لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

قیمت نفت اوپک به بالاترین میزان در سال ۲۰۱۵ رسید


بر اساس گزارشی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز سه‌شنبه، هشتم اردیبهشت، از قیمت‌های نفت در وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد، قیمت سبد نفتی اوپک طی روز دوشنبه به ۶۰ دلار و ۶ سنت افزایش یافته است.

قیمت سبد نفتی اوپک که مجموعه‌ای از انواع نفت‌های تولید شده در برخی کشورهای عضو این سازمان، از جمله ایران، است، از ۱۰۸ دلار در اواسط سال گذشته به زیر ۵۰ دلار در اوایل سال جاری رسید و حتی در روزهایی از ماه ژانویه به مرز ۴۰ دلار نیز سقوط کرد.

طی نزدیک به پنج ماهی که از سال ۲۰۱۵ می‌گذرد، قیمت نفت اوپک همواره با افت و خیزهایی مواجه بوده است، اما برای اولین بار طی سال جاری به بالای ۶۱ دلار رسیده است.

علت سقوط قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی طی یک سال گذشته، وجود مقادیر چشمگیر نفت مازاد در بازار عنوان شده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش ماهانه اوپک که روز ۲۸ فروردین‌ماه منتشر شد، تولید روزانه نفت اوپک در ماه گذشته میلادی حدود ۸۱۲ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن افزایش یافته بود.

بر اساس این گزارش، در مجموع کل تولید نفت اوپک در ماه مارس به ۳۰ میلیون و ۷۸۶ هزار بشکه در روز رسیده است، در حالی که سقف تولید اوپک روزانه ۳۰ میلیون بشکه مقرر شده است و نیاز به نفت اوپک برای سال جاری تنها ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز برآورد می‌شود.

در این میان خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه با استناد به تحلیل کمیسیون بازار سهام کالای فیوچرز آمریکا گزارش داد که دوران کاهش قیمت نفت به سر رسیده است.

این گزارش از سرگیری حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن را یکی از عوامل افزایش قیمت نفت عنوان کرده است.

یکی از مهم‌ترین کانال‌های حمل و نقل جهانی نفت، تنگه استراتژیک باب المندب در مرزهای جنوب غربی یمن است که خلیج عدن را به دریای سرخ پیوند می‌دهد.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی خود به شورشیان حوثی در مرکز و جنوب یمن را دوم اردیبهشت‌ماه، تنها یک روز پس از اعلام خاتمه آن، بار دیگر از سرگرفت.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی یک روز قبل از آن اعلام کرده بود که یمن اکنون وارد فاز سیاسی شده و از این رو به حملات هوایی پایان داده می‌شود، اما این شرایط کمتر از ۲۴ ساعت دوام داشت.

گزارش بلومبرگ همچنین حاکی است که فعالیت ۵۶ درصد از سکوهای حفاری آمریکا از ماه اکتبر تا کنون متوقف شده است و انتظار می‌رود که تولید نفت این کشور کاهش یابد.

تولید نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) نیز به ۹ میلیون و ۳۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است که کمترین میزان طی شش هفته قبل از آن است.

از طرفی نیاز به نفت در پالایشگاه‌های آمریکا طی هفته یاد شده به ۱۶ میلیون بشکه در روز رسیده است که بیشترین رقم از سال ۱۹۸۹ است.

قیمت نفت برنت دریای شمال در روز سه‌شنبه به ۶۴ دلار و ۷۳ سنت، همچنین قیمت نفت وست تکزاس اینترمیدیت آمریکا به ۵۷ دلار و هفت سنت رسیده است.

XS
SM
MD
LG