لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

نواف فارس: نظام بشار اسد در استفاده از سلاح شیمیایی تردید نمی‌کند


نواف فارس
نواف فارس
نواف فارس، سفیر پیشین سوریه در بغداد، که هفته گذشته از نظام بشار اسد اعلام جدایی کرد روز دوشنبه، ۲۶ تیرماه، گفت که حکومت سوریه در صورتی که حلقه محاصره پیرامونش تنگ‌تر شود، در استفاده از سلاح شیمیایی علیه معترضان تردید نخواهد کرد.

این در حالی است که گفت‌و‌گوهای بین‌المللی برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه همچنان در جریان است. شورای امنیت قرار است روز چهارشنبه آینده در این باره تشکیل جلسه دهد.

در همین حال و همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در دمشق، پایتخت سوریه، معترضان سوری آغاز مرحله جدیدی از عملیات خود علیه حکومت بشار اسد را اعلام کرده‌اند.

فارس: احتمالا تاکنون از سلاح شیمیایی استفاده شده است

نواف فارس، سفیر پیشین سوریه در بغداد، در مصاحبه با بخش بین‌المللی شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که نظام بشار اسد در صورتی که حلقه محاصره بر پیرامونش تنگ‌تر شود، در استفاده از سلاح شیمیایی علیه معترضان تردید نخواهد کرد.

آقای فارس که هفته گذشته از نظام بشار اسد اعلام جدایی کرد و به دوحه پایتخت قطر پناهنده شد همچنین خاطرنشان کرد که بر اساس برخی گزارش‌ها این احتمال هست که تاکنون در حمص از اسلحه شیمیایی علیه معترضان سوری استفاده شده باشد.

او نظام حاکم بر سوریه را عامل همه انفجارهای بزرگی دانست که در شهرهای این کشور روی داده و گفت که مقام‌های سوری برای اجرای این انفجار‌ها، از نیروهای القاعده بهره می‌برند.

نواف فارس با تاکید بر این که «بدون شک نظام بشار اسد در مسیر سرنگونی قرار دارد» گفت که بشار اسد قدرت را جز با زور ترک نخواهد کرد و آماده است همه مردم سوریه را بکشد.

سفیر جدا شده از نظام حاکم بر سوریه همچنین طرح صلح کوفی عنان را «طرحی شکست‌خورده از همان ابتدا» توصیف کرد. او در این باره گفت: «چند ماه گذشته، اما نظام سوریه هیچ یک از بندهای این طرح را اجرا نکرده است.»

اشاره آقای فارس به طرح شش‌بندی صلحی است که کوفی عنان، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، برای پایان دادن به بحران این کشور به سوریه ارائه کرده است.

آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سوریه نخستین بند این طرح است.

نواف فارس برجسته‌ترین دیپلمات جداشده از نظام سوریه به شمار می‌آید. او از نزدیکان نهادهای امنیتی سوریه بود و تاکنون چندین سمت سیاسی، حزبی و امنیتی را عهده‌دار بوده است.

گفت‌و‌گوی‌های بی‌سرانجام بر سر قطعنامه

از سوی دیگر گفت‌و‌گوهای بین‌المللی برای تصویب قطعنامه‌ای درباره بحران سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون بی‌نتیجه بوده است.

غرب اصرار دارد که هر قطعنامه‌ای باید مسیر افزایش فشار‌ها بر نظام بشار اسد را طی کند. روسیه اما تهدید می‌کند در صورت مطرح شدن پیش‌نویس قطعنامه مد نظر غرب به شورای امنیت، آن را وتو خواهد کرد.

کشورهای غربی پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه کرده‌اند که برای حکومت بشار اسد در مورد پایان دادن به استفاده از اسلحه سنگین در شهر‌ها ضرب‌الاجل تعیین کرده ‌است. در صورت پای‌بند نبودن نظام سوریه به این ضرب‌الاجل تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهد شد.

روسیه اما پیش‌نویس قطعنامه دیگری را مطرح کرده که در آن تنها مدت زمان ماموریت ناظران تمدید شده و هیچ اشاره‌ای به افزایش تحریم‌ها نشده است.

آغاز عملیات «آتشفشان دمشق»

از سویی مخالفان مسلح بشار اسد شامگاه دوشنبه عملیاتی گسترده را با نام «آتش‌فشان دمشق، زلزله سوریه، حمایت از حمص و المیدان» آغاز کردند.

اعلام آغاز این عملیات با شدت گرفتن درگیری‌ها در دمشق و حومه آن همزمان شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر پایه بیانیه‌ای که ارتش آزاد سوریه، مخالفان مسلح بشار اسد، منتشر کرده است، این عملیات از روز دوشنبه در دمشق و دیگر شهرهای سوریه آغاز شده و طی آن همه مراکز امنیتی و نظامی هدف قرار می‌گیرند.

فرماندهی ارتش آزاد سوریه از نیروهای خود خواسته است تمام ایست‌های بازرسی دولتی را هدف قرار دهند و تمام را‌ه‌های اصلی در حلب، درعا، دیرالزور و لاذقیه را به منظور مانع‌تراشی در مسیر رساندن امداد به نیروهای دولتی ببندند.

این بیانیه، با تاکید بر این که جان افسرانی که از نیروهای دولتی جدا شوند، در امان خواهد بود، نیروهای حزب‌الله لبنان، سپاه پاسداران ایران، شبه‌نظامیان عراق و «دیگر گروه‌هایی که در کنار نیروهای دولتی بشار اسد» می‌جنگند را به عنوان اهداف مشروع معرفی کرده است.
XS
SM
MD
LG