لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۸

اعتراض فلسطینی‌ها به «تعلل» اسرائیل در آزاد کردن زندانیان


اقوام یک زندانی فلسطینی اسرائیل در انتظار آزادی او
اقوام یک زندانی فلسطینی اسرائیل در انتظار آزادی او
فلسطینی‌ها «تعلل» اسرائیل در اجرای مرحله دیگری از آزادی زندانیان امنیتی فلسطینی را «خودداری» این کشور از عمل به تعهداتش تلقی کرده و به آن واکنشی خشمگینانه نشان دادند.

در حالی که قرار است مرحله چهارم از رهایی زندانیان امنیتی فلسطینی تا شامگاه یازدهم فروردین، سی و یکم مارس، انجام شود، هنوز هیچ نشانه‌ای از آمادگی اسرائیل برای تحقق این تعهد دیده نشده است.

اسرائیل سال گذشته به آمریکا متعهد شد که در ۹ ماهی که مذاکره با فلسطینی‌ها جریان دارد، یکصد و چهار تن از زندانیان امنیتی فلسطینی را در چهار مرحله آزاد کند.

سه مرحله از آزاد کردن زندانیان در ماه‌های گذشته عملی شده و طی آنها ۷۸ نفر از زندان مرخص شده‌اند.

در مرحله چهارم، زندانیانی قرار است آزاد شوند که اسرائیل آنها را «اَبَر تروریست» می‌نامد.

شماری از اعراب شهروند اسرائیل نیز که به عملیات مسلحانه، مانند سوء‌قصدهای مسلحانه فلسطینی‌ها علیه اسرائیلی‌ها کمک کرده و حبس طویل‌المدت گرفته‌اند، در فهرست کسانی بودند که فلسطینی‌ها آزادی‌شان را انتظار می‌کشند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگویان فلسطینی تاکید کرده‌اند که خودداری اسرائیل از رها کردن زندانیان را «سیلی زدن به چهره صلح» تلقی می‌کنند.

جبرئیل رجوب، یکی از بلندپایگان جنبش فتح، بزرگ‌ترین تشکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین، روز شنبه، نهم فروردین، به خبرگزاری فرانسه گفت که «ساف» از طریق میانجی‌گران آمریکایی آگاهی یافته است که دولت اسرائیل مرحله چهارم از آزادی زندانیان را عملی نخواهد کرد.

حازم ابوشَنَب یک مقام دیگر فتح نیز در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت، آزادی این زندانیان برای ابقای فلسطینی‌ها در مسیر صلح اهمیت زیادی دارد.

رسانه‌های آمریکا نوشته بودند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در دیدار اخیر با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفته بود که به دلیل مخالفت شدید احزاب هم‌پیمان با دولت او، اگر زندانیان فلسطینی بیشتری را آزاد کند، دولتش سقوط می‌کند.

تحلیل‌گران بسیاری در رسانه‌های اسرائیلی و فلسطینی اذعان دارند که به‌زودی شکست روند صلح اعلام خواهد شد، زیرا برای هیچ یک از موضوع‌های مورد بحث در هشت ماه گفت‌وگوی سیاسی، راه حلی به دست نیامده است.

در این میان، بنیامین نتانیاهو شرط دیگری را نیز افزوده مبنی بر شناسایی اسرائیل به عنوان «دولت یهود» از سوی فلسطینی‌ها که در مقابل آن را قاطعانه رد کرده و سران اتحادیه عرب نیز در نشست هفته گذشته خود در کویت از این موضع فلسطینی‌ها پشتیبانی کردند.

مهلت ۹ ماهه روند صلح نهم اردیبهشت، بیست و نهم آوریل، در حالی به پایان می‌رسد که به گفته برخی از دستیاران محمود عباس، رهبر تشکیلات فلسطینی، او در دیدار دو هفته پیش با اوباما در کاخ سفید گفته است که اگر اسرائیل حاضر شود شمار بیشتری از زندانیان امنیتی فلسطینی را، فراتر از تعهدی که از قبل داده بود، آزاد کند و نیز ساخت و ساز در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری را متوقف کند، می‌توان دوره گفت‌وگوها را تمدید کرد.
XS
SM
MD
LG