لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

تولید نفت اوپک اوج گرفت؛ افت قیمت رکورد زد


برای اولین بار از اواخر دسامبر ۲۰۰۸، هفت سال پیش، قیمت سبد نفتی اوپک به زیر ۳۵ دلار سقوط کرد.

بر اساس آخرین به‌روزرسانی قیمت‌های نفت در وب‌سایت رسمی اوپک، قیمت هر بشکه نفت این سازمان در روز چهارشنبه، ۱۸ آذرماه، به ۳۴ دلار و ۸۰ سنت سقوط کرد که کمترین میزان طی ۷ سال گذشته به شمار می‌رود.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، همچنین در گزارش ماهانه خود که روز پنج‌شنبه یک نسخه از آن به رادیوفردا رسید از افزایش چشمگیر تولید نفت این سازمان طی ماه گذشته خبر داده است.

۱۲ عضو اوپک در ماه گذشته درمجموع روزانه نزدیک به ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت خام داشته‌اند که ۲۳۰ هزار بشکه بیشتر از ماه اکتبر است.

این رقم ۱.۷ میلیون بشکه در روز بیشتر از سقف تولیدی است که کشورهای عضو بر سر آن تفاهم کرده بودند.

هفته گذشته نیز وزاری نفت کشورهای عضو اوپک بر سر تعیین سقف تولید جدید به تفاهم نرسیدند.

در کنفرانس مطبوعاتی اوپک نیز که روز ۱۳ آذرماه از سایت این سازمان به شکل زنده پخش می‌شد، هیچ اشاره‌ای به سقف تولید سازمان نشد که این به معنی اجازه اوپک به اعضای خود برای ادامه سطح تولید کنونی نفت آنها است.

بر اساس گزارش ماهانه ۱۰۷ صفحه‌ای جدید اوپک، تولید نفت ایران در ماه گذشته هیچ تغییری نسبت به ماه پیش از آن نداشته و در رقم دو میلیون و ۸۷۶ هزار بشکه در روز ثابت باقی مانده است.

اما طی ماه نوامبر، تولید روزانه نفت عراق نزدیک به ۲۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

اشاره اوپک به تولید ۳۱.۷ میلیون بشکه‌ای نفت کشورهای عضو این سازمان در حالی است که این گزارش می‌افزاید که نیاز بازارهای جهانی به نفت اوپک در سال جاری خورشیدی تنها ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بوده است.

به عبارتی، کشورهای عضو اوپک طی ماه گذشته روزانه ۲.۱ میلیون بشکه نفت مازاد بر تقاضای بازار تولید کرده‌اند.

وجود نفت مازاد در بازار باعث شده است که از نیمه دوم سال گذشته میلادی، قیمت نفت از ۱۰۸ دلار به زیر ۳۵ دلار سقوط کند.

عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک، بر این عقیده است که این سازمان باید به جای حمایت از قیمت نفت به سهم خود در بازارهای جهانی توجه کند، چرا که هزینه بالای تولید نفت در اکثر میادین کشورهای دیگر با پایین افتادن قیمت نفت توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد و بازارهای جهانی نفت در سال‌های پیش رو تعادل خود را بازخواهد یافت.

گزارش اوپک می‌افزاید که نیاز به نفت اوپک در سال آینده میلادی تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

این در حالی است که ایران اعلام کرده است که طی سال ۲۰۱۶ تولید نفت خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و عراق نیز گفته است که تولید ۴.۵ میلیون بشکه در روز را هدف‌گذاری کرده است که این ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر از حجم کنونی است.

XS
SM
MD
LG