لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

دولت سوریه برای مذاکره با گروه‌های مخالف ابراز آمادگی کرد


خبرگزاری دولتی سوریه روز شنبه گزارش داد که دولت بشار اسد آماده مذاکره با نمایندگان اپوزیسیون این کشور در اجلاسی است که قرار است ماه آینده در مسکو برگزار شود.

این گزارش که روز شنبه، ششم دی‌ماه، در خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، منتشر شده بدون اشاره به نام منبع آن، و با استناد به گفته‌های یک مقام در وزارت خارجه سوریه نوشته شده است.

به گفته این مقام سوری، این اجلاس «سازنده» برای بررسی راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی کشور برگزار خواهد شد.

به گفته وی، سوریه همواره خواستار مذاکره با کسانی است که خواهان اتحاد، یکپارچگی و آزادی انتخاب هستند.

این مقام وزارت خارجه سوریه گفته است که کنفرانس مسکو برای ایجاد گفت‌وگو میان سوری‌ها و «بدون دخالت خارجی‌ها» برنامه‌ریزی شده است.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که هنوز معلوم نیست که آیا اپوزیسیون سوریه، اعم از رهبران مخالف در تبعید یا شورشیان مسلح، آماده شرکت در اجلاس ماه ژانویه مسکو هستند یا نه.

هادی البحره، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه، که در ترکیه سکونت دارد، روز شنبه با رد برنامه اجلاس مسکو اعلام کرد که «برخلاف شایعه‌ها هیچ ابتکار عملی وجود ندارد».

به گفته وی، روسیه هیچ ابتکار روشنی ندارد و آن چه مطرح شده، تنها برگزاری اجلاسی برای مذاکره در مسکو، بدون هیچ دستورالعمل مشخص و ابتکار عمل است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که روسیه در تلاش است که گفت‌وگوهای صلح میان دولت بشار اسد و مخالفان مختلف آن را از سر بگیرد.

در همین زمینه دولت روسیه روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که تلاش می‌کند مخالفان و دولت سوریه را اواخر ماه ژانویه آینده دور یک میز جمع کند.

دولت بشار اسد نیز گفته است که از پیشنهاد «متحد کلیدی» خود یعنی روسیه حمایت می‌کند.

جنگ داخلی در سوریه که از حدود چهار سال پیش با سرکوب گسترده اعتراضات مدنی توسط دولت بشار اسد آغاز شد، منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ هزار شهروند سوری شده است.

همچنین، بر اساس ارزیابی‌ها، نیمی از شهروندان این کشور مجبور به ترک خانه خویش شده‌اند.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اخیرا از گروه‌های مخالف دولت سوریه خواسته بود که پیش از آغاز مذاکرات مستقیم با نمایندگان دولت سوریه،‌ابتدا در میان خود برای پیروی از یک رویکرد مشترک، به توافق برسند.

آقای لاوروف به طور دقیق مشخص نکرد که کدام یک از گروه‌های مخالف باید در این مذاکرات شرکت کنند.

XS
SM
MD
LG