائیل را «منافقانی» نامید که می‌خواهند روند صلح را به شکست بکشانند.

خانم لیونی روز پنج‌شنبه اضافه کرد که «اسرائیل دیگر نمی‌تواند هزینه سنگین شکست مذاکرات را بدهد».

در همین حال هشتاد و پنج نفر از صاحبان صنایع عمده اسرائیل در روزهای گذشته در نامه‌ای سرگشاده به بنیامین نتانیاهو از او خواستند مرعوب تهدیدهای راستگرایان نشود و بداند که اگر در نتیجه شکست روند صلح، اسرائیل تحریم شود، اقتصاد این کشور متحمل خسارتی جدی خواهد شد و هزاران اسرائیلی کار خود را از دست خواهند داد.

با وجود این، در تازه‌ترین نظرسنجی که از افکار عمومی اسرائیل به عمل آمده بیش از هفتاد درصد گفته‌اند که نمی‌توانند برای تامین امنیت خود حتی به آمریکا تکیه کنند و نیروهای اسرائیلی باید به حضور خود در کرانه باختری ادامه دهند.

جان کری در پیش‌نویس چارچوب صلح پیشنهاد کرده است که نیروهای بین‌المللی در بخش‌هایی از کرانه باختری به جای نیروهای اسرائیلی حضور یابند.
XS
SM
MD
LG