لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

«خروج بخشی از» نیروهای حزب‌الله حامی اسد از خاک سوریه


بشار اسد،‌ رئیس جمهور سوریه
بشار اسد،‌ رئیس جمهور سوریه
در حالی که بشار اسد از احتمال نامزدی دوباره خود برای ادامه ریاست جمهوری سوریه خبر داده است، خبرگزاری‌های غربی از بیرون رفتن بخشی از نیروهای حزب‌الله از سوریه گزارش می‌دهند.

روزنامه تایمز لندن نوشته است که فشارهای شدید وارده به حزب‌الله و تخریب جایگاه این سازمان شیعی لبنانی به خاطر حمایت قاطعش از رژیم بشار اسد موجب شده است که دبیرکل حزب‌الله دستور عقب‌نشینی بخشی از نیروهای خود از سوریه را صادر کند.

روزنامه تایمز این خبر را با استناد به اظهارات «دیپلمات‌ها و عوامل اطلاعاتی کشور لبنان» منتشر کرده است.

منابع یادشده به تایمز گفته‌اند، حدود ده هزار نفر از شبه نظامیان حزب‌الله برای کمک به بقای رژیم اسد به سوریه اعزام شده بودند که در پی صدور دستور عقب‌نشینی، بخشی از آنها در سوریه باقی مانده‌اند.

رسانه‌های لبنانی مانند روزنامه الجمهوریه و وب‌سایت «نهارنت» در روزهای گذشته خبر داده بودند که سران حزب‌الله ضمن مشورت با میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان تصمیم به خروج شبه نظامیان خود از سوریه گرفته‌اند.

در همین حال، منابع دیگری که افراد مرتبط با حزب‌الله معرفی شده‌اند، به تایمز گفته‌اند که عقب‌نشینی این بخش از شبه نظامیان این سازمان از سوریه «اقدامی تاکتیکی» بوده و ناشی از فشار دولت لبنان بر حزب‌الله نیست.

این منابع حزب‌الله افزوده‌اند نیروهای این سازمان همچنان در سوریه حضور دارند و تنها پس از «تکمیل ماموریت‌های محوله» این کشور را ترک می‌کنند.

در حالی که در ماه‌های اولیه آغاز قیم مردم سوریه علیه نظام سوریه از اسفند ۱۳۹۰ حزب‌الله در مورد حمایت از رژیم بشار اسد سکوت می‌کرد، هر چه که این جنگ داخلی تشدید شد، مداخله شبه نظامیان حزب‌الله به سود حکومت علوی سوریه آشکارتر گردید.

حسن نصرالله در ماه‌های گذشته علناً گفته بود هر چه که فشار بر حزب‌الله شدیدتر شود، شمار شبه نظامیان اعزامی خود به سوریه را «دو و چند برابر» خواهیم کرد.

در همین حال، بشار اسد در تازه‌ترین مصاحبه خود با یک رسانه خارجی بعید ندانست که بار دیگر نامزد پست ریاست جمهوری شود، هرچند که گفت وضعیت برای این که بگوید قطعا نامزد خواهد شد یا نه، هنوز مبهم است.

بشار اسد روز جمعه، دوازدهم مهر، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ترکیه‌ای «هالک» گفت که اکنون تا کارزار انتخاباتی چهار پنج ماهی باقی مانده، اما اگر مردم کشورم هنوز مرا بخواهند، تصمیم با آنهاست.

اسد در این مصاحبه به رهبران ترکیه سخت حمله کرده و آنها را متهم کرد که خون صد هزار نفر از مردم سوریه به پای آنها نوشته می‌شود، چرا که «از حامیان عمده تداوم بحران» در سوریه بوده‌اند.

بشار اسد گفت هر چه که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و افراد او در مورد سوریه می‌گویند، «کوهی از دروغ است و اردوغان حامی تروریست‌ها و لجوج و متعصب است».

آقای اسد ترکیه را تهدید کرد که «به‌زودی بهای سنگین حمایت خود از تروریست‌ها» را خواهد پرداخت.

در این میان، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در مقاله‌ای در روزنامه لوموند خواهان لغو اختیارات پنج عضو دایم شورای امنیت در ارتباط با شرایطی مانند کشتار همگانی در سوریه شد.

آقای فابیوس با انتقاد شدید از «عجز» شورای امنیت در مورد سوریه نوشت که در بیش از دو سال و نیم گذشته دست‌کم صد و بیست هزار نفرر در این کشور کشته شده‌اند تا شورای امنیت توانست یک قطعنامه صادر کند.

شورای امنیت هفته گذشته اولین قطعنامه خود را به اتفاق آراء در مورد لزوم گردآوری و نابودی زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه صادر کرد.

روزنامه نیویورک تایمز از آغاز به کار عملی ناظران تسلیحات کشتار همگانی سازمان ملل متحد برای نابودی زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه خبر داده است.

در این میان، شبکه تلویزیونی روسی «راشا تودی» روز جمعه اعلام کرد که سران سوریه از اعلام اماکنی که ناظران تسلیحات کشتار همگانی از آنها بازدید کرده‌اند، به دلیل لزوم «مراقبت از اطلاعات امنیتی سوریه» و نیز به خاطر «حفظ جان ناظران» خودداری کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG