لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

المپیک در ماه رمضان و مشکل روزه برای ورزشکاران مسلمان


خوردن یا نخوردن؟ این می‌تواند پرسش بیش از سه هزار ورزشکار مسلمانی باشد که در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ در لندن شرکت می‌کنند.

ران ساینوویتز از رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در گزارشی در همین زمینه می‌نویسد: کل ۱۷ روز طول دوره المپیک لندن که از ۲۷ ماه ژوئیه تا ۱۲ اوت امسال برگزار می‌شود در ماه رمضان قرار گرفته است، زمانی که مسلمانان روزه می‌گیرند و از طلوع تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن دست پرهیز می‌کنند.

البته قوانین اسلام برای مسلمانان مسافر که اجازه دارند روزه خود را به تعویق بیندازند شرایط آسان‌تری را در نظر گرفته است. برخی از صاحب‌نظران فقه اسلامی هم می‌گویند ورزشکارانی که برای شرکت در المپیک لندن به بریتانیا خواهند رفت باید از این معافیت شرعی استفاده کنند.

این مسئله برای بسیاری، از جمله نثار احمد بهاوی، تکواندوکای ۲۷ ساله افغان، حیاتی است. بهاوی در المپیک سال ۲۰۰۸ در رده وزنی گروه خود در جایگاه هفتم ایستاد و در سال ۲۰۰۷ مدال نقره مسابقات قهرمانی تکواندوی جهان و بازی‌های آسیایی سال ۲۰۱۰ را از آن خود کرد. بهاوی می‌گوید قصد دارد روزه خود را تا مدتی به تعویق اندازد.

این تکواندوکای افغان می‌گوید: «رقابت‌های بسیار مهمی را در پیش رو داریم. دریافت مدال طلای مسابقات المپیک آرزوی هر ورزشکاری است و به همین دلیل نباید روزه بگیریم.»

نثار احمد بهاوی در عین حال می‌افزاید: «البته بعداً روزه قضای روزهایی که در ماه رمضان روزه نمی‌گیرم را به جا خواهم آورد. دلیل این تصمیمم هم این است که هر روز در حال تمرین هستم.»

ورزشکار افغان در ادامه توضیح می‌دهد: «برای ما غیرممکن است که‌‌ همان روزهایی که مسابقه داریم روزه هم بگیریم چون نیاز خواهیم داشت دست‌کم آب کافی بنوشیم.»

راهنمایی جستن از قرآن

این امکان هست که کمیته‌های المپیک در کشورهای محافظه‌کار اسلامی مانند عربستان سعودی یا ایران از ورزشکاران تیم خود بخواهند که روزه بگیرند. در بعضی فرهنگ‌ها و نگرش‌های مذهبی به تعویق انداختن روزه و روزه قضا گرفتن عمل پسندیده‌ای به شمار نمی‌آید.

با این همه بیشتر ورزشکاران مسلمان که در مسابقات المپیک شرکت خواهند کرد می‌گویند آمادگی آن را دارند که روزه خود را بعد از مسابقات به صورت قضا بگیرند.

صدیق‌الله فدایی، کار‌شناس مسائل اسلامی، می‌گوید در قرآن آمده است که مسافران می‌توانند روزه خود را به تعویق بیندازند. فدایی این حکم را مستند بر سوره بقره در قرآن، آیه‌های ۱۸۳ تا ۱۸۵، می‌داند.

فدایی همچنین مکان برگزاری مسابقات را عامل مهمی در روزه ورزشکاران مسلمان می‌داند: «مسئله اینجاست که بازی‌ها در چه محلی برگزار خواهند شد؟ آیا این مکان شهر یا روستای محل زندگی ورزشکار است؟ یا جایی دیگر؟» این کار‌شناس مسائل دینی می‌افزاید: «اگر ورزشکار برای انجام مسابقات به سفر برود، قرآن در این باره می‌گوید اگر بیمار هستید، یا مسافرید، روزه خود را بعداً بگیرید.»

فدایی می‌گوید قرآن به مسلمانانی که مسافر نیستند اجازه می‌دهد که خود تصمیم بگیرند. «زمانی که شخصی مشکل سلامتی دارد یا در صورتی که روزه‌داری موجب آسیب رسیدن به سلامت وی شود، یا اگر به هر دلیلی فردی نیاز به خوردن یا آشامیدن داشته باشد، در آن صورت، فرد مسلمان باید بر مبنای اولویت خود تصمیم بگیرد.»

بهاء الفرا، دونده ۲۰ ساله از شهر غزه، می‌گوید از یک عالم اسلامی اجازه گرفته است که روزه ماه رمضان خود را باطل کند و در مسابقات شرکت نماید. الفرا هم تصمیم دارد بعد از مسابقات روزه قضا بگیرد.

عدم مخالفت

پزشکان می‌گویند روزه‌داری بر عملکرد افراد در مسابقات ورزشی تأثیر سوء می‌گذارد، به‌ویژه در آن دسته از ورزش‌ها که به توان عضلانی و استقامت نیاز باشد.

در سال ۲۰۰۷ پژوهشی بر روی دو تیم فوتبال الجزایری که در نشریه «بریتیش جورنال آو اسپرتس مدیسن» [نشریه بریتانیایی طب ورزشی] منتشر شد، نشان داد که سرعت، چابکی و استقامت بازیکنان روزه‌دار به میزان قابل توجهی در اثر روزه ماه رمضان دچار تحلیل می‌شود.

به‌رغم این شرایط، رونالد ماوگان، رئیس کارگروه تغذیه کمیته بین‌المللی المپیک، می‌گوید هیچ شکایتی از جانب کشورهای اسلامی به دلیل همزمانی ماه رمضان و این بازی‌ها به مسئولان برگزاری المپیک ارسال نشده است.

ماوگان می‌گوید اغلب مخالفت‌ها درباره برنامه این دوره مسابقات از جانب افراد و گروه‌هایی بوده است که مستقیماً به بازی‌های المپیک ارتباطی نداشته‌اند.

در همین حال، در بازی‌های المپیک لندن تدابیر خاصی اندیشیده شده تا ورزشکاران مسلمان که تصمیم به روزه‌داری می‌گیرند، بتوانند روزه خود را به جا آورند، از جمله این برنامه‌ها آماده کردن سحری برای این ورزشکاران و همچنین سرو افطاری پس از غروب خورشید در تمامی مکان‌های مسابقه است.
XS
SM
MD
LG