لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

انتقاد شدیداللحن بشار اسد از عربستان سعودی، قطر و ترکیه


بشار اسد، رئیس جمهور سوریه
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، با انتقاد شدیداللحن از عربستان سعودی، قطر و ترکیه، این سه کشور را به پشتیبانی از معترضان سوری و «مسلح کردن» آنها متهم کرد.

اسد همچنین تاکید کرد که مخالفان مسلح او در سوریه در ‌‌‌نهایت پیروز نخواهند شد، اگرچه اذعان کرد که «پایان دادن به کار آنها قدری زمان‌بر» است.

اظهار نظر رئیس جمهور سوریه در وب‌سایت مجله الاهرام العربی مصر در روز پنج‌شنبه، ۳۰ شهریور، منتشر شده است. بشار اسد با این مجله مصاحبه‌ای کرده است که قرار است در شماره آینده آن چاپ شود.

بشار اسد در این مصاحبه همچنین در پاسخ به سوالی درباره روابط بحرانی کشورش با عربستان سعودی و قطر گفت: «این‌ها پس از فقری طولانی ناگهان پولدار شدند. حال گمان می‌کنند که با پول‌شان می‌توانند جغرافیا، تاریخ و نقش منطقه‌ای بخرند.»

او گفت که قصد دارد «مفهوم بزرگی را که مردم بدون آگاهی به تکرار آن عادت کرده‌اند» را تصحیح کند. به گفته او، این مفهموم درباره مثلث ثبات منطقه‌ای در خاورمیانه است که به قول مشهور «مصر، عربستان سعودی و سوریه را در بر می‌گیرد، اما حقیقت این نیست. مثلث حقیقی تعادل استراتژیک در منطقه خاورمیانه، همواره مصر، سوریه و عراق بوده و خواهد ماند».

بشار اسد گفت: «امیر قطر [شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی] نزد ما می‌آمد با پیشنهادهایی که می‌داند سوریه بر سر آن هیچ ‌گاه معامله نمی‌کند. آنها امروز با امکانات مالی خود به تروریست‌ها سلاح و پول می‌رسانند با این امید که تجربه لیبی تکرار شود؛ به جای این که از ثبات منطقه‌ای پشتیبانی کنند، برای از میان بردن جهت‌گیری سوریه و تاثیر بر مواضع و حاکمیت ملی کشور سلاح ارائه می‌دهند و از گروه‌های مسلح پیشتیبانی می‌کنند، به آنها آموزش می‌دهند و به شکل غیرقانونی وارد کشور می‌کنند.»

او همچنین قطر را «سریع‌ترین کشور در دامن زدن به خشونت‌ها» توصیف کرد.

قطر و عربستان سعودی دو کشوری هستند که بر ضرورت مسلح کردن معترضان در سوریه تاکید دارند و علنا از کمک مالی به مخالفان بشار اسد حمایت کرده‌اند.

بشار اسد درباره نقش ترکیه نیز گفت: «ترک‌ها در موضعی که در قبال بحران سوریه گرفتند، بسیار زیان دیدند. این دولت خوب می‌داند که خود و منافع ملی و امنیت ملی ترکیه را در چه جایگاهی قرار داده است. منافع ملی به اندازه اهداف آنها در پروژه‌ای که عثمانی جدید نام دارد برای‌شان مهم نیست. به عبارتی موضع آنها برای منافع ترکیه نیست، بلکه به سود گروهی خاص است.»

از آغاز بحران سوریه، مقام‌های ترکیه که روابط دوستانه‌ای با سوریه داشتند، علیه سرکوب اعتراض‌ها موضع گرفتند. آنها اکنون از معترضان سوری پشتیبانی می‌کنند و برای مخالفان مسلح این کشور نقش میزبان را بازی می‌کنند.

رئیس جمهور سوریه همچنین در مصاحبه‌اش «گفت‌و‌گو با اپوزیسیون» را تنها راه حل بحران سوریه دانست و تاکید کرد که تغییر از راه «کنار رفتن سران نظام‌ یا دخالت خارجی انجام نخواهد گرفت».

در حالی که حدود ۱۸ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و در این مدت دست‌کم ۲۵ هزار نفر از مردم سوریه جان خود را از دست داده‌اند، بشار اسد بارها وعده اصلاحات و گفت‌وگو داده، اما این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است.
XS
SM
MD
LG