لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

واکنش آمریکا به کره شمالی: اقدامات تحریک‌آمیز «عواقب جدی» خواهد داشت


باراک اوباما
باراک اوباما

در پی آزمایش موشکی تازه کره شمالی که در منطقه به معنای واقعی کلمه زلزله‌ای به راه انداخت، قدرت‌های جهانی به این اقدام واکنشی شدیداللحن داشتند، از جمله آمریکا این کشور را تهدید کرد که اقداماتش «عواقب جدی» خواهد داشت.

مرکز لرزه‌نگاری ایالات متحده بامداد جمعه، ۱۹ شهریورماه، اعلام کرد که لرزشی را با قدرت ۵.۳ ریشتر در محلی ثبت کرده است که ممکن است کره شمالی دست به انجام آزمایش هسته‌ای بزند.

این مرکز همچنین این گمانه را مطرح کرد که لرزش می‌تواند ناشی از انفجار باشد.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یون‌هاپ، نیز گزارش داد که زمین‌لرزه‌ای با قدرت پنج ریشتر در این منطقه ثبت شده و این احتمال رو به افزایش است که این لرزش ناشی از یک آزمایش هسته‌ای باشد.

در پی مخابره این گزارش‌ها، تلویزیون دولتی کره شمالی در همین روز جمعه رسما خبر داد که این کشور پنجمین آزمایش هسته‌ای خود با کارکرد نظامی را «با موفقیت» بر یک کلاهک هسته‌ای انجام داده ‌است.

به گفته یک مقام نظامی کره جنوبی، این «قوی‌ترین آزمایشی ا‌ست که تاکنون کره شمالی انجام داده ‌‌است».

در واکنش به این اقدام، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه با تاکید بر تعهد کشورش به امنیت متحدان آسیایی ایالات متحده گفت که اقدامات «تحریک‌آمیز» کره شمالی برای این کشور «عواقب جدی» خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چین، حامی پروپاقرص کره شمالی، نیز روز جمعه اعلام کرد که با آزمایش‌های اتمی این کشور «قاطعانه مخالف» است.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای رسمی که به همین منظور منتشر شد می‌گوید: «ما قویا از جمهوری خلق کره می‌خواهیم که به تعهدش به غیر اتمی کردن کشور پای‌بند باشد، به قطعنامه‌های شورای امنیت در این زمینه اهمیت بدهد و دست از هر اقدامی که وضعیت را بدتر می‌کند بردارد.»

در همین حال تحلیل‌گران گرچه بیانیه رسمی چین را شدیداللحن و قاطعانه توصیف کرده‌اند، چنین نظر داده‌اند که بعید است چین غیر از این اقدام دیگری در این رابطه داشته باشد.

اما فقط این دو قدرت جهانی نبوده‌اند که آزمایش اتمی تازه کره شمالی را تقبیح کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز جمعه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیدبان هسته‌ای سازمان ملل، به انتقاد شدید از این اقدام تازه کره شمالی پرداخت.

یوکیا آمانو، مدیر این سازمان بین‌المللی، در بیانیه‌ای این اقدام پیونگ یانگ را «نقض آشکار چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل» و «بی توجه به تقاضاهای مکرر جامعه جهانی» توصیف کرد.

آقای آمانو در این بیانیه یادآوری کرده است که شورای امنیت در قطعنامه شماره ۲۲۷۰ که در ماه مارس سال جاری تصویب شد آزمایش اتمی پیشین کره شمالی را «به قوی‌ترین شکل محکوم» کرده است.

پیونگ‌یانگ آزمایش مورد اشاره یوکیا آمانو را در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ به انجام رساند و بلافاصله انتقاد جهانیان را برانگیخت.

شمار تحریم‌های بین‌المللی کره شمالی از زمانی که به انجام آزمایش اول در سال ۲۰۰۶ میلادی دست زد، به پنج مورد می‌رسد.

پیونگ‌یانگ، به ویژه از زمان روی کار آمدن کیم جونگ‌اون، ده‌ها مورد آزمایش موشک‌ بالیستیک نیز انجام داده که آنها نیز برخلاف قطعنامه‌های بین‌المللی تصویب‌شده در شورای امنیت سازمان ملل است.

XS
SM
MD
LG