لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

دبیرکل اوپک از تعهد ایران به اجماع در مورد بازار نفت ابراز اطمینان کرد


محمد بارکیندو در ماه جاری سفری به تهران داشت
محمد بارکیندو در ماه جاری سفری به تهران داشت

دبیرکل اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت، می‌گوید که ایران متعهد است کشورهای عضو این سازمان و همچنین کشورهای غیرعضو در مورد ثبات بازار نفت به اجماع برسند.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل ازمحمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، روز سه شنبه، ۳۰ شهریور، نوشت که بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران و حسن روحانی رئیس جمهور «به من اطمینان دادند ایران تا حد امکان در جهت همکاری اعضای اوپک و کشورهای غیرعضو تلاش خواهند کرد».

سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک، روز ۲۸ سپتامبر، هفته آینده، جلسه‌ای غیررسمی در الجزایر برای رسیدن به اجماع و اتفاق نظر درباره تولید نفت برگزار خواهد کرد.

در همین زمینه آقای بارکیندو احتمال رسیدن به توافق بر سر تعیین سقف تولید را ضعیف دانسته و گفته است که این جلسه صرفا حالت مشورتی خواهد داشت.

در همین حال، قیمت‌های نفت ماه گذشته پس از گمانه‌زنی در مورد این که اعضا ممکن است پیشنهاد فریز نفتی را بعد از شکست مذاکرات در ماه آوریل در پی عدم مشارکت ایران مطرح کنند افزایش یافت.

به گفته دبیرکل اوپک، وزرای کشورهای عضو اوپک سخت در تلاش هستند تا پیش از اجلاس الجزایر به موافقت ضمنی در مورد ثبات بازار دست یابند.

روسیه، تولیدکننده غیر عضو اوپک، نیز در اجلاس شرکت خواهد کرد.

موضع ایران در این زمینه از این جهت اهمیت پیدا کرده است که تهران مصمم است به افزایش تولید نفت ادامه داده و سهم از دست رفته خود در بازار پیش از رفع تحریم‌های بین‌المللی را بازپس بگیرد.

شاید به همین دلیل باشد که محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، گفته است بسیار زود است در اجلاس الجزایر در مورد توقف تولید نفت ایران مذاکره شود.

دبیرکل اوپک در مصاحبه خود در حالی گفته است که اجلاس الجزایر بسیار مهم و حیاتی است که ایران گفته است تا به سطح تولید پیش از تحریم‌ها باز نگردد و سهم بازار را پس نگیرد در این طرح مشارکت نخواهد کرد.

در همین زمینه رویترز گزارش داده است که صادرات نفت ایران در ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه ۱۵ درصد رشد کرده و به بیش از دو میلیون بشکه در روز رسیده است که این میزان تقریبا معادل صادرات پیش از تحریم‌ها در پنج سال گذشته است.

صادرات در ماه‌های ژوئن و ژوییه به ترتیب ۱.۸۳ میلیون بشکه و ۱.۹ میلیون بشکه در روز بود.

ایران، تولیدکننده شماره سه اوپک، صادرات نفت خود را، که شامل میعانات گازی نمی‌شود، از ماه دسامبر تاکنون تقریبا دو برابر کرده است.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در ماه ژانویه برداشته شد و از آن زمان تاکنون ایران در تلاش برای بازپس گرفتن سهم خود از بازار از دیگر تولیدکنندگان در خاورمیانه در طول چهار سال گذشته است.

ایران در سال جاری خورشیدی روزانه حدود ۴۰۰ هزار بشکه نیز صادرات میعانات گازی داشته است.

تقاضای زیاد برای نفت ایران در آسیا و اروپا این کشور را قادر به بالابردن تولید به حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز در ماه قبل کرد که هنوز کمتر از چهار میلیون بشکه در روز است که ایران به عنوان پیش‌شرط برای شروع مذاکرات تعیین سقف تولید با عربستان و روسیه مطرح کرده است.

XS
SM
MD
LG