لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

افزایش شدید تقاضای پناهندگی روس‌ها از آمریکا در سال ۲۰۱۵


حمله به نیکلای آلکسی‌یف، فعال حقوق دگرباشان، در مسکو (عکس متعلق به ۲۰۱۳)
حمله به نیکلای آلکسی‌یف، فعال حقوق دگرباشان، در مسکو (عکس متعلق به ۲۰۱۳)

تعداد روس‌هایی که در آمریکا تقاضای پناهندگی می‌دهند در سال ۲۰۱۵ نسبت به دو دهه گذشته به اوج خود رسیده است. وکلای مهاجرت می‌گویند دلایل این امر تشدید سرکوب سیاسی، فساد اداری و مالی فراگیر و تبعیض و آزار اقلیت‌های جنسی است.

بر اساس آمارهای اداره امنیت ملی آمریکا در ۹ ماهه اول سال جاری حدود ۱۵۰۰ تقاضای پناهندگی از سوی شهروندان روسی دریافت شده که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد بیشتر است و نسبت به سال ۲۰۱۲ که ولادیمیر پوتین بار دیگر به مقام ریاست جمهوری رسید دو برابر شده است.

از زمان شروع دور جدید ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین هر ساله تعداد تقاضای پناهندگی روس‌ها در آمریکا افزایش یافته است. هر چند اطلاعاتی که در اختیار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی قرار گرفته دلیل تقاضای پناهندگی را مشخص نمی‌کند، وکلای مهاجرت در آمریکا می‌گویند یکی از دلایل آن خروج گسترده اقلیت‌های جنسیتی از آن کشور از سال ۲۰۱۳ یعنی زمان تصویب قانون بحث‌انگیزی است که به ادعای دولت روسیه هدفش جلوگیری از تبلیغات همجنسگرایانه در میان کودکان و نوجوانان بود.

دولت‌های غربی این قانون را به عنوان مقرراتی تبعیض‌آمیز محکوم کرده و گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند به عاملان خشونت علیه دگرباشان جنسی مصونیت می‌دهد. دولت روسیه مدعی است این قانون حقوق دگرباشان جنسی را نقض نکرده و هدف آن فقط محافظت از کودکان است.

سیاست و فساد مالی و اداری

وکلای مهاجرت در آمریکا می‌گویند یکی دیگر از دلایل افزایش چشمگیر تقاضای پناهندگی ممکن است تشدید سرکوب سیاسی مخالفان یا اذیت و آزار توسط مقامات دولتی فاسد باشد. به گفته این وکلا، تعداد زیادی از متقاضیان پناهندگی می‌گویند از زمان شروع بحران اوکراین فضای سرکوب در روسیه تشدید شده است.

ولادیمیر پوتین از زمان بازگشت به مقام ریاست جمهوری با اجرای اقدامات متعددی کنترل حکومت بر فضای سیاسی کشور را تشدید کرده است. رسانه‌های دولتی بیش از گذشته به بلندگوی تبلیغاتی حکومت بدل شده و بسیای از نهادهای مدنی که منتقد سیاست‌های او بوده‌اند به بهانه دریافت کمک مالی از خارج تعطیل شده‌اند.

علیه فعالان سیاسی سرشناس از جمله آلکسی ناوالنی نیز پرونده‌های قضایی تشکیل شده که همه انگیزه‌های سیاسی دارند.

وکلای مهاجرت که با متقاضیان پناهندگی سروکار دارند می‌گویند در سال‌های اخیر موارد زیادی دیده‌اند که شهروندان روس به خاطر تعقیب قضایی سعی می‌کنند از کشور خارج شوند. به گفته آنها، مقامات و ادارات دولتی برای اعمال فشار به مخالفان از روش‌هایی نظیر دریافت رشوه، تشکیل پرونده‌های ساختگی و حتی مجبور کردن افراد به اعترافات جعلی استفاده می‌کنند.

هراس

نهاد مدنی «برابری مهاجرت» بزرگ‌ترین تشکیلات حقوقی که به مهاجران دگرباش جنسی در آمریکا کمک و مشاوره حقوقی می‌دهد، می‌گوید تعداد روس‌های متقاضی پناهندگی که امسال به این گروه مراجعه کرده‌اند تقریباً به اندازه سال ۲۰۱۴ است.

آرون موریس مدیر بخش حقوقی این نهاد که دفتر آن در نیویورک است می‌گوید با توجه به این که هنوز چند ماه به پایان سال جاری باقی ‌مانده ممکن است تعداد متقاضیان پناهندگی که به این نهاد مراجعه می‌کنند از سال گذشته بیشتر شود.

به گفته او، تعداد زیادی از این افراد زوج‌های همجنسگرایی هستند که در آمریکا ازدواج کرده و قصد دارند با دادن تقاضای پناهندگی در این کشور بمانند. به نظر می‌رسد که ترس از خشونت فیزیکی علیه همجنسگرایان در روسیه یکی از دلایل اصلی تقاضای پناهندگی آنها در آمریکاست.

بر اساس آمارهای اداره امنیت ملی آمریکا، از سال ۱۹۹۴ تاکنون بیش از ۱۷ هزار شهروند روس در آمریکا تقاضای پناهندگی داده‌اند و از این تعداد بیش از شش هزار مورد تأیید شده است.

در سال ۱۹۹۴ که مدت کوتاهی از سقوط اتحاد شوروی گذشته بود بیشترین رقم تقاضای پناهندگی از سوی شهروندان روسیه در آمریکا ثبت شده است. از آن زمان تاکنون این رقم در سال ۲۰۱۵ بیش از هر سال دیگری در بیست سال گذشته بوده است.

تعداد روس‌هایی که در کشورهای اروپایی تقاضای پناهندگی می‌دهند بسیار بیشتر از آمریکاست. طبق آمارهای مرکز آمار اتحادیه اروپا تعداد تقاضای پناهندگی شهروندان روس در سال ۲۰۱۳ حدود ۳۵ هزار و در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۴ هزار نفر بوده است.

طبق همین آمارها در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ تعداد روس‌هایی که در آمریکا تقاضای پناهندگی داده‌اند از اکثر کشورهای اروپایی به استثنای آلمان، فرانسه، لهستان و سوئد بیشتر بوده است.

XS
SM
MD
LG