لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

افشای گزارش رسمی مربوط به سکونت بن لادن در پاکستان


به گزارش روزنامه بریتانیایی ایندی‌پندنت، پس از عملیات کماندوهای آمریکایی در ماه مه ۲۰۱۱ و شکار اسامه بن لادن در عمق خاک پاکستان، دولت این کشور یک کمیسیون ویژه را برای تحقیق در مورد نقطه ضعف‌های امنیتی این کشور تشکیل داد.

هدف از تشکیل این کمیسیون بررسی این نکته بود که چگونه کماندوهای آمریکایی بدون آن که عملیات‌شان افشا شود توانستند وارد مناطق عمقی پاکستان شوند و چگونه اسامه بن لادن سال‌ها توانسته بود در خاک پاکستان مخفی بماند.

این کمیسیون در بخشی از نتیجه‌گیری خود می‌نویسد که عدم تشخیص اختفای اسامه بن لادن در خاک پاکستان محصول ضعف و ناتوانی همگانی نیروهای مسلح، دستگاه‌های امنیتی، پلیس و ادارات غیرنظامی حکومت پاکستان بوده است.

به نوشته روزنامه ایندی‌پندنت، این گزارش که دولت پاکستان سعی کرده است نتایج آن را پنهان نگاه دارد اخیرا به رسانه‌ها درز کرده است.

در بخشی از این گزارش که بر اساس مصاحبه با بیش از ۲۰۰ شاهد عینی از جمله اعضای خانواده اسامه بن لادن، مقامات ارشد نظامی و غیرنظامی تهیه شده است، علاوه بر انتقاد شدید از «ناتوانی و سهل‌انگاری» ارگان‌های مسئول در ردیابی و کشف مخفیگاه اسامه بن لادن خاطرنشان می‌شود که احتمال دارد «همکاری برخی از عناصر و نهادها با شبکه القاعده در سطوحی که تشخیص آن غیرممکن است» به بروز چنین وضعیتی کمک کرده باشد.

این گزارش عملیات مخفیانه کماندوهای آمریکایی برای کشتن اسامه بن لادن را «جنگ با پاکستان» توصیف کرده و آمریکا را به خاطر نقض حاکمیت ملی و استقلال پاکستان به شدت مورد حمله قرار داده است. در بخش‌های دیگری از این گزارش خاطرنشان می‌شود که چگونه اسامه بن لادن توانست حدود ۹ سال خود را در پاکستان مخفی نگاه دارد.

برای مثال، در یک مورد اسامه بن لادن به خاطر نقض سرعت مجاز در یکی از جاده‌های محلی توسط پلیس متوقف می‌شود، ولی یکی از همراهان وی به سرعت موضوع را فیصله می‌دهد و رهبر القاعده می‌تواند به راه خود ادامه دهد.

روزنامه ایندی‌پندنت می‌افزاید که این کمیسیون تحقیق که احتمالا می‌دانسته حکومت پاکستان نتایج کار آن را پنهان نگاه خواهد داشت، در بخش پایانی گزارش از دولت می‌خواهد که متن آن را منتشر کند. اما دولت این گزارش را منتشر نکرد. شبکه خبری الجزیره به یک نسخه از این گزارش دست پیدا کرده و از این طریق مضمون آن علنی شد.

این گزارش یادآوری می‌کند که اسامه بن لادن حدود شش سال در خانه بزرگی که در ابوت‌آباد قرار داشت زندگی می‌کرد و گاهی اوقات جمعیت ساکنان این خانه به ۲۵ نفر می‌رسید. قاعدتا ادارات دولتی و نهادهای نظامی و امنیتی باید موارد مشکوک مربوط به رفت و آمد به این خانه را متوجه می‌شدند، ولی هیچ یک از ارگان‌های مسئول نه اقدامی انجام داده و نه مورد مشکوکی را گزارش کرده‌اند.

سکونت اسامه بن لادن در ابوت‌آباد که در جوار یک آموزشگاه نظامی ارتش پاکستان واقع شده این شک را به وجود آورده که شاید عواملی در ارتش پاکستان از محل اختفای بن لادن مطلع بوده و حتی به وی کمک کرده‌ باشند.

گزارش کمیسیون تحقیق حکومت پاکستان تا این حد جلو نمی‌رود، ولی یادآوری می‌کند که «نمی‌توان درصدی از همکاری، همراهی و حتی چشم‌پوشی بر واقعیت توسط مقامات و نهادهای مسئول را به طور کلی منتفی دانست».

به نوشته روزنامه ایندی‌پندنت، در بخش‌های دیگری از این گزارش به نقل از شهادت همسران و اعضای خانواده اسامه بن لادن وضعیت زندگی آنها طی ۹ سال زندگی مخفی در پاکستان تشریح شده است.

از قرارمعلوم، اسامه بن لادن پس از گریختن از جنگ طولانی نیروهای آمریکایی و اعضای شبکه القاعده در کوهستان‌های تورا بورا که طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۰۱ ادامه داشت، در اوایل سال ۲۰۰۲ وارد خاک پاکستان شده است.

اسامه بن لادن ابتدا در دره سوآت مستقر می‌شود. خالد شیخ محمد چند بار برای ملاقات با اسامه بن لادن به مخفیگاه وی در این دره می‌رود. یک ماه بعد خبر دستگیری خالد شیخ محمد توسط ماموران آمریکایی و پاکستانی از شبکه الجزیره پخش می‌شود. پس از آن اسامه بن لادن تصمیم می‌گیرد که همراه با اعضای خانواده و رابط‌های خود به محل امن‌تری یعنی ابوت‌آباد نقل مکان کند.
XS
SM
MD
LG