لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

ادامه افت قیمت نفت اوپک به‌رغم کاهش چشمگیر تولید


گزارش جدید سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، حاکی است که تولید نفت این سازمان در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه پیش از آن بیش از ۳۹۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

با این حال قیمت سبد نفتی اوپک در همین بازه زمانی ۱۱ درصد کاهش یافته و به ۷۵ دلار و ۵۷ سنت رسیده است.

بر اساس آخرین به‌روزرسانی قیمت‌های نفت در وب‌سایت اوپک، از ابتدای ماه جاری، دسامبر، نیز روند نزولی قیمت سبد نفتی اوپک ادامه داشته و روز سه‌شنبه، ۱۸ آذرماه، به حدود ۶۲ دلار و ۳۳ سنت رسیده است که نسبت به مردادماه سال جاری بیش از ۴۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

گزارش صد صفحه‌ای اوپک حاکی از آن است که ۱۲ عضو این سازمان در ماه نوامبر حدود ۳۰ میلیون و ۵۰ هزار بشکه تولید نفت داشته‌اند که ۳۹۱ هزار بشکه نسبت به ماه اکتبر کاهش یافته است.

این رقم تقریبا برابر با سقف تولید توافقی اوپک است، اما علت اصلی کاهش چشمگیر تولید نفت این سازمان افت چشمگیر تولید نفت لیبی بوده است، اگرچه عربستان و کویت نیز طی این ماه تولید نفت خود را هر یک حدود ۶۰ هزار بشکه کاهش داده‌اند.

اجلاس وزرای نفت کشورهای عضو اوپک ماه گذشته میلادی، کمتر از دو هفته پیش، برگزار شد و ایران خواستار کاهش سقف تولید اوپک برای بالا بردن قیمت‌های جهانی نفت بود، اما عربستان که به تنهایی یک‌سوم تولید نفت این سازمان را بر عهده دارد با این ایده مخالف بود.

آمارهای اوپک حاکی است که تولید نفت ایران در ماه گذشته در رقم دو میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه ثابت مانده است.

افت قیمت نفت اوپک به مرز ۶۰ دلار در حالی است که در بودجه سال جاری ایران، قیمت هر بشکه نفت صد دلار در نظر گرفته شده و در لایحه بودجه سال آینده که دولت حسن روحانی روز یک‌شنبه گذشته به مجلس تحویل داد، قیمت هر بشکه نفت ۷۲ دلار در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران از امکان افت بهای نفت به حدود ۴۰ دلار نیز سخن گفته‌اند.

گزارش تازه سازمان اوپک حاکی است که به‌رغم کاهش چشمگیر تولید نفت اوپک در ماه گذشته، دیگر کشورهای غیر اوپک تولید نفت خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند.

کلا در ماه گذشته روزانه ۹۲ میلیون و ۶۹۰ هزار بشکه نفت در جهان تولید شده است که حدود ۱.۵ میلیون بشکه بیشتر از تقاضای جهانی برای نفت است، به عبارتی، هم اکنون روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت مازاد بر تقاضا در جهان تولید می‌شود.

این گزارش پیش‌بینی کرده است که در سال آینده میلادی تقاضای جهانی برای نفت یک میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت، در حالی که کشورهای غیر اوپک تولید نفت روزانه خود را ۲۴۰ هزار بشکه بیشتر از این رقم افزایش خواهند داد.

گزارش یاد شده حاکی است که نیاز به نفت اوپک هم اکنون نیز روزانه ۵۵۰ هزار بشکه بیشتر از تقاضای جهانی برای تولید ۱۲ عضو این سازمان است، در حالی که در سال آینده، تقاضا برای نفت اوپک روزانه نیم میلیون بشکه نیز کاهش خواهد یافت.

برای سال ۲۰۱۵، نیاز جهانی به نفت اوپک روزانه ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه خواهد بود، به عبارتی کشورهای عضو این سازمان باید روزانه حدود یک میلیون بشکه از تولید کنونی نفت خود را کاهش دهند.

XS
SM
MD
LG