لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

اعلام جدایی نخستین نماینده پارلمان سوریه از نظام بشار اسد


همزمان با انتشار گزارش‌هایی از حمله قریب‌الوقوع نیروهای ارتش سوریه به شهر حلب، یکی از اعضای پارلمان این کشور جدایی خود از نظام بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، را اعلام کرد.

در همین حال رابرت مود، رئیس پیشین هیئت ناظران سازمان ملل متحد در سوریه، سرنگونی نظام بشار اسد را حتمی دانسته است.

اخلاص بدوی، عضو پارلمان سوریه، روز جمعه پس از رسیدن به ترکیه، جدایی خود را از نظام بشار اسد اعلام کرد. بدین ترتیب خانم بدوی نخستین نماینده پارلمان سوریه است که از زمان آغاز اعتراض‌ها در این کشور، جدایی خود را از نظام بشار اسد اعلام می‌کند.

به گزارش شبکه خبری العربیه، خانم بدوی در این باره گفت: «با هدف جدایی از این نظام ستمکار به ترکیه آمده‌ام.»

او خاطرنشان کرد که به دلیل سرکوب معترضان و انواع شکنجه‌ها و خشونت‌هایی که علیه مردم سوریه اعمال می‌شود، از نظام بشار اسد جدا شده است.

مقام‌های سوری از اخلاص بدوی که مسلمان سنی و مادر شش فرزند است خواسته بودند به نمایندگی از کارگران و کشاورزان، در انتخابات پارلمانی نامزد شود. او از اعضای حزب بعث حاکم در سوریه است.

اخلاص بدوی پیشتر رئیس اتحادیه زنان حزب بعث حلب بود. او همچنین در چهار کمیسیون پارلمان سوریه عضو است.

شدت گرفتن عملیات نیروهای دولتی سوریه علیه شهر‌ها و روستا‌ها در هفته‌های اخیر، شماری از اعضای حزب بعث و دیپلمات‌های سوری را بر آن داشته است تا از نظام بشار اسد جدا شوند. سفرای سوریه در عراق، قبرس و امارات متحده عربی، و مناف طلاس، از فرماندهان گارد ریاست جمهوری سوریه، از جمله جداشدگان اخیر از نظام بشار اسد هستند.

«سرنگونی نظام اسد حتمی است»

از سویی ژنرال رابرت مود، رئیس پیشین هیئت ناظران سازمان ملل متحد در سوریه، سرنگونی نظام بشار اسد را مسئله‌ای حتمی دانسته که تنها به زمان نیاز دارد.

آقای مود که چندی پیش سوریه را ترک کرد، در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: «به نظر من سرنگونی رژیمی که این چنین از نیروی نظامی به شکل مفرط استفاده می‌کند و خشونت علیه غیرنظامیان را به شکلی غیرمتناسب به کار می‌گیرد فقط نیازمند زمان است.»

او ادامه داد: «هر بار که ۱۵ نفر در روستایی کشته می‌شوند، ۵۰۰ نفر به معترضان افزوده می‌شوند که تقریبا ۱۰۰ تن از آنها نظامی هستند.»

او افزود: «هنگامی که ببینیم تشیکلات نظامی بزرگ‌تری از نظام جدا شده و به معترضان می‌پیوندد، نشانه‌ای خواهد بود بر سرعت‌گیری سرنگونی نظام. اما این ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد.»

آمادگی نیروهای ارتش برای حمله به حلب

در همین حال گزارش‌هایی از آمادگی نیروهای ارتش دولتی سوریه برای حمله گسترده به شهر حلب و بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل مخالفان در این شهر منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مناطقی از شهر حلب، دومین شهر بزرگ سوریه و پایتخت تجاری این کشور، که اکنون به محور تنش میان نظام بشار اسد و مخالفان تبدیل شده، برای هشتمین روز پیاپی در معرض گلوله‌باران توپخانه‌ای و هوایی نیروهای دولتی قرار دارد.

دید‌بان حقوق بشر سوریه در این باره گزارش داده است که محله‌های صلاح‌الدین، الاعظمیه، بستان القصر، المشهد و السکری، از ساعات صبح جمعه توسط هلی‌کوپتر‌ها گلوله‌باران شده‌اند.
روز پنج‌شنبه گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به احتمال وقوع کشتار در شهر حلب هشدار داده بود.
XS
SM
MD
LG