لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

انفجار «انتحاری» در قلب دمشق جان دو مقام ارشد سوریه را گرفت


از چپ: آصف شوکت، داوود راجحه و محمد الشعار
از چپ: آصف شوکت، داوود راجحه و محمد الشعار
تلویزیون رسمی سوریه روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه از کشته شدن داود راجحه، وزیر دفاع سوریه، و معاون او، بر اثر انفجار بمبی در دمشق، پایتخت سوریه، خبر داد.

گزارش‌های ضد و نقیضی نیز از مرگ محمد ابراهیم الشعار، وزیر کشور سوریه، مخابره شده‌ است.

بنا بر گزارش تلویزیون رسمی سوریه، وزیر دفاع حکومت بشار اسد در ساختمان امنیت ملی و در جلسه‌ای با وزرا و مقام‌های امنیتی سوریه حضور داشته که بمبی در این ساختمان منفجر شده است.

یک مقام امنیتی سوریه به خبرگزاری رویترز گفت که حمله‌کننده انتحاری از محافظان شخصی بوده و در حلقه اطرافیان نزدیک بشار اسد، رئیس‌ جمهور سوریه، کار می‌کرده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، تلویزیون دولتی سوریه در این باره اعلام کرده است که «وزیر دفاع و معاون او بر اثر بمب تروریست‌ها که ساختمان امنیت ملی را هدف قرار داده بود کشته شده و تعدادی از مقام‌ها نیز به شدت زخمی شده‌اند».

گزارش‌های دیگری از خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه تلویزیونی «المنار»‌، وابسته به حزب‌الله لبنان، حاکی از کشته شدن آصف شوکت، معاون وزیر دفاع و شوهر خواهر بشار اسد در این انفجار است.

آصف شوکت رئیس پیشین سازمان اطلاعات و معاون پیشین رئیس ستاد مشترک ارتش سوریه نیز بود.

رویترز همچنین گزارش می‌دهد که هشام بختیار، رئیس سازمان اطلاعات سوریه، نیز در این حمله انتحاری مجروح شده‌ است.

به گزارش رویترز، تاکنون دو گروه مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته‌اند که یکی از آنها «لواءالاسلام» است و دیگری «ارتش آزاد سوریه».

گروه «لواءالاسلام» در یک پست فیس‌بوکی با برعهده گرفتن مسئولیت این انفجار آن را حمله به «سلولی» خواند که از آن به عنوان «اتاق کنترل بحران» در سوریه یاد می‌شود.

قاسم سعدالدین، سخنگوی «ارتش آزاد سوریه»، نیز این ارتش متشکل از جداشدگان از ارتش دولتی را مسئول این حمله انتحاری را اعلام کرد و در تماسی تلفنی به رویترز گفت که «این همان آتش‌فشانی است که حرفش را می‌زدیم، ما تازه کارمان را شروع کرده‌ایم.»

بنا بر گزارش‌ها، ساختمان محل این انفجار در منطقه‌ای تحت حفاظت شدید امنیتی و در محله روضه در مرکز شهر دمشق واقع است.

داود راجحه، وزیر دفاع ۶۵ ساله سوریه، از ژنرال‌های پیشین ارتش این کشور بود که بشار اسد او را سال پیش به سمت وزیر دفاع منصوب کرد؛ داود راجحه از اقلیت مسیحی سوریه بود.

فعالان سیاسی سوری به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که هم‌اینک نیروهای گارد جمهوری در اطراف بیمارستان الشامی، محلی که مقامات مجروح‌ در آن بستری شده‌اند، مستقر هستند.

به نوشته رویترز، ستاد نیروهای مسلح سوریه در واکنش به این انفجار با انتشار بیانیه‌ای گفته‌است که این رخداد، نیروهای مسلح را «در رویارویی با تمامی اشکال تروریسم و بریدن دستانی که به امنیت ملی ضربه می‌زنند از همیشه مصمم‌تر کرده‌است.»

درگیری‌های ۱۶ ماهه در سوریه تاکنون عمدتاً در مناطق بیرون از دمشق جریان داشت، اما پایتخت سوریه از چهار روز گذشته شاهد درگیری مسلحانه میان مخالفان رژیم بشار اسد و نیروهای دولتی بوده‌ است.

مخالفان مسلح بشار اسد شامگاه دوشنبه عملیاتی گسترده را با نام «آتش‌فشان دمشق، زلزله سوریه، حمایت از حمص و المیدان» آغاز کردند.

اعلام آغاز این عملیات با شدت گرفتن درگیری‌ها در دمشق و حومه آن همزمان شده است.

شبکه خبری الجزیره گزارش می‌دهد که انفجار روز چهارشنبه در حالی رخ می‌دهد که درگیری میان مخالفان و هواداران بشار اسد در همین روز به محله «المیدان» در مرکز شهر دمشق کشیده شده‌ است.

بنا بر این گزارش، طی درگیری‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته در دمشق جریان دارد تاکنون «بیش از ۶۰ سرباز دولتی» جان باخته‌اند.
XS
SM
MD
LG