لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

در المپیک، چشم‌ها خیره به کیست؟


اسکار پیستوریوس از آفریقای جنوبی
اسکار پیستوریوس از آفریقای جنوبی
سايت انگليسی زبان ديلی بيست می‌نويسد چشمان به ۱۳ ورزشکار جهان در المپيک لندن دوخته شده است.

رایان لوکت: بدون تردید شاخص‌ترین چهره المپیک پکن شناگر آمریکایی مایکل فلپس بود. اما رایان لوکت مدعی است که در المپیک لندن سلطان رشته شنا خواهد بود.

با وجود آن که رایان لوکت از میان چهار مسابقه انتخابی برای المپیک امسال در برابر مایکل فلپس سه بار شکست خورده است، دراعتماد به نفس خود هیچ تردیدی ندارد و می‌گوید که این المپیک صحنه عرض اندام وی خواهد بود. نکته‌ای که تا حدی به نفع رایان لوکت عمل خواهد کرد این است که از مجموع رشته‌هایی که وی در آنها رقابت می‌کند فقط در دو مورد با مایکل فلپس روبه‌رو خواهد شد.

جسیکا انیس: با توجه به برگزاری مسابقات المپیک در لندن فشار روی ورزشکاران بریتانیایی برای کسب موفقیت در این مسابقات بسیار زیاد خواهد بود. از جمله شانس‌های اصلی کسب مدال برای بریتانیا می‌توان به مارک کوندیش و کریس هوی در رشته دوچرخه‌سواری و ربکا ادینگتون در رشته شنا اشاره کرد. ولی شاید بیشتر از هر ورزشکار دیگری از جسیکا انیس قهرمان سابق جهان در رشته پرش سه‌گام و پرش طول، انتظار می‌رود که در این بازی‌ها به مدال دست یابد.

لین دن:‌ لین دن که در چین با لقب «سوپر دن» شناخته می‌شود پس از پیروزی در مسابقات جهانی بدمینتون در سال جاری از سوی بسیاری به عنوان بهترین ورزشکار این رشته در طول تاریخ شناخته شد. او که ۲۹ سال دارد اولین ورزشکاری است که در تمام ۹ رقابت اصلی رشته بدمینتون به مقام اول رسیده است. البته او سوابق جنجالی نیز دارد. در سال ۲۰۰۸ به خاطر نارضایتی از فهرست مسابقات مربی خود را کتک زد و گفته می‌شود که در سال گذشته نیز پس از افشای ازدواج پنهانی‌اش، به تعدادی خبرنگار حمله کرده است.

لولو جونز: مسابقات المپیک لندن شاید شانس دیگری برای درخشش این دونده آمریکایی باشد. لولو جونز که در المپیک پکن جزء شانس‌های اصلی کسب مدال در رشته دو با مانع بود، به هنگام عبور از آخرین مانع تعادل خود را از دست داد و با مقام هفتم این مسابقات را تمام کرد.

در سال‌های اخیر او توانسته است پس از عمل جراحی روی یکی از ماهیچه‌های ستون فقرات خود به آمادگی کامل برای رقابت در المپیک لندن بازگردد. لولو جونز ۲۹ ساله اوایل سال جاری با اعلام این نکته که هنوز باکره است خبرساز شد.

سالی پیرسون: پس از عدم موفقیت لولو جونز در مسابقه دو با مانع در المپیک پکن، سالی پیرسون به مقام دوم رسید. ولی فاصله وی با نفر اول به حدی ناچیز بود که برای تعیین برنده مسابقه داوران از بررسی عکس‌های لحظات آخر مسابقه استفده کردند. سالی پیرسون در مسابقات جهانی سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ مدال طلا را کسب کرده است. او اولین ورزشکار استرالیایی است که از سوی فدراسیون بین‌المللی دو میدانی به عنوان ورزشکار زن سال معرفی شده است. او که اکنون ۲۵ سال دارد شاید بهترین شانس استرالیا برای کسب مدال طلا باشد.

آلیا مستافینا: انتظار می‌رود که در مسابقات المپیک لندن عرصه رقابت‌ها در رشته ژیمناستیک به خاطر رقابت بین ورزشکاران روس و آمریکایی، یادآور سال‌های جنگ سرد باشد. ستاره‌های اصلی تیم آمریکا دو ورزشکار دختر شانزده ساله به نام گبی داگلاس و جوردین ویبر هستند که باید در برابر قهرمانان روس، دو دختر هفده ساله به نام آلیا مستافینا و ویکتوریا کوموا بر سر کسب مدال‌های اصلی رقابت کنند. از میان این چهار نفر شاید برای آلیا مستافینا قهرمان جهان در سال ۲۰۱۰ شرایط از سایرین دشوار‌تر باشد چون در سال گذشته زانوی خود را عمل کرده است.

هالی منگولد: این دختر ۲۲ ساله اهل اوهایو به عنوان شانس اصلی آمریکا در رشته وزنه‌برداری فوق سنگین به المپیک لندن می‌رود. هولی منگولد در دوران دبیرستان در رشته فوتبال آمریکایی ورزش می‌کرد، ولی برای آموزش‌های مربوط به شرکت در المپیک فوتبال و تحصیل را کنار گذاشته است.

او با وزن تقریبا ۱۴۰ کیلوگرم در بهترین رکورد خود توانسته است وزنه ۲۶۰ کیلویی را بلند کند. با این وجود او جزء شانس‌های اصلی کسب مدال محسوب نمی‌شود. ولی در همین چند سال تمرین و آموزش توانسته است به تیم المپیک آمریکا در رشته وزنه‌برداری راه پیدا کند.

میسی فرانکلین:‌ هر چهار سال یک بار تیم ملی شنای آمریکا یک قهرمان نوجوان و خارق‌العاده را به مسابقات المپیک معرفی می‌کند. در المپیک امسال نوجوان استثنایی میسی فرانکلین، دختر هفده ساله اهل کلرادو است که شماره کفش او ۴۷ است. او در مسابقات انتخاب ورزشکاران آمریکایی برای اردوی المپیک به خوبی درخشید و توانست در چهار رشته انفرادی (شنای آزاد صد متر و دویست متر و همین طور شنای پشت صد متر و دویست متر) به حد نصاب لازم برسد. او در عین حال در سه رشته شنای امدادی نیز شرکت خواهد داشت. این اولین بار است که یک شناگر زن آمریکایی در هفت رشته گوناگون در المپیک رقابت خواهد کرد.

بریتنی ویولا: بریتنی ویولا در هر دو المپیک ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ عضو ذخیره تیم شیرجه زنان آمریکا بود. او که اکنون ۲۵ ساله است مصمم بود که این بار حتما به تیم اصلی شیرجه بپیوندد. او با کسب حد نصاب لازم در رشته شیرجه ده متر توانست امسال به المپیک برود. او دختر یکی از ورزشکاران مشهور رشته بیس‌بال است. پدرش می‌گوید: «بریتنی حتی روی سکوی ۳۵ متری شیرجه نیز به خوبی می‌درخشد در صورتی که من برای نصب چراغ‌های کریسمس سه متر که از نرد‌بان بالا می‌روم ترس همه وجودم را می‌گیرد.»

اشتون ایتون: تیم آمریکا در رشته پرش با نیزه به حق می‌توانست انتظار داشته باشد که تمام مدالهای این رشته را کسب کند.

اما برایان کلی که قهرمان فعلی المپیک در این رشته است در مسابقات انتخابی برای اردوی المپیک نمایش قانع‌کننده‌ای نداشت. اما در عین حال ورزشکار جوان و ۲۴ ساله اشتون ایتون توانست با شکستن رکورد جهانی رشته پرش با نیزه لقب «بزرگ‌ترین ورزشکار جهان» را کسب کند. به احتمال زیاد رقیب اصلی اشتون ایتون در المپیک لندن ورزشکار آمریکایی دیگر به نام تری هاردی خواهد بود.

اسکار پیستوریوس: اسکار پیستوریوس ۲۵ ساله که هر دو پای وی از ناحیه زانو قطع شده‌اند، امسال با شرکت در مسابقات المپیک لندن تاریخ را ورق خواهد زد. او اولین ورزشکار معلولی است که در مسابقات المپیک شرکت می‌کند.

او از هنگام تولد پاهای ناقصی داشت و در سن یازده ماهگی پزشکان با انجام دو عمل جراحی پاهای وی را از ناحیه زانو به پایین قطع کردند. او با کمک دو ساق پای مصنوعی که از جنس فایبر و با حالت فنری ساخته شده‌اند می‌دود. او از سوی تیم آفریقای جنوبی برای شرکت در رشته‌های دو چهارصد متر و دو چهارصد متر امدادی انتخاب شده است.

آمانتل مونتشو: آمانتل مونتشو ۲۹ ساله در رشته دو چهارصد متر از کشور بوتسوانا در المپیک لندن شرکت خواهد کرد. حضور او در المپیک پکن موفقیت‌آمیز نبود، ولی پس از آن او توانسته است در مسابقات کشورهای مشترک‌المنافع در سال ۲۰۱۰ و در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۱ مدال طلای این رشته را از آن خود کند. اگر او بتواند در المپیک امسال به مدال طلا، نقره یا برنز دست یابد اولین ورزشکار بوتسوانایی خواهد بود که برای کشورش مدال المپیک به ارمغان می‌برد.
اوسین بولت
اوسین بولت

اوسین بولت: اوسیان بولت قهرمان المپیک پکن در رشته دو صد متر از کشور جامائیکا که با زمان ۹ ثانیه و ۶۹ صدم ثانیه رکورد جهانی و المپیک این رشته را از آن خود کرد.
XS
SM
MD
LG