لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۹

هشدار حماس به حزب‌الله در مورد دخالت در جنگ داخلی سوریه


سازمان فلسطینی حماس از سازمان لبنانی حزب‌الله خواست از دخالت در جنگ داخلی سوریه خودداری کند و شبه نظامیان خود را از سوریه بیرون بکشد.

سران حماس که این روزها برای پیشبرد آشتی داخلی فلسطینی در مصر گرد آمده‌اند، روز دوشنبه، ۲۷ خردادماه، در بیانیه‌ای برای نخستین بار آشکارا در مورد لزوم خودداری حزب‌الله از دخالت در بحران سوریه فراخوان دادند.

حماس در این بیانیه هشدار داد که دخالت‌های فزاینده حزب‌الله در سوریه، موجب تعمیق شکاف مذهبی در منطقه شده است و این وضعیت باید پایان یابد.

حماس از حزب‌الله خواست که قوای خود را حول «مبارزه با اسرائیل» متمرکز کند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، به تازگی تکرار کرد که نیروهایش در سوریه حضور دارند و «این امری پنهان نیست».

نصرالله می‌گوید حضور شبه نظامیانش برای پاسداری از «مقاومت ضد اسرائیلی لبنان» اهمیت دارد.

در همین حال گزارش‌ها در رسانه‌های عربی حاکی از ان است که نصرالله خود شنبه گذشته، بیست و پنجم خرداد، برای سرکشی از فعالیت شبه نظامیان حزب‌الله، در خیابان اصلی شهرک القصیر سوریه دیده شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، حسن نصرالله با اونیفورم نظامی، و ضمن تدابیرشدید امنیتی، به القصیر رفته بود.

نیروهای حزب‌الله در آزادسازی القصیر و خارج کردن کنترل آن از دست معارضین سوری در نبردهایی سهمگین که چند هفته طول کشید سهیم بودند.

تا پیش از آغاز بحران سوریه در دو سال و نیم پیش، حماس هم‌پیمان سوریه و جمهوری اسلامی ایران بود و سران اصلی حماس از سال ۱۹۹۹ در سوریه زندگی می‌کردند و از یاری‌های همه‌جانبه حکومت‌های حافظ اسد و بشار اسد برخوردار بودند.

با گذشت اندک زمانی از آغاز بحران سوریه، سران حماس راه خود را از حاکمیت سوریه جدا کردند.

در جنگ داخلی سوریه، بارها ارتش بشار اسد به اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی در الیرموک در حومه دمشق، لاذقیه و نقاط دیگر حمله کرده و صدها نفر از فلسطینی‌ها را به قتل رساند و علناً به آنها هشدار داده که در کنار معارضین قرار نگیرند.

یکی از دلایل اصلی حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه در طول سال‌ها این استدلال بود که سوریه «در خط مقدم حمایت از جبهه مقاومت فلسطینی» قرار دارد.

اما سوریه از سال گذشته دفاتر سران حماس را مهر و موم کرد و آنها را «آوارگانی گداصفت» نامید که اکنون به زیر حمایت امیر قطر رفته‌اند.

قطر و عربستان سعودی خواهان سقوط حکومت اسد بوده و از معارضین سوری حمایت می‌کنند.

حماس که از بستر اخوان‌المسلمین حیات یافته، در کنار خیزش مردم سوریه و اخوان‌المسلمین این کشور قرار گرفته است.

جدایی حماس از حاکمیت سوریه، در دوری جستن این جنبش فلسطینی از جمهوری اسلامی ایران نیز نقش داشته است.

سران حماس مخالفت خود را با رویه ایران به طور علنی کرده‌اند؛ ایران همچنان حامی حکومت اسد باقی مانده و معارضین سوری را «تروریست» می‌نامد و راه حمایت همه‌جانبه از رژیم اسد را دنبال می‌کند.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب و اعتدالگرای ایران،‌روز دوشنبه، بیست و هفتم خرداد، در نخستین نشست خبری بین‌المللی خود درتهران بی هیچ اشاره‌ای به حمایت از بشار اسد یا حکومت او گفت که «سرنوشت سوریه را ملت این کشور باید رقم بزند»، و این گفته او با کف زدن خبرنگاران ایرانی و عرب حاضر در کنفرانس روبه‌رو شد.
XS
SM
MD
LG