لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۴

پایان تحصن اعتراضی روحانی پاکستانی «با یک شکواییه و توافق»


طاهر القدری (با میکروفون) در اتاقک فلزی
طاهر القدری (با میکروفون) در اتاقک فلزی
چند روز جنجال سیاسی در پاکستان بالاخره با رضایت طاهر القدری به توافقی که عملا مسئله‌ای را تغییر نخواهد داد پایان یافت.

وی که همراه با هزاران تن از پیروان خود در قلب اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، تحصن کرده بود روز پنج‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، توافقی را پذیرفت که بیشتر حکم شکواییه را دارد و به گفته رسانه‌ها در حقیقت «پایانی آبرومندانه برای اعتراضی بود که به جایی نرسید».

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، با وجود آن که شایع شده بود که شاید این تحصن راه را برای کودتای نظامی هموار کند یا انتخابات تاریخی و مهم این کشور را از مسیر اصلی خود منحرف سازد، نمایش عجیب این روحانی و طرفدارانش با توافقی پایان یافت که عملا پاسخی به خواست‌های اصلی وی نیست.

طاهر القدری شخصا خود را «قهرمان مبارزه با فساد» می‌داند و روز دوشنبه همراه با پیروانش به اسلام‌آباد آمد و خواستار انقلاب شد.

آقای القدری در پناه پیروانش یکی از راه‌های اصلی مرکز شهر اسلام‌آباد را مسدود کرده و سپس داخل یک اتاقک آهنی ضد بمب تحصن خود را آغاز کرد.

در این مدت گروه کثیری از سیاستمداران ارشد پاکستانی به دیدار وی رفته و با او مذاکره کردند. برنامه‌های خبری همه کانال‌های تلویزیونی کشور گزارش مفصلی از این تحصن و سخنرانی‌های طاهر القدری را پخش می‌کردند.

اما در پایان خواسته‌‌های بزرگ وی مثل استعفای دولت، انحلال پارلمان و تغییر کمیسیون انتخابات یا به طور کلی نادیده گرفته شد یا به شکلی زیرکانه مضمون آن تغییر داده شد. در پایان دو طرف توافقی را امضا کردند که عملا بر نحوه برگزاری انتخابات پاکستان در تابستان آینده هیچ تاثیری نخواهد داشت.

در این توافق هیچ اثری از دادن نقش بیشتر به قوه قضاییه یا نیروهای مسلح دیده نمی‌شود که طاهر القدری در خواسته‌‌ها و سخنان خود سخت از آنها قدردانی کرده است.

به نوشته روزنامه گاردین، تنها نکته در این توافق این است که وعده داده می‌شود حزب سیاسی طاهرالقدری در انتخاب نخست وزیر موقت نقشی مشورتی ایفا کند.

طاهر القدری که شهروند کاناداست از ماه گذشته یک‌باره نقش بسیار فعالی در صحنه سیاست پاکستان پیدا کرده است و در حملات شدید و پیاپی تمام سیاستمداران پاکستانی را گروهی «تاراج‌گر و دزد» خطاب کرده که همگی در فساد مالی و فرار از مالیات سهیم هستند.

صاحب‌نظران امور پاکستان می‌گویند از‌‌ همان لحظه‌ای که تمام سیاستمداران پاکستانی اعلام کردند هیچ شرطی را نمی‌پذیرند و انتخابات آینده باید در زمان تعیین شده و طبق قانون اساسی برگزار شود معلوم شد که اقدام طاهر القدری به جایی نخواهد رسید.

پس از صدور حکمی از سوی دیوان عالی برای بررسی عملکرد نخست وزیر در دوران عهده‌داری وزارت برق و انرژی گروهی امیدوار شدند که این بار ممکن است واقعا اقدامی علیه فساد مالی مقامات ارشد در پاکستان صورت بگیرد. ولی پس از دو روز که از صدور این حکم گذشت، راجا پرویز اشرف، نخست وزیر، هنوز در مقام خود پابرجاست و نکته جالب این که خود وی توافق نهایی را با طاهر القدری امضا کرد.
XS
SM
MD
LG