لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

گفت‌وگوی نتانیاهو با پوتین بر سر «احیای مذاکرات اسرائیلی و فلسطینی»


ولادیمیر پوتین (راست) و بنیامین نتانیاهو
ولادیمیر پوتین (راست) و بنیامین نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که به تازگی به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در مورد «هماهنگی‌های نظامی و اطلاعاتی» اسرائیل و روسیه در مورد سوریه گفت‌وگو کرد، دوشنبه شب، دوم شهریور، با آقای پوتین مکالمه تلفنی تازه‌ای داشت.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز چهارشنبه، سوم شهریور، از این مکالمه میان رهبران سیاسی اسرائیل و روسیه خبر داده و نوشت که این مکالمه به ابتکار آقای نتانیاهو انجام شد.

به گزارش هاآرتص، این گفت‌وگو به بحث در مورد «امور خاورمیانه» و «تلاش‌ها برای از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی و فلسطینی» اختصاص یافت.

به نوشته هاآرتص، سخنان اخیر رئیس جمهوری مصر نیز در این مکالمه تلفنی رهبران مطرح شده است.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر، در آغاز این هفته گفت، پوتین به او خبر داده که آماده میزبانی نشستی در مسکو برای احیای گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها و ملاقات نتانیاهو با محمود عباس است.

بعد از این سخنان آقای السیسی، رسانه های اسرائیل خبر دادند که یک هیئت اسرائیلی روز دوشنبه برای ساعاتی به قاهره رفت تا در این باره جزئیات بیشتری از مقامات مصری دریافت کند.

محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی نیز گفته است، اگر پیشنهاد روسیه به طور رسمی ارائه شود، او با دید مثبت آن را بررسی خواهد کرد.

گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی ها و فلسطینی ها از سال‌ها پیش گرفتار بن‌بست جدی است.

مکالمه نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهوری روسیه در شرایطی انجام شد که روسیه هفته گذشته با اعلام عملیات هوایی جنگنده بمب‌افکن‌های خود از مبداء پایگاه هوایی همدان در ایران علیه مواضع معارضین سوری، ماهیت بخشی از توافق های اخیر خود با جمهوری اسلامی ایران را فاش کرد.

حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تاکید کرده اند که این همکاری‌ها بخشی از سیاست راهبردی ایران در حمایت از «جبهه مقاومت» است.

از منظر حاکمیت ایران، عمده ترین عوامل در «جبهه مقاومت» خاورمیانه، حکومت بشار اسد در سوریه، حزب‌الله لبنان و سازمان های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین هستند.

دریابان شمخانی روز سه‌شنبه، دوم شهریور، در مصاحبه با رسانه‌های ایران گفت، این ایران بوده که روسیه را در راستای حمایت از «جبهه مقاومت» و «برای دستیابی به پیروزی کوبنده‌تر» بر «نیروهای تکفیری و تروریست ها در سوریه» در کنار خود قرار داده است.

موافقت ایران با دادن امکان سوخت‌گیری به بمب‌افکن‌های روسی از مهم ترین پایگاه هوایی ایران در غرب کشور، در حالی است که اسرائیل نیز در دوره اخیر رشته توافق های مهم نظامی و اطلاعاتی با روسیه بسته است.

آقای نتانیاهو خود در دوره اخیر با چهار بار سفر به مسکو، با ولادیمیر پوتین دیدار و گفت‌وگو کرده و هر بار از آمادگی روسیه برای درک «نیازهای امنیتی اسرائیل» در قبال منطقه قدردانی کرد.

آقای نتانیاهو تاکید کرده بود که روسیه و اسرائیل برای جلوگیری از برخوردهای هوایی جنگنده های اسرائیلی و روسی در آسمان سوریه به هماهنگی های موثری دست یافته‌اند.

بلندپایگان نظامی اسرائیلی و روسی نیز در سفر متقابل به مسکو و تل آویو جزئیات این «هماهنگی‌ها» را تعیین کرده بودند.

رسانه‌های غربی حملات هوایی به محموله های جنگ‌افزار و آشیانه موشک ها در سوریه، کشته شدن سمیر قنطار از مسئولان ارشد حزب‌الله در ساختمان محل اقامت او در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق را به اسرائیل نسبت می دهند.

در دی‌ماه سال ۱۳۹۳، نیز مرگ جهاد مغنیه فرزند عماد مغنیه مسئول ارشد عملیاتی حزب‌الله همراه با چند مهره دیگر این گروه و سرهنگ سپاه پاسداران ایران محمدعلی الله‌دادی در مرز قنیطره سوریه، به عملیات اسرائیل نسبت داده شد.

برخی از مقامات میان‌پایه اسرائیل به طور تلویحی آن را تایید کردند.

در همین حال دولت اسرائیل رسما در مورد همکاری نظامی روسیه با ایران، که آن را «اصلی ترین دشمن» خود معرفی کرده سکوت کرده است.

اما یک «مقام بلندپایه» اسرائیلی پنج‌شنبه گذشته به روزنامه معاریو گفت که با وجود فرود جنگنده های روسی در پایگاه همدان که نشان از تحکیم همکاری های روسیه و ایران دارد، همکاری های اسرائیل با روسیه «مختل نشده است».

از سوی دیگر، مقامات رسمی اسرائیلی یا روسی به این احتمال که اسرائیل نظر به دوستی نزدیک خود با روسیه و همکاری های نظامی و اطلاعاتی اش با مسکو بتواند از فضای جدید ایجاد شده، از اطلاعات و امتیازاتی برخوردار شود، اشاره ای نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG