لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

پوتین ترکیه را به همکاری با تندروها و تروریست‌ها متهم کرد


ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز پنج‌شنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، در نشست خبری سالانه خود ترکیه را برای مسافران روسی ناامن و حکومت این کشور را همکار تروریست‌ها و گروه‌های تندرو توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از آقای پوتین، در حال حاضر در جنوب ترکیه «اساسا جنگ داخلی در جریان است» و «رهبری» ترکیه به جای مبارزه با گروه‌های تندرو با آنها همکاری دارد.

رئیس جمهور روسیه در این نشست خبری که زنده از تلویزیون پخش می‌شود همچنین تاکید کرد که در حال حاضر «هیچ ضمانتی» برای تامین امنیت مسافران و توریست‌های روس که به ترکیه سفر می‌کنند وجود ندارد.

این اظهار نظر ولادیمیر پوتین ضربه‌ای دیگر خواهد بود بر پیکر صنعت گردشگری در ترکیه که به دلیل حملات تروریستی پی‌درپی به‌ویژه در چند ماه اخیر در وضع بسیار بدی به سر می‌برد.

رئیس جمهور روسیه سال گذشته نیز دولت ترکیه را به تجارت نفت با داعش متهم کرد، اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اطمینان داد که اگر چنین اتهامی اثبات شود، او از منصب خود استعفا خواهد کرد.

اما این راهی است که دولت روسیه از زمان سرنگونی جنگنده‌اش در سوریه به دست نیروهای ترکیه در پیش گرفته و از آن زمان تاکنون روابط این دو کشور بهبود چندانی نداشته است.

ارتش ترکیه در آذرماه سال ۹۴ اعلام کرد که یک جنگنده را که حریم هوایی این کشور را در مرز سوریه نقض کرده بود، پس از ده بار اخطار سرنگون کرده است.

به دنبال این اتفاق، روسیه با تایید سرنگونی یک جت سوخوی ۲۴ این کشور گفت که این جنگنده بر فراز سوریه پرواز می‌کرده و نقض حریم هوایی ترکیه را تکذیب کرد.

اما اظهار نظر تند ولادیمیر پوتین در روز پنج‌شنبه در حالی منتشر شد که دو هفته پیش ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، نیز در نامه‌ای به شورای امنیت ترکیه را متهم کرد که تامین‌کننده اصلی سلاح و تجهیزات برای گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه است.

آقای چورکین همچنین گفت که این تسلیحات زیر نظر دستگاه اطلاعاتی ترکیه و توسط سه موسسه و نهاد غیر دولتی برای داعش در سوریه ارسال شده است.

دولت ترکیه هنوز به اظهار نظر ولادیمیر پوتین پاسخ نداده است.

XS
SM
MD
LG