لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

قطر: احتمال دارد در سوریه مداخله نظامی کنیم


وزیر خارجه قطر (راست) در دیدار با همتای روسی‌اش
وزیر خارجه قطر (راست) در دیدار با همتای روسی‌اش

قطر كه از حامیان اصلی اپوزیسیون سوریه در جنگ داخلی این کشور است اعلام کرد که ممکن است در پی اقدام نظامی روسیه، دست به اقدام نظامی در سوریه بزند.

این کشور با این حال اعلام کرد که هم‌چنان راه حل سیاسی را برای پایان دادن به بحران سوریه ترجیح می‌دهد.

این سخنان شامگاه چهارشنبه، ۲۹ مهرماه، خالد بن محمد العطیه، وزیر امور خارجه قطر، که در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان مطرح شد، واکنش سریع دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، را در پی داشت که اعلام کرد دمشق «به شدت به چنین تجاوزی پاسخ خواهد داد».

کشورهای عربی خلیج فارس نگران حملات هوایی روسیه‌اند که برای نیروهای دولتی این سوریه امکان بازپس‌گیری برخی از مناطق در غرب این کشور را فراهم کرده است.

این مناطق ماه‌ها بود که در دست مخالفان حکومت بشار اسد بود.

قطر از حامیان اصلی گروه‌های مخالف اسد است و از آنها حمایت تسلیحاتی، مالی و سیاسی می‌کند.

وزیر خارجه قطر در پاسخ به این سوال شبکه سی‌ان‌ان که آیا قطر موضع عربستان سعودی را که استفاده گزینه نظامی را در سوریه در واکنش به دخالت نظامی روسیه در این کشور بعید نمی‌داند، تایید می‌کند؟ گفت: «در همراهی با برادران‌مان در سعودی و ترکیه در هر اقدامی که به حمایت از سوری‌ها بینجامد و از این کشور در برابر تجزیه محافظت کند، درنگ نخواهیم کرد.»

برپایه متن این مصاحبه که خبرگزاری دولتی قطر منتشر کرده است، آقای العطیه افزود: «اگر دخالت نظامی از مردم سوریه در برابر وحشی‌گری نظام حمایت می‌کند، به طور حتم به آن اقدام خواهیم کرد.»

العطیه در عین حال افزود که قطر حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای را از راه گفت‌وگوی سیاسی مستقیم ترجیح می‌دهد.

او در این باره گفت: «از هیچ رودررویی نمی‌ترسیم، از همین رو از موضع قدرت دعوت به گفت‌وگو خواهیم کرد، زیرا به صلح ایمان داریم و کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به صلح، گفت‌وگوی مستقیم است.»

در واکنش به این سخنان، شبکه تلویزیونی المیادین که از لبنان پخش می‌شود، به نقل از فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه، گزارش داد که گفته است: «چنان چه قطر تهدیدهای خود را عملی کند و دست به دخالت نظامی در سوریه بزند، این اقدام را تجاوزی مستقیم تلقی خواهیم کرد و پاسخ‌مان بسیار سخت خواهد بود.»

XS
SM
MD
LG