لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

ابراز نگرانی فلسطینی‌ها از انتصاب لیبرمن به وزارت دفاع اسرائیل


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار آویگدور لیبرمن
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار آویگدور لیبرمن

در پی اقدام نخست وزیر اسرائیل برای واگذاری وزارت دفاع به آویگدور لیبرمن، یکی از افراطی‌ترین سیاستمداران این کشور، فلسطینی‌ها با ابراز نگرانی از عواقب این انتصاب، آن را نشانه دیگری از نبود امید به صلح با اسرائیل توصیف کردند.

وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، در بیانیه‌ای نوشت: «اسرائیل افراط گرایی و یهودی‌نشین‌ها را به صلح ترجیح می‌دهد... نشانه آن هم این که یهودی‌نشین‌ها و افراطی‌ترین عوامل در اسرائیل برای این پیشنهاد جشن گرفته‌اند... این دولت هرگز شریک صلح نبوده است.»

وزارت خارجه فلسطینی تاکید دارد که این «تحولات دراماتیک برای کسانی که هر روزه عملکرد افراطی دولت نتانیاهو و تصمیمات مختلف آن علیه فلسطینی ها را دنبال می کنند، غیرمنتظره نبود».

آویگدور لیبرمن، رهبر یک حزب راست افراطی در اسرائیل، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پست وزارت دفاع در دولت را به او پیشنهاد کرده است. این انتخاب با انتقاد شدید رهبران اپوزیسیون مواجه شد.

بیانیه فلسطینی‌ها جامعه بین‌الملل را فرا خوانده که در قبال ملت فلسطین و احقاق حقوق آن «مسئولیت سیاسی، اخلاقی و حقوقی» نشان دهد.

همچنین در بیانیه وزارت امور خارجه فلسطین آمده است: «در حالی که فرانسه برای برگزاری همایش صلح تلاش می کند و جامعه بین‌الملل و رئیس جمهوری مصر نیز از آمادگی برای احیای روند صلح خبر داده اند، نتانیاهو این کوشش ها را با اقدام خطرناک واگذاری وزارت دفاع به لیبرمن پاسخ داده است.»

ژان‌ـ‌مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج‌شنبه خبر داد که ابتکار سیاسی کشورش برای احیای روند صلح اسرائیلی- فلسطینی دو هفته دیگر با برگزاری یک همایش آغاز می شود.

فرانسه در حالی اجرای این طرح را کلید زده که بنیامین نتانیاهو یک‌شنبه گذشته در دیدار با وزیر خارجه فرانسه که به اسرائیل رفته بود، این طرح را رد و با آن مخالفت کرد.

در همین حال موشه یعلون، دومین مقام ارشد در حزب حاکم لیکود اسرائیل، روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت، در توییتر و فیس‌بوک خود خبر داد که «اعتمادی به نتانیاهو باقی نمانده و از دولت و مجلس اسرائیل استعفا می‌کند».

رسانه های اسرائیل در این روز خبر دادند که یعلون بعد از آن از دولت و کنست کناره گیری کرد که نتانیاهو در گفت و گوی تلفنی یک روز قبل، حاضر نشد هیچ پست دیگری را به جای وزارت دفاع که از او گرفته، به وی پیشنهاد کند.

به گزارش رادیو اسرائیل، این مکالمه تلفنی «کمتر از یک دقیقه» طول کشیده بود.

سیاستمداران حزب لیکود پیشتر گفته بودند، اگر ائتلاف حزب حاکم لیکود به رهبری نتانیاهو با حزب «اسرائیل، خانه ما» به رهبری لیبرمن نهایی شود، نتانیاهو «حاضر بوده» برای ماندن یعلون در دولت، پست وزارت خارجه را که بدون وزیر است، به یعلون بدهد.

نتانیاهو یک‌شنبه گذشته یعلون را پس از آن توبیخ کرد که موشه یعلون به نظامیان گفته بود حرف خود را بیان کنید، حتی اگر با اکثریت همخوانی نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG