لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

امضای توافقنامه آتش‌بس میان اسد و اپوزیسیون؛ روسیه نیروهایش را کاهش می‌دهد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز پنج‌شنبه، نهم دی‌ماه، خبر داد که حکومت سوریه با اپوزیسیون مسلح این کشور توافقنامه آتش‌بس امضا کرده است. دو گروه همچنین «آماده آغاز» مذاکرات صلح هستند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج شنبه بر اساس گفته‌های رئیس جمهور روسیه که در تلویزیون این کشور پخش شده خبر داد که در پی امضای توافقنامه آتش‌بس روسیه نیز از میزان نیروهای نظامی خود در خاک سوریه خواهد کاست.

به گفته ولادیمیر پوتین که در کنار آیت‌الله علی خامنه‌ای به عنوان حامی اصلی بشار اسد و حکومت او در دمشق ظاهر شده، آقای اسد پس از نزدیک به شش سال با «نیروهای اصلی اپوزیسیون مسلح» این کشور به توافق آتش‌بس رسیده است.

او به نام این گروه‌ها اشاره‌ای نکرده است، با این حال وزیر دفاع روسیه در روز پنج شنبه در سخنانی جداگانه توضیحاتی داد که شاید بتواند به روشن شدن این نکته مبهم کمک کند.

به گفته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، این وزارتخانه دو ماه تمام «با میانجی‌گری ترکیه» در حال رایزنی و مذاکره با «رهبران گروه‌های اپوزیسیون میانه‌رو»ی سوریه بوده که ظاهرا قلمرویی وسیع در مرکز این کشور را در کنترل خود دارند.

آقای پوتین همچنین وعده داده است که به زودی از میزان نیروهای روسی در خاک سوریه بکاهد.

به گفته رئیس جمهور روسیه که در عین حال بر ادامه حمایت از بشار اسد تاکید داشت این اقدام در پی پیشنهاد وزارت دفاع روسیه اتفاق خواهد افتاد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه، گفته بود که دولت سوریه در آستانه برگزاری مذاکرات صلح و در حال رایزنی با گروه‌های مخالف است.

با این همه در همان روز یک گروه مخالف که از حمایت عربستان سعودی برخوردار است، اعلام کرد که از چنین مذاکراتی هیچ اطلاعی ندارد.

با این حال در تایید خبر ولادیمیر پوتین پیشتر در روز چهارشنبه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، گفته بود که آنکارا و مسکو طرحی برای آتش‌بس در ترکیه آماده کرد‌ه‌اند.

وی با این حال تصریح کرد که ترکیه همچنان از خواست مخالفان برای برکناری بشار اسد حمایت می‌کند.

هنوز گروه‌های سوری به خبر امضای آتش‌بس واکنش نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG