لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷

روسیه: شانس اندکی برای حل بحران سوریه در مذاکره هست


گفت‌وگوی سرگئی لاوروف (راست) با هیلاری کلینتون
گفت‌وگوی سرگئی لاوروف (راست) با هیلاری کلینتون
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اظهار داشت که شانس اندکی برای یافتن راه‌ حل برای بحران سوریه در مذاکره با ایالات متحده و اخضر ابراهیمی، سفیر سازمان ملل متحد، وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای لاوروف که روز پنج‌شنبه، ۱۶ آذرماه، با اخضر ابراهیمی و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، در شهر دابلین دیدار داشت، بیانیه رسمی وزارت امور خارجه ایالات متحده را تایید کرد، بیانیه‌ای که از برگزاری نشست‌های بعدی مقامات آمریکا و روسیه با اخضر ابراهیمی در روزهای آینده خبر می‌داد.

او گفت: «روسیه و ایالات متحده توافق کردند که کار‌شناسان ما در روزهای آینده با ابراهیمی و نمایندگان او به منظور تبادل آرا و رسیدن به یک تصمیم دیدار کنند.»

بر اساس این گزارش که روز ۱۷ آذر به نقل از وزارت امور خارجه روسیه منتشر شد، آقای لاوروف همچنین گفت: «نمی‌توانم پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای داشته باشم، اما این هم به نظرمان اشتباه بود که درخواست ابراهیمی برای نشست را رد کنیم. ایالات متحده هم چنین دیدگاهی دارد.»

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه دیدگاه اخضر ابراهیمی را بیان کرد که این مذاکرات در راستای بیانیه ژنو خواهد بود که در نشستی در ماه ژوئن به تایید رسید و خواستار تشکیل دولت انتقالی در سوریه می‌شد.

لاوروف گفت: آقای ابراهیمی درک می‌کند که شانس موفقیت خیلی اندک است، اما اعتقاد دارد روسیه و ایالات متحده می‌توانند نقش عمده‌ای ایفا کنند تا مشخص شود چه کاری می‌توان برای اجرای توافق‌نامه ژنو انجام داد.

ایالات متحده و روسیه در آن زمان درباره بیانیه ژنو و خواسته آن از بشار اسد توافقی نداشتند، به طوری که هیلاری کلینتون می‌گفت این بیانیه آشکارا از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، می‌خواهد که قدرت را‌‌ رها کند، اما لاوروف معتقد بود که چنین چیزی در این بیانیه نیامده است.

به گزارش رویترز، مقامات روسیه در یک سال اخیر تلاش کرده‌اند که در بیانات علنی خود از بشار اسد فاصله بگیرند، اما در عین حال روسیه سه بار از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کرده است تا مانع تلاش‌های غرب و کشورهای عربی برای برکناری اسد یا فشار بر او برای پایان دادن به خون‌ریزی‌ها شود.

آقای لاوروف گفت: «روسیه و ایالات متحده به دلایل قابل فهم معترف به مسئولیت ویژه خود برای برقراری امنیت بین‌المللی هستند و ابراهیمی نیز به طور خاص بر این مسئله تاکید کرده است.»

فرودگاه دمشق منطقه نظامی اعلام شد

در همین حال نبرد میان نیروهای حکومت سوریه و شورشیان که به سراسر کشور سرایت کرده همچنان ادامه دارد.

شورشیانی که در دمشق، پایتخت سوریه، در نبرد با نیروهای حکومتی هستند، امروز جمعه فرودگاه بین‌المللی دمشق را منطقه نظامی و جنگی خوانده و به شهروندان و خطوط هواپیمایی هشدار دادند که از آنجا دوری کنند.

بر اساس این گزارش، نبیل الامیر، یکی از سخنگویان شورای نظامی دمشق، نزدیک به شورشیان گفت: «یگان‌های شورشی که فرودگاه را محاصره کرده‌اند، روز گذشته تصمیم گرفتند که این فرودگاه هدف تهاجم باشد.»

او افزود: «این فرودگاه مملو از خودروهای زرهی و سرباز است. شهروندانی که به آنجا نزدیک می‌شوند باید خطر آن را هم بپذیرند.»

فرودگاه دمشق از پنج‌شنبه هفته گذشته محل تقابل نیروهای حکومتی سوریه و شورشیان بوده‌ است. ادامه این درگیری‌ها سبب لغو بسیارى از پروازهاى خطوط هوایى به سوریه شده است.
XS
SM
MD
LG