لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

نصرالله: حزب‌الله در فکر جنگی دیگر با اسرائیل نیست


حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، می‌گوید که توان نظامی سازمان وی در مقایسه با نبرد ۳۳ روزه هشت سال پیش با اسرائیل «به‌شدت افزایش یافته است»، اما حزب‌الله در اندیشه به راه انداختن جنگ دیگری علیه اسرائیل نیست.

نصرالله شامگاه شنبه نهم فروردین گفت که نیروهای حزب‌الله افزون بر توان بالای رزمی، در سال‌هایی که از آن عملیات سپری شده است، از ساز و برگ نظامی پیشرفته‌تری برخوردار شده‌اند.

سخنان نصرالله از یکی از مخفیگاه‌های وی، از طریق ویدیو در آیین گشایش جشنواره فرهنگی در شهر «عینطا» در جنوب لبنان پخش می‌شد.

به گفته دبیرکل حزب‌الله، این سازمان به اسرائیل «حمله نخواهد کرد و علاقه‌مند به جنگ با اسرائیل نیست»، اما افزود که «اگر کسی در اسرائیل در فکر حمله به لبنان باشد، پاسخ حزب‌الله قوی‌تر و دردناک‌تر از عملیات ۲۰۰۶ خواهد بود».

وی گفت: «طلای مقاومت در لبنان بی‌نظیر است، حتی اگر برخی (منتقدین داخلی لبنان) این طلا را حلبی یا چوب بنامند؛ اما در مورد چوب هم (این را باید گفت که) چوب به تابوت‌های سربازان صهیونیستی مبدل شد؛ آنها با پای خود وارد لبنان شدند و با تابوت از لبنان رفتند.»

دبیرکل حزب‌الله خطاب به احزاب سیاسی و مخالفان داخلی حزب‌الله در لبنان گفت: «در اسرائیل بیشتر از لبنان و کشورهای عربی به توان بالای حزب‌الله اذعان دارند.»

به گفته نصرالله، بدون وجود حزب‌الله، «نقشه سیاسی منطقه کاملاً متفاوت از امروز بود، و در آن صورت، اسرائیل و آمریکا می‌توانستند توطئه‌های خود را در قبال خاورمیانه عملی کرده و از جمله، مقاومت فلسطین را متلاشی کنند».

پس از حمله شبه‌نظامیان حزب‌الله در تابستان ۲۰۰۶ به یک مقر نظامی اسرائیل که به کشته شدن هشت سرباز اسرائیل و ربودن دو سرباز دیگر این کشور منجر شد، دولت اهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل عملیات گسترده نظامی علیه حزب‌الله و زیربناهای آن را در لبنان آغاز کرد.

در آن عملیات که سی و سه روز طول کشید، بیش از یک‌هزار و دویست نفر در طرف لبنانی کشته و خسارات سنگینی به زیربناهای لبنان وارد شد.

مقامات اسرائیل اذعان دارند که حزب‌الله، با یاری جمهوری اسلامی ایران، قوا و نیز ساز و برگ نظامی خود را به میزان چشمگیری تقویت کرده و زرادخانه آن اکنون شامل ده‌ها هزار راکت است که سراسر اسرائیل را می‌تواند در بُرد خود داشته باشد.

تحلیل‌گران اسرائیلی ارزیابی می‌کنند که حزب‌الله به دلیل دخالت نیروهایش در نبردهای سوریه برای بقای حکومت بشار اسد، از هر گونه تحرک علیه اسرائیل در مقطع کنونی خودداری می‌کند.

نصرالله: «اگر القاعده‌ای‌ها در سوریه پیروز می‌شدند، همه ما را جارو می‌کردند»

حسن نصرالله در سخنان شنبه شب خود، همچنین با تاکید دوباره بر عملکرد حزب‌الله در پشتیبانی از حکومت بشار اسد در سوریه، از منتقدین داخلی در لبنان خواست که از این رویه دست بکشند.

وی گفت: «برخی‌ها در لبنان می‌گویند مقاومت لبنان با سوریه چه ارتباطی دارد؟... حکومت سوریه از سه سال پیش با تهاجم نیروهای جهاد جهانی و القاعده (سلفی‌ها و تکفیری‌ها) روبه‌رو شده است و حزب‌الله برای مقابله با القاعده وارد عمل شد، چرا که آنها خطری برای همه هستند.»

دبیرکل حزب‌الله همچنین رهبران کشورهای عربی را به باد انتقاد گرفت و اجلاس سران اتحادیه عرب را که هفته گذشته در کویت گرد آمدند، مورد تمسخر قرار داد و گفت آنها که از القاعده در سوریه حمایت کرده‌اند، باید متوجه باشند که «اگر این نیروهای افراطی پیروز شوند، نه تنها حزب‌الله، بلکه همه حذف می‌شوند».

مداخله حزب‌الله در نبردهای سوریه که در تقویت قوای حکومت بشار اسد و پیروزی‌های نظامی هفته‌های اخیر ارتش سوریه نقش مهمی داشته، به درگیری‌های گسترده داخلی در لبنان انجامیده است.

در نبردهای میان طایفه علوی طرفدار بشار اسد با مخالفان حزب‌الله و سوریه در شهر طرابلس در شمال لبنان، در دو هفته اخیر، دست‌کم بیست و هفت نفر کشته و بیش از یکصد و پنجاه تن زخمی شدند.

به گزارش رویترز، دخالت نظامی شبه نظامیان حزب‌الله به‌ویژه در عملیات آزادسازی منطقه راهبردی «یبرود» در ماه گذشته اهمیت زیادی داشت.

به گزارش رویترز، پس از آن عملیات، ویدیوهایی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که در آن، نیروهای مسلح حزب‌الله در حالی که بر اجساد معارضین سوری ایستاده‌اند، از یکی از مجروحین در میان معارضین جهادی می‌پرسند اجساد نیروهای حزب‌الله را که کشته‌اند، کجا خاک کرده‌اند؟

به نوشته رویترز، این واقعیت که در این ویدیوها، صورت شبه نظامیان حزب‌الله دخیل در عملیات نظامی سوریه، برخلاف گذشته پوشانده نشده است، نشان از اعتماد به نفس بالای این سازمان در پیروزی‌های نظامی سوریه دارد.
XS
SM
MD
LG