لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

مشایی «خبر نامزدی» خود برای ریاست جمهوری را تکذیب کرد


اسفندیار رحیم مشایی (راست) و محمود احمدی‌نژاد
اسفندیار رحیم مشایی (راست) و محمود احمدی‌نژاد
اسفندیار رحیم مشایی روز چهارشنبه، ۱۵ شهریورماه، در مقام رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد «خبر» نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ را «به‌شدت» تکذیب کرد. او همچنین این خبر را «طراحی سازمان‌یافته» با هدف «تخریب» خود و آقای احمدی‌نژاد دانسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وب‌سایت دولت جمهوری اسلامی، دفتر رئیس جمهور در اطلاعیه‌ای «خبر کاندیداتوری آقای مشایی برای انتخابات ریاست جمهوری» را «کذب محض» خوانده است.

در این اطلاعیه آمده است: «در پی انتشار اخباری منسوب به آقای مشایی... ضمن تکذیب جدی خبر... اشعار می‌دارد که آقای مشایی هیچ گاه و در هیچ محفل خصوصی و یا عمومی در این موضوع صحبتی نکرده است.»

با این حال در این اطلاعیه رسمی دولت محمود احمدی‌نژاد اشاره نشده است که خبر حاکی از قصد اسفندیار رحیم مشایی برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در کجا و به نقل از چه منبعی منتشر شده است.

این نکته‌ای است که خبرگزاری مهر نیز در خبر خود بر آن انگشت گذاشته و می‌گوید که «هیچ خبری در روزها و هفته‌های اخیر در مورد کاندیداتوری مشایی در رسانه‌های رسمی و معتبر کشور منتشر نشده است».

با این حال دفتر آقای مشایی که همواره از حمایت همه‌جانبه رئیس جمهور برخوردار بوده در اطلاعیه خود انتشار «چنین اخباری» را نشانه «طراحی سازمان‌یافته» برای «تخریب» او و شخص محمود احمدی‌نژاد دانسته است.

در این اطلاعیه همچنین نقشه افراد مجهول‌الهویه‌ای که گفته شده به دنبال تخریب رئیس جمهور و رئیس دفتر محبوبش هستند «تلاش نافرجام و شکست‌خورده‌ای» توصیف شده که «به‌ویژه در دو سال گذشته در حجم سنگینی به عمل آمده است».

این بخش از اطلاعیه رسمی دولت یادآور گفته‌های محمود احمدی‌نژاد است که در هفت سال و اندی گذشته همواره منتقدان خود را متهم کرده است که به دنبال تخریب او و به‌ویژه اسفندیار رحیم مشایی و کوچک جلوه دادن «خدمات» او به کشور هستند.

اما این اطلاعیه دفتر آقای مشایی تنها ساعاتی پس از آن منتشر شده است که چند مقام رسمی جمهوری اسلامی در برابر مصاحبه تلویزیونی سه‌شنبه‌شب محمود احمدی‌نژاد شدیدا واکنش نشان دادند.

محمود احمدی‌نژاد روز ۱۴ شهريور در مصاحبه‌اش در پاسخ به اين سوال که در سال پايانی دولت است، آيا نمی‌خواهد اسامی [مفسدان] را اعلام کند، گفت: «از کجا می‌دانيد سال پايانی دولت است؟»

این در حالی است که سال آینده، سال ۱۳۹۲، دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به پایان می‌رسد و او در انتخابات آینده قانونا حق نامزدی برای ریاست جمهوری را ندارد.

محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس، یک روز بعد یعنی چهارشنبه، ۱۵ شهریور، در واکنش به این گفته محمود احمدی‌نژاد گفت که وی از تلویزیون دولتی برای «طرح انتخاباتی پوتین - مدودیف» استفاده می‌کند، و افزود که «رئیس جمهور بداند ایران روسیه و ایشان هم پوتین نیست و مدودیف مورد نظر آقای احمدی‌نژاد نیز چنین جایگاهی در میان افکار عمومی ندارد و نخواهد داشت».

پاسخ رئیس جمهور در مصاحبه تلویزیونی‌اش فعلا یک منتقد دیگر هم داشته است: آیت‌الله مهدوی کنی، رئيس مجلس خبرگان رهبری، که در واکنش به این گفته او که «از کجا معلوم این سال آخر دولت باشد» در همان روز چهارشنبه اظهار داشت: «دولت نباید فکر کند که کاندیدایش رای‌ می‌آورد.»

نه محمد دهقان و نه آیت‌الله مهدوی کنی در واکنش خود که به نظر نمی‌رسد آخرین واکنش‌ها به مصاحبه احمدی‌نژاد باشد حتی حاضر نشدند نام اسفندیار رحیم مشایی را بر زبان بیاورند و تنها به طور غیرمستقیم به او اشاره کردند.
XS
SM
MD
LG