لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۰

مذاکره در اوپک برای تمدید کاهش تولید نفت «تا ۹ ماه یا بیشتر»


منابع آگاه صنعت نفت و اوپک می‌گویند که تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و تولیدکنندگان غیرعضو در حال مذاکره برای تمدید برنامه کاهش سقف تولید به مدت ۹ ماه یا بیشتر هستند تا از سقوط قیمت‌ها در سه ماهه نخست سال آینده جلوگیری کنند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، از قول منابع آگاه نوشت که توافق کاهش تولید نفت می‌تواند تا سه ماهه اول سال آینده میلادی هم تمدید شود.

سال گذشته، اوپک، روسیه و دیگر تولیدکنندگان عمده نفت توافق کردند از ابتدای ژانویه به مدت شش ماه تولید روزانه نفت را یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.

اگرچه این اقدام باعث بالا رفتن نسبی قیمت نفت شده است، مقدار ذخایر مازاد جهانی هنوز زیاد است و قیمت‌ها را در محدوده ۵۰ دلار نگه داشته است. این امر به اوپک فشار آورده است تا اجرای برنامه کاهش تولید را در طول سال ۲۰۱۷ ادامه دهد.

در همین حال تولید کشورهایی که در این توافق مشارکت نمی کنند، مانند آمریکا، در حال افزایش است و قیمت نفت را زیر ۶۰ دلار نگه می دارد که کشورهای بانفوذی مثل عربستان در اوپک و چند کشور دیگر به آن تمایل دارند.

یکی از افراد مطلع از مذاکرات گفت که بحث در مورد تمدید توافق کاهش تولید تا انتهای سه ماهه نخست ۲۰۱۸ است که در آن تقاضای فصلی برای نفت خام کاهش می یابد.

به گفته این فرد آگاه، افزایش تولید در آن ماه‌ها ممکن است تاثیر منفی (بر قیمت‌ها) داشته باشد. بنابراین، ممکن است تمدید برنامه تا پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ درخواست شود.

یک منبع دیگر می گوید ایده ها و سناریوهای دیگری نیز ممکن است بررسی شوند.

به گفته او، کشورهای عمده تولیدکننده نفت در حاشیه خلیج فارس در مورد تمدید برنامه به مدت بیش از شش ماه مذاکره کرده‌اند.

به عقیده او، رسیدن به اجماع در مورد تمدید برنامه کاهش تولید به مدت بیش از شش ماه مشکل است اما هر چیزی امکان دارد.

دیگر فرد مطلع در اوپک گفته است تمدید به مدت بیش از یک سال نیز می تواند یک گزینه باشد.

وزرای نفت کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک روز ۲۵ ماه مه تشکیل جلسه خواهند داد.

رویترز روز سه‌شنبه در گزارش دیگری به نقل از آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، نوشت که این کشور از تمدید برنامه کاهش تولید به وسیله تولیدکنندگان عمده حمایت می کند و کمک می کند بازار به وضعیت مناسب تری برسد.

آقای نواک اشاره ای نکرد که به نظر او برنامه کاهش تولید تا چه زمانی باید تمدید شود. به گفته یک سخنگوی وزارت انرژی روسیه، یکی از گزینه های مورد بحث به وسیله روسیه تمدید این برنامه تا پس از پایان سال است.

در همین حال، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان گفت که مطمئن است اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو اوپک برنامه کاهش تولید را در نیمه دوم سال جاری و حتی پس از پایان سال نیز ادامه می‌دهند.

وزارت انرژی روسیه در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد آورده است: اکنون شاهد کاهش تولید نفت و مشتقات نفتی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی هستیم. این روند در ماه مارس شروع شد و اکنون در حال شدت گرفتن است. دیگر عامل موثر بر کاهش میزان ذخایر، کاهش نفت ذخیره شده در مخازن شناور است که تاکنون به بیش از یک سوم در سال افت داشته است. علاوه بر آن، رشد تولید نفت خام در آمریکا با میزان رشد تقاضا تقریبا برابر است که در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال تخمین زده می شود.

XS
SM
MD
LG