لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

حمله به دفتر الشرق‌الاوسط و تعطیلی دفتر العربیه در بیروت


عربستان سعودی لبنان را متهم می‌کند که تحت سلطه ایران و گروه حزب‌الله است
عربستان سعودی لبنان را متهم می‌کند که تحت سلطه ایران و گروه حزب‌الله است

در ادامه بحران روابط سعودی با ایران و همزمان با بسته شدن دفتر شبکه‌های العربیه و الحدث در پایتخت لبنان در روز جمعه، ۱۳ فروردین، افرادی نیز در همین روز به دفتر روزنامه الشرق الاوسط در بیروت حمله کردند.

تعطیلی کار این شبکه‌ها و حمله به دفتر الشرق الاوسطدر بیروت معلول گسترش تنش میان لبنان و عربستان سعودی به دلیل موضع‌گیری دولت‌های بیروت و ریاض در مورد ایران ارزیابی می‌شود.

العربیه، الحدث و الشرق الاوسط رسانه‌های سعودی هستند؛ «الحدث» زیرمجموعه شبکه بزرگ العربیه است.

یکی از روزنامه‌نگاران العربیه در بیروت به خبرگزاری فرانسه گفت: مسئولان شبکه روز جمعه ناگهانی به ما خبر دادند که دفتر شبکه را می‌بندند و ۲۷ کارمند را اخراج می‌کنند.

العربیه در بیانیه رسمی خود یکی از دلایل برای بستن دفتر این شبکه در بیروت را «ضرورت حفظ سلامت و امنیت» اعضای شبکه توصیف کرد.

بیانیه رسمی العربیه تصمیم به بستن دفتر شبکه در بیروت را «بخشی از سازماندهی مجدد» و لزوم «بازنگری» در کار شبکه در لبنان توصیف کرده است.

این شبکه این تصمیم را در ارتباط با «شرایط سخت» و«چالش های حوزه های کاری» توصیف کرده است.

خبرگزاری فرانسه نوشته است، یک مقام ارشد سعودی ماه گذشته گفته بود، العربیه در مورد «بازنگری در مناسبات سعودی با لبنان، نقش محوری دارد، اما از آنجا که لبنان زیر انقیاد سخت حزب الله است، دولت بیروت موضع خصمانه ای نسبت به مملکت سعودی در پیش گرفته است».

از سوی دیگر، دولت لبنان روز جمعه اعلام کرد که «هیچ نگرانی امنیتی» برای کارمندان العربیه در این کشور وجود نداشته و مسئولان العربیه «با انگیزه سیاسی» تصمیم به بستن دفتر خود در بیروت کرده اند.

کارتون الشرق‌الاوسط پرچم لبنان را «دروغ اول آوریل» معرفی کرد

در این میان، به گزارش رسانه‌های لبنان، حمله روز جمعه شماری از مردان جوان به دفتر الشرق الاوسط، ظاهراً به خاطر چاپ کارتونی در این روز در این روزنامه سعودی بود که لبنانی ها آن را «اهانت غیرقابل تحمل» به پرچم لبنان تلقی کرده اند.

به مناسبت «دروغ اول آوریل»، الشرق الاوسط با چاپ پرچم لبنان، بالای آن به عربی نوشته بود: «کذبه نیسان» («دروغ» ماه نیسان یا ماه آوریل).

ظاهرا هدف الشرق الاوسط از انتشار این کارتون این بوده که نشان دهد، لبنان از خود استقلال و سیادت حاکمیت ندارد و تحت تاثیر حزب الله و ایران است.

برخی شخصیت های لبنانی بلافاصله خواهان پوزش‌خواهی الشرق الاوسط شده و همزمان، قوه قضاییه لبنان را به پیگرد عاملان این «توهین» تشویق کردند.

مقر اصلی الشرق الاوسط در جده و لندن است؛ این روزنامه به تازگی در حوزه سرمایه های متعلق به محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان قرار گرفته است؛ او پسر ملک سلمان پادشاه سعودی است.

عربستان به تازگی با ابراز ناخشنودی از لبنان اعلام کرد، تصمیم پیشین سعودی به اعطای «هبه» (هدیه) نظامی به ارتش لبنان، به میزان حدود سه میلیارد دلار را به حالت تعلیق درمی آورد.

کمک سعودی به ارتش لبنان با این انگیزه معلق شد که دولت لبنان، برخلاف بسیاری از کشورهای عربی، حمله سه ماه پیش عواملی در ایران به سفارت سعودی در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد را نکوهش و محکوم نکرد.

عربستان گفته بود عدم نکوهش حمله به دفاتر نمایندگی سیاسی سعودی در ایران از سوی دولت لبنان «اثبات» این امر است که لبنان در مقابله منطقه ای بین ایران و سعودی «جانب ایران» و حزب الله را گرفته است.

هر شش امیرنشین خلیج فارس و بسیاری از کشورهای عربی به تازگی در «شورای همکاری خلیج» فارس و اتحادیه عرب، حزب الله را موجودیت تروریستی نامیدند.

XS
SM
MD
LG