لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

قطعنامه ارجاع سوریه به دادگاه جنایی بین‌المللی وتو شد


ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل
ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل
روسیه و چین روز پنج‌شنبه، اول خردادماه، قطعنامه سازمان ملل برای ارجاع وضعیت سوریه به دادگاه بین‌المللی جنایی با هدف بررسی جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در این کشور را وتو کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نماینده کشور فرانسه در سازمان ملل که خود پیشنهاددهنده این قطعنامه بود در واکنش به این اقدام روسیه و چین روز گذشته را «روزی غم‌انگیز» توصیف کرده و از مردم سوریه عذرخواهی کرد.

دو کشور غیرغربی صاحب حق وتو در شورای امنیت در حالی قطعنامه روز پنج‌شنبه را وتو کردند که این طرح نه تنها جنایات جنگی احتمالی حکومت بشار اسد، که جنایات احتمالی اپوزیسیون این کشور را نیز هدف قرار می‌داد.

سامانتا پاور، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل، نیز در واکنشی شدیداللحن به این اقدام منفی روسیه و چین گفت که قربانیان جنگ سوریه «حق دارند که تاریخ برای‌شان ثبت کند که چه کسانی در کنارشان ایستادند و چه کسانی دست بالا بردند تا فرصت عدالت را از آنها بگیرند».

از آغاز جنگ داخلی سوریه در سه سال پیش که تاکنون جان بیش از ۱۵۰ هزار نفر را گرفته، روسیه و چین تاکنون چهار بار در برابر قطعنامه‌های سازمان ملل که احتمالا برای بشار اسد نتیجه‌ای منفی خواهد داشت ایستاده‌اند.

روسیه و چین در کنار ایران بزرگ‌ترین حامیان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، هستند و در این سه سال از هیچ کمک دیپلماتیک و سیاسی و نظامی برای سر پا نگه داشتن او دریغ نکرده‌اند.

از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل ۱۳ عضو به قطعنامه پیشنهادی فرانسه رای مثبت داده و تنها روسیه و چین در برابر آن ایستادندو مانع از تصویب آن شدند.

دادستان دادگاه بین‌المللی جنایی تنها در صورتی می‌تواند به بررسی وضعیت سوریه و جنایات جنگی احتمالی در این کشور در سه سال گذشته ورود کند که شورای امنیت سازمان ملل پرونده را به این دادگاه ارجاع دهد.

این دادگاه بین‌المللی پیشتر پرونده لیبی، دارفور و سودان را از شورای امنیت تحویل گرفته و به بررسی آنها پرداخته است.

اما در پاسخ به انتقادات دو نماینده فرانسه و آمریکا، نماینده روسیه که به قطعنامه رای منفی داد ارجاع این قطعنامه به سازمان ملل را «زمینه‌سازی برای مداخله نظامی» در سوریه توصیف کرد.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه، گفت: «قطعنامه‌ای که امروز رد شد بیانگر تلاشی است برای استفاده از دادگاه جنایی بین‌المللی با هدف دامن زدن به هیجانات سیاسی و در پایان زمینه‌سازی برای مداخله نظامی.»

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل،‌ نیز طرح این قطعنامه در شورای امنیت را تلاشی برای ضربه زدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور توصیف کرد که قرار است ده روز دیگر برگزار شود.

مخالفت دو کشور با این قطعنامه در حالی است که بازرسان سازمان ملل در ماه مارس گذشته اعلام کردند که فهرست خود از جنایتکاران جنگی از دو طرف متخاصم در سوریه را گسترش داده و اکنون شواهد کافی برای بررسی این پرونده در هر دادگاهی وجود دارد.

با این حال ناوی پیلای، مدیر حقوق بشر سازمان ملل، ماه گذشته میلادی در شورای امنیت اعلام کرد که موارد نقض حقوق بشر به دست نیروهای حکومتی سوریه «بسیار بیشتر» از همین موارد به دست نیروهای اپوزیسیون سوریه است.

جنگ داخلی سوریه علاوه بر بیش از ۱۵۰ هزار قربانی، تاکنون میلیون‌ها نفر را نیز در داخل و خارج این کشور آواره کرده است.
XS
SM
MD
LG