لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۵

تعداد کودکان آواره سوریه به مرز یک میلیون رسید


دو آژانس زیرمجموعه سازمان ملل روز جمعه، اول شهریورماه، گزارش کردند که تعداد «ثبت‌شده» کودکان آواره سوری به مرز یک میلیون رسیده است. این آمار جدا از بیش از دو میلیون کودکی است که در داخل خاک سوریه از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.

دو آژانس یونیسف، سازمان کودکان سازمان ملل، و یوان‌اچ‌سی‌آر، سازمان آوارگان سازمان ملل، در گزارش تازه خود اعلام کرده‌اند که از یک میلیون کودک آواره سوری، اغلب زیر ۱۱ سال سن دارند.

روزنامه بریتانیایی گاردین به نقل از این گزارش می‌گوید در حالی که تاکنون حدود هفت هزار کودک در جنگ داخلی سوریه جان خود را از دست داده‌اند، نیمی از آوارگان این جنگ حدودا سه ساله را نیز کودکان تشکیل می‌دهند.

آمار تازه سازمان یونیسف تنها دو روز پس از آن منتشر شده است که مخالفان رژیم بشار اسد در سوریه از به‌کارگیری گاز سمی توسط این حکومت علیه مردم این کشور خبر دادند.

گفته می‌شود در این حمله شیمیایی که خبر آن در جهان سروصدا به پا کرده و انتقاد شدید همگان را به دنبال داشته بین ۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر جان باخته‌اند و تعداد زیادی از آنها کودک بوده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین آمار، حدود ۷۴۰ هزار کودک آواره سوری زیر ۱۱ سال سن دارند و اغلب آنها به کشورهای مصر،‌ لبنان، اردن، ترکیه، و عراق نقل مکان کرده‌اند.

بر اساس همین آمار تازه، بیش از ۳۵۰۰ کودک «تنها یا جدا از خانواده‌های خود» از مرز گذشته و وارد خاک لبنان، اردن یا عراق شده‌اند.

به گفته آنتونیو گوترس، کمیسر عالی در سازمان آوارگان سازمان ملل، کودکان و نوجوانان سوری حتی پس از گذشتن مرز و پا گذاشتن به سرزمینی امن «دچار آسیب‌های شدید روحی و افسردگی» هستند.

آن طور که روزنامه گاردین در گزارش خود آورده است، کودکان آواره سوری پس از رسیدن به خاک امن، تازه با تهدیدهایی چون کار اجباری، ازدواج زودهنگام و بهره‌کشی جنسی و قاچاق انسان روبه‌رو می‌شوند.

ناآرامی و جنگ داخلی در سوریه که دیگر به سال سوم خود پا گذاشته است باعث شده است که سازمان ملل در اقدامی بی‌سابقه صندوقی اضطراری برای جمع‌آوری پنج میلیارد دلار کمک باز کند.

با این حال این صندوق که قرار بوده تا دسامبر سال جاری، یعنی تنها چهار ماه دیگر، به سه میلیارد دلار برسد هنوز «فقط به ۳۸ درصد» از هدف خود دست یافته است.
XS
SM
MD
LG