لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

در پی پیروزی ترامپ، افت شاخص بورس و ارزش دلار از آسیا تا استرالیا


بازارهای سهام جهان و از جمله بورس تهران روز چهارشنبه، ۱۹ آبان‌ماه،‌ در واکنش به اعلام رسمی خبر پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در رقابت انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا، با کاهش چشمگیر ارزش سهام شاخص‌های خود روبه‌رو شدند.

بورس تهران تا میانه روز چهارشنبه، با افت حدودا دو درصدی، نزدیک به ۱۵۰۰ واحد از ارزش شاخص خود را از دست داد.

افت شاخص سهام در بازارهای مالی دنیا از بازارهای آسیا آغاز شد که روز خود را با احتمال پیروزی و پیشی گرفتن نامزد جمهوری‌خواهان از هیلاری کلینتون آغاز کردند.

بیشترین افت در میان بورس‌های آسیا مربوط به بازار سهام ژاپن بود که شاخص آن در روز چهارشنبه با افت بیش از ۵ درصد روبه‌رو شد.

شاخص «اشیا داو» در بازار سهام سنگاپور نیز روز چهارشنبه با کاهش ارزش روبه‌رو شد و حدود سه درصد کاهش یافت.

شاخص «هنگ سنگ» در بازار هنگ کنگ نیز از افت ارزش در روز چهارشنبه بی‌نصیب نماند و بیش از دو درصد کاهش یافت.

دیگر بورس آسیایی که در پی انتخاب آمریکایی‌ها افت کرد شاخص شانگهای در چین بود که کمتر از یک درصد کاهش یافت.

شاخص بورس استرالیا، «ای.اس. ایکس» نیز از جمله نخستین بازارهای مالی بود که در واکنش به نتایج انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریکا بیش از نیم درصد کاهش یافت.

اوضاع در بازارهای اروپایی نیز مشابه بود، بازارهای مالی در اروپا در حالی کار خود را در روز چهارشنبه آغاز کردند که نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا نهایی شده بود و نامزد جمهوری‌خواهان برنده این رقابت‌ها اعلام شد.

از این رو ارزش شاخص کل سهام پاریس با کاهش کمتر از سه درصد روبه‌رو شد.

شاخص بازار سهام لندن با افتی کمتر از یک درصد و بالاخره شاخص «داکس» آلمان با کاهش ارزش معادل نزدیک به یک و نیم درصد روز چهارشنبه را آغاز کردند.

پیش از این کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌ جمهوری آمریکا بازارهای سهام در سراسر دنیا با افت ارزش روبه‌رو خواهند شد، اما در عین حال احتمال می دادند که این افت ارزش به سرعت تعدیل شده و بازارها روند عادی خود را از سر بگیرند.

پیش بینی می شود بازگشایی بازارهای مالی آمریکا در روز چهارشنبه به وقت محلی نیز با افت شاخص‌ها در این بازارها همراه باشد.

تغییر در ارزش برابری ارزهای جهانی نیز از دیگر تبعات اعلام نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا بود.

پیش از این تغییرات ارزش برابری شاخص «پزو»، واحد پول مکزیک، در برابر دلار آمریکا یکی از نشانه‌های قوی و قابل اتکای بالا یا پایین رفتن شانس دونالد ترامپ به عنوان رئیس ‌جمهوری ایالات متحده تلقی می‌شد.

از این رو پزوی مکزیک بیشترین واکنش به پیروزی ترامپ را به نام خود ثبت کرد و ارزش پولی ملی این کشور در پی اعلام نتایج انتخابات، ۸٫۵ درصد کاهش یافت.

ارزهای اروپایی به طور نسبی با افزایش ارزش برابری در مقابل دلار آمریکا روبه‌رو شدند.

ین ژاپن با رشد دو درصدی ارزش برابری خود در برابر دلار آمریکا یکی از بالاترین تغییرات ارزش برابری را در مقابل با پول ایالات متحده تجربه کرد.

ارزش یورو، ارز واحد اروپایی در برابر دلار صبح روز چهارشنبه کمتر از یک درصد بود و پوند بریتانیا نیز نزدیک به سه دهم درصد در برابر دلار تقویت شد.

دلار استرالیا و دلار کانادا از جمله ارزهایی بودند که ارزش برابری آنها در برابر دلار کاهش یافت.

در بازار آزاد تهران، قیمت دلار به رغم افت ارزش جهانی آن تا میانه روز اندکی تقویت شد و تا ۳ هزار و ۶۵۰ تومان قیمت خورد، البته عمده تحولات قیمتی در بازار آزاد ارز تهران از ظهر به بعد رقم می‌خورد و تا پایان ساعت کار بازار باید انتظار کشید.

از دیگر تحولات قابل توجه در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تقویت ارزش طلا به عنوان پناهگاه سنتی سرمایه‌هاست.

قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۲۴ دلار افزایش به حدود ۱۳۰۰ دلار رسید.

در بازار نفت نیز انتخاب ترامپ سبب‌ساز کاهش قیمت نفت سیاه شد، به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با کاهش سه دهم درصدی به اندکی بیش از ۴۶ دلار رسید.

نگاه مخالف دونالد ترامپ به سیاست‌های تجارت آزاد جهانی و اصرار او به بازگرداندن کارها و مشاغل به داخل آمریکا و تسهیل سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران آمریکایی در داخل مرزها از جمله نگرانی‌های کارشناسان اقتصاد بین‌الملل است، هرچند که شماری از این کارشناسان بر این باروند که ترامپ در مقام رئیس ‌جمهور بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نمی‌تواند تمام شعارهای خود را محقق کند و نباید چندان نگران تغییرات عمده در سیاست‌های اقتصادی آمریکا بود.

XS
SM
MD
LG