لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

بازگشت حیرت‌انگیز مارتینا هینگیس، بانوی جنجالی تنیس


مارتینا هینگیس از سوئیس به اتفاق سابینه لیسیکی از آلمان، جام قهرمانی مسابقات معتبر تنیس زنان در میامی آمریکا را نصیب خود کرد. پس از هفت سال، این نخستین نشان قهرمانی هینگیس ۳۳ ساله محسوب می‌شود.

آخرین عناوین قهرمانی هینگیس در سال ۲۰۰۷ رقم خورد؛ انفرادی توکیو و دو نفره دوحه. او که طی این سال‌ها چند مرتبه خداحافظی کرده و سپس به میدان بازگشته، در سال‌های اخیر، اغلب در مسابقات غیررسمی پیش‌کسوتان حضور می‌یافت.

آنهایی که اخبار ورزشی در دهه ۹۰ میلادی را دنبال می‌کردند، با اسم این نابغه تنیس آشنایی دارند. رقبای سرشناس آن سال‌های او دیگر فعالیتی در تنیس ندارند. بازیکنانی مانند آنا کورنیکووا، کیم کلایسترز، لیندزی داونپورت، جنیفر کاپریاتی، امیلی مورسمو، ژوستین هنن و مری جو فرناندز که گزارشگر تلویزیونی شده.

مارتینا در ۱۲سالگی که رده سنی نونهالان محسوب می‌شود، رکورد کمترین سن برای قهرمانی در رده جوانان را شکست. سال ۱۹۹۴ که تازه ۱۴ ساله شده بود به جمع ۱۰۰ بازیکن برتر جهان راه یافت و در رده ۸۷ قرار گرفت. او لقب جوان‌ترین دختر پیروز در یک رقابت گرانداسلم را هم نصیب خود کرد.

از زمانی که چشم باز کرد، زندگی او میان هواپیما، هتل و زمین تنیس در گردش بود. فقط ۱۵ سال داشت که مونیکا سلز از افسانه‌های تنیس زنان را شکست داد. مارتینا پیش از آن که ۱۶ ساله شود به اتفاق هلنا سوکووا قهرمانی دوبل گرنداسلم را تصاحب کرد و در ۱۷سالگی با فتح اوپن استرالیا، جوان‌ترین قهرمان گرنداسلم لقب گرفت. سپس به رده اول رنکینگ رسید تا این رکورد را هم نصیب خود کند.

مصدومیت هر دو زانو، او را وادار به خداحافظی کرد. سال ۲۰۰۵ دوباره به دنیای حرفه‌ای بازگشت، اما متحمل شکست‌های متوالی شد. سال ۲۰۰۷ هم با اتهام مصرف کوکائین، محرومیتی دو ساله نصیبش شد تا مجدداً اعلام خداحافظی کند.

هینگیس برنده سه جام از تنیس آزاد استرالیا، یک عنوان قهرمانی ویمبلدون، و یک عنوان از تنیس آزاد آمریکاست؛ در مجموع، پنج گرند اسلم انفرادی است. او فقط در انفرادی فرنچ اوپن قهرمان نشده، گرچه در این تورنمنت نیز دو بار به فینال رسیده.

او که برنده ۹ جام دو نفره گرنداسلم هم هست، سال ۱۹۹۸ موفق به کسب هر چهار گرنداسلم در بخش دونفره شد. ضمن این که سابقه قهرمانی در بخش مختلط گرنداسلم را نیز دارد، در مجموع، ۱۵ گرنداسلم برای زنی که همچنان از بخت افزایش این رکورد برخوردار است.

پیش از المپیک لندن گفته می‌شد با همراهی فدرر، تیم مختلط سوئیس را تشکیل خواهند داد، اتفاقی که ممکن است در المپیک ۲۰۱۶ رقم بخورد.

هینگیس که مربی لیسیکی هم هست، در حالی با همراهی او فاتح مسابقات میامی شد که با کارت سفید در این تورنمنت شرکت کرده بودند. ابتدا تیمی از جمهوری چک و بخت ششم مسابقات را حذف کردند. سپس پیروزمندانه پیش رفتند و در مرحله نیمه‌نهایی هم کارا بلک زیمبابوه‌ای و سانیا میرزا از هندوستان را مغلوب کردند.

النا وسنینا از روسیه و اکاترینا ماکارووا از روسیه، رقبای فینالیست بودند که آنها را هم بردند و قهرمان شدند. این در حالی بود که سابینه و مارتینا چند روز پیشتر، در ایندین ولز فقط همان دور نخست را بازی کردند و با شکست از حریفان استرالیایی، از دور مسابقات کنار رفتند.

پدرش کارول هینگیس اهل اسلواکی و مادرش ملانی مولیتروا هر دو تنیس‌‌باز بودند. مارتینا از هفت سالگی در سوئیس اقامت دارد و تمام افتخاراتش را با نام این کشور رقم زده، و بعداً راهی آمریکا شده.

زندگی شخصی جنجالی و پر ماجرای او نیز همواره مورد توجه رسانه‌ها بوده. سرجیو گارسیا بازیکن گلف اسپانیایی، رادک استپانک تنیس‌باز مطرح جمهوری چک، سول کمپبل فوتبالیست انگلیسی، ماگنوس نورمن تنیس‌باز سوئدی، ایوو هوبرگر تنیس‌باز سوئیسی و خولیان آنوسو تنیس‌باز اسپانیایی و یک وکیل سوئیسی به نام آندریاس بیری، از جمله افرادی هستند که یا خود مارتینا خبر نامزدی و ازدواج با آنها را منتشر کرده یا رسانه‌ها مطلع شده و خبرسازی کرده‌اند.

ازدواج تیبو اوتین سوارکار فرانسوی با او نیز سه سال دوام آورد که به نسبت اغلب روابط او، مدت زمانی قابل اعتنا بود. اوتین پس از جدایی مدعی شد که در طول این مدت، هینگیس چند بار او را فریب داده و او شخصاً دیده که همسرش با مردان دیگری رابطه داشته. رابطه این دو نفر حتی به درگیری انجامید. اوتین به روزنامه‌های سوئیسی گفت که مارتینا، مادرش و ماریو ویدمر دوست پسر مادرش در آپارتمان ماریا به او حمله کرده‌اند، ماجرایی که دخالت پلیس را هم در پی داشت.

در مسابقات میامی ۲۰۱۴، رده انفرادی مردان را نوواک جوکوویچ فتح کرد. او در فینال از سد رافائل نادال گذشت. آن هم در حالی که هر دو بازی نیمه‌نهایی به خاطر اعلام مصدومیت توماس بردیچ و نیشیکوری لغو شده بود!

سرینا ویلیامز که در ۱۲ سال گذشته به تناوب بانوی اول تنیس دنیا بوده و الان نیز همین رتبه را در اختیار دارد، لی نا از چین را شکست داد و قهرمان مسابقات زنان شد. او در نیمه‌نهایی ماریا شاراپووا را از پیش رو برداشته بود. عنوان قهرمانی دونفره مردان هم نصیب برادران برایان از آمریکا شد.

مهم‌ترین رویداد هفته آینده تنیس جهان، مسابقات دیویس کاپ است که در مرحله یک‌چهارم نهایی پیگیری خواهد شد. جمهوری چک در توکیو با ژاپن رویارو خواهد شد. آلمان در نانسی به مصاف فرانسه می‌رود. در شهر ناپل، بریتانیا در برابر ایتالیا قرار می‌گیرد و قزاقستان نیز در ژنو، میهمان سوئیس است.
XS
SM
MD
LG