لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

حمله هوایی اسرائیل به «انبار اسلحه و مهمات ایران» در نزدیکی دمشق


ارتش اسرائیل در نخستین ساعات روز پنج‌شنبه، هفتم اردیبهشت، یک انبار اسلحه و مهمات در نزدیکی فرودگاه دمشق، پایتخت سوریه، را هدف قرار داد. خبرگزاری رویترز این انبار را متعلق به ایران معرفی می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک «مقام اطلاعاتی منطقه» که به نامش اشاره نکرد می‌گوید که این انبار اسلحه و مهمات واقع در نزدیکی فرودگاه دمشق تحت نظر نیروهای حزب‌الله لبنان بود.

در همین حال شبکه خبری الجزیره به نقل از منابع خود در اپوزیسیون سوریه می‌گوید که در مجموع «پنج حمله» با هدف این انبار که در ۲۵ کیلومتری شهر دمشق واقع است انجام شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون المنار وابسته به حزب‌الله لبنان دلیل «احتمالی» انفجار «بزرگ» روز پنج شنبه را «حمله هوایی اسرائیل» توصیف می‌کند.

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

المنار هدف این حمله را «یک انبار و تانکرهای سوخت» عنوان کرده، اما نگفته است که متعلق به چه گروهی بوده است.

شبکه الجزیره همچنین به نقل از رادیو ارتش اسرائیل گفته‌های وزیر اطلاعات این کشور در تایید انجام این حملات را منتشر کرده است.

یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، که هم‌اکنون در ایالات متحده به سر می‌برد در این باره گفته است که حملات تازه در راستای «سیاست اسرائیل برای جلوگیری از قاچاق تسلیحات پیشرفته به دست ایران برای حزب‌الله» انجام شده است.

این وزیر اسرائیلی توضیح بیشتری در این باره نداده و طبق گزارش الجزیره سخنگوی ارتش این کشور نیز از توضیح در این باره خودداری کرده است.

از سوی دیگر آن طور که خبرگزاری رویترز نوشته است، انباری که در بامداد پنج‌شنبه هدف گرفته شد مقصد نهایی «بخش چشمگیر» اسلحه و مهماتی است که ایران «با هواپیماهای مسافربری و نظامی» به سوریه می‌فرستد.

هنوز مقامات جمهوری اسلامی و مقامات حکومت سوریه در این باره واکنشی نشان نداده‌اند.

در طول جنگ داخلی سوریه که پس از شش سال هم‌چنان ادامه دارد، چندین گزارش از حملات اسرائیل به انبارها و نیروهای حزب‌الله و ایران منتشر شده که اسرائیل در هیچ مورد مسئولیت این حملات را به روشنی بر عهده نگرفته است.

از جمله سپاه پاسداران ایران در دی‌ماه سال ۹۳ اعلام کرد که يکی از فرماندهان اين نيرو در حمله «يک هلی‌کوپتر اسرائيلی» در منطقه «قنيطره» سوريه کشته شده است.

یک روز پیشتر حزب‌الله لبنان در ۲۸ دی‌ماه اعلام کرده بود که يک فرمانده و پنج عضو اين گروه در حمله هلی‌کوپترهای اسرائيل به بلندی‌های جولان کشته شده اند.

در همین زمینه پیشتر سفیر اسرائیل در روسیه نیز تهدید کرده بود که اگر ایران یا گروه‌های نیابتی ایران در منطقه بخواهند از بلندی‌های جولان در خاک سوریه «جبهه دومی» علیه اسرائیل ایجاد کنند، اسرائیل «بدون تأخیر» علیه آنها اقدام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG