لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

اتحادیه اروپا ائتلاف ملی تازه از اپوزیسیون سوریه را به رسمیت شناخت


ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که ائتلاف تازه سوریه را به رسمیت می‌شناسد
ماریو مونتی، نخست وزیر ایتالیا، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که ائتلاف تازه سوریه را به رسمیت می‌شناسد
وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه، ۲۹ آبان‌ماه، «ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه» را به عنوان «نماینده قانونی و مشروع خواسته‌های مردم» این کشور به رسمیت شناختند.

در همین حال ایالات متحده با اعلام این که پیشرفت این گروه جدید را به‌دقت زیر نظر دارد هنوز در این باره اعلام موضع نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی نشست خود در بروکسل، پایتخت بلژیک، که روز دوشنبه منتشر شد اعلام کردند: «اتحادیه اروپا ائتلاف اپوزیسیون سوریه را نماینده مشروع خواسته‌های مردم سوریه به شمار می‌آورد.»

با این حال اتحادیه اروپا گرچه تشکیل این ائتلاف را «گامی مهم در مسیر وحدت ضروری اپوزیسیون سوریه» بر شمرده، هنوز یک گام از فرانسه عقب است و این گروه را به عنوان «تنها نماینده» مردم سوریه به رسمیت نشناخته است.

دولت فرانسوا اولاند در پاریس هفته گذشته اعلام کرد که این ائتلاف تازه از نیروهای اپوزیسیون سوریه را «تنها» نماینده مردم سوریه از این کشور می‌داند و مشغول بررسی پذیرفتن سفیر از این گروه است. ایتالیا این هفته به فرانسه پیوست.

در بیانیه روز دوشنبه اتحادیه اروپا ابراز امیدواری شده است که ائتلاف جدید تلاش کند همه نیروهای اپوزیسیون و تمام بخش‌های جامعه مدنی سوریه را تحت پوشش خود بگیرد و همچنین پای‌بندی به ارزش‌های حقوق بشر و دموکراسی را تضمین کند.

بیانیه اتحادیه اروپا در همان روزی منتشر شد که رهبر جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین واکنش خود به بحران سوریه از مخالفان بشار اسد خواست که سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند.

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای در روز دوشنبه، در صورتی که مخالفان در هر کشوری «از خارج آن کشور به سلاح مجهز شوند، به طور طبیعی نظام حاکم با آنها برخورد خواهد کرد».

این در حالی است که ناآرامی‌ها در سوریه پس از آن به سمت جنگ داخلی و مبارزه مسلحانه از سوی اپوزیسیون پیش رفت که حکومت بشار اسد از همان ابتدا اعتراضات مردمی را با خشونت و سرکوب شدید پاسخ داد.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه همچنین بر پشتیبانی از ائتلاف جدید در تلاش‌هایش و رابطه‌اش با جامعه جهانی تاکید کرد و از این ائتلاف خواست با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، به منظور اجرا شدن برنامه‌ او برای انتقال سیاسی در سوریه همکاری کند.

«ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه» هفته گذشته با حضور نمایندگان طیف‌ها و گروه‌های وسیعی از مخالفان بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، در دوحه پایتخت قطر اعلام موجودیت کرد.

فرانسه، ایتالیا، ترکیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس این ائتلاف را به عنوان «تنها نماینده مردم سوریه» به رسمیت شناخته‌اند. اتحادیه عرب این ائتلاف را به عنوان «نماینده مشروع مخالفان سوریه و طرف مذاکره اصلی اتحادیه» به رسمیت شناخته است.

از سویی معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی سوریه، اعلان کرد که این ائتلاف مصر را به عنوان پایگاه اصلی خود برگزیده است.

این سخنان آقای الخطیب پس از دیدار روز دوشنبه‌اش با محمد عمرو، وزیر امور خارجه مصر، در قاهره ایراد شد.

به گزارش خبرگزاری الشرق‌الاوسط مصر، الخطیب در کنفرانسی خبری اظهار داشت: «۱۴ گروه انقلابی و مخالف نظام اسد در ائتلاف حضور دارند. به سخنان برادران‌مان که به ائتلاف نپیوسته‌اند نیز گوش فرا خواهیم داد.»
XS
SM
MD
LG