لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

سفر وزیر خارجه سوریه به ایران دو روز پس از برقراری آتش‌بس


دو روز پس از برقراری آتش‌بس میان حکومت سوریه و مخالفان آن، وزیر خارجه سوریه به تهران سفر کرده و با همتای ایرانی خود در این باره گفت‌وگو کرد. ولید معلم در سفر خود به تهران با رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز دیدار خواهد کرد.

بر اساس گزارش وزارت خارجه ایران، روز شنبه، ۱۱ دی‌ماه، محمدجواد ظریف و ولید معلم درباره «آتش‌بس پایدار» در سوریه گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش، «کمک های انسانی»، «مبارزه با گروه‌های تروریستی» و «ابتکارات سیاسی مطرح شده برای گفت‌وگو و صلح در سوریه» از دیگر محورهای مذاکره وزرای خارجه دو کشور بوده است.

علی مملوک، رئیس نهاد امنیت ملی سوریه، نیز به همراه وزیر خارجه این کشور به ایران سفر کرده و این دو مقام سوری با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، دیدار خواهند کرد.

این سفر دو روز پس از آغاز آتش‌بس میان حکومت سوریه و اپوزیسیون مسلح این کشور انجام می‌شود.

این آتش‌بس که با میانجی‌گری روسیه و ترکیه حاصل آمده، با استقبال چند کشور از جمله ایالات متحده و ایران مواجه شده است.

این توافق از نیمه شب پنج‌شنبه به اجرا درآمده است، اما در حالی که اکثر نقاط کشور سوریه روز جمعه شرایط نسبتاً آرامی را پشت سر می‌گذاشت، حومه دمشق در این روز صحنه درگیری‌هایی میان نیروهای حکومتی و اپوزیسیون مسلح این کشور بود.

در همین زمینه گروه‌های شورشی سوریه روز شنبه اعلام کردند که «در صورت ادامه نقض آتش‌بس» توسط نیروهای دولتی سوریه، این آتش‌بس را «کان لم یکن» تلقی خواهند کرد.

اما از سوی دیگر برخی از تحلیل‌گران توافق کنونی را نشانه پر رنگ شدن نقش ترکیه و کم‌رنگ شدن نقش ایران در تحولات سوریه دانسته‌اند.

این در حالی است که برخی از نمایندگان مجلس ایران شرکت ترکیه در این آتش‌بس را به معنای شکست سیاست‌های عربستان سعودی در سوریه تعبیر کرده‌اند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، این اتفاق را «دستاورد خوبی» برای ایران، روسیه و ترکیه خوانده و افزود: «امیدواریم که این مسئله پایدار بماند زیرا بنده شنیدم که ترکیه درخواست هایی مبنی بر خروج نیروهای مقاومت داشته است.»

ایران اصلی‌ترین حامی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است و روسیه نیز از سال گذشته حملات هوایی علیه مخالفان آقای اسد را آغاز کرده است.

با این حال یحیی رحیم صفوی، دستیار ویژه رهبر جمهوری اسلامی در امور نظامی، روز پنج‌شنبه، اول مهر، ابراز نگرانی کرده بود که مبادا در «زد و بند» روسیه و آمریکا در موضوع سوریه، منافع آمریکا بیشتر تامین شود و در این میان «سهم کمتری به ایران» داده شود.

اما در سه ماه گذشته اتفاقات بسیاری در بستر مناسبات آمریکا و روسیه افتاده و دو کشور از هم دورتر و دورتر شده‌اند.

پیشنهاد سفیر جدید ایران در سوریه به رئیس جمهوری

همزمان با سفر وزیر خارجه سوریه به تهران، خبرگزاری مهر اعلام کرد که جواد ترک‌آبادی از سوی وزارت خارجه به عنوان سفیر جدید ایران در سوریه به رئیس جمهوری پیشنهاد شده است.

آقای ترک‌آبادی پیش از این سفیر ایران در کشورهای سودان، بحرین و نیجریه و رئیس اداره اول شمال و غرب آفریقای وزارت خارجه بوده است.

سفارت ایران در دمشق از مهرماه و با پایان یافتن ماموریت پنج ساله محمدرضا رئوف شیبانی، سفیر پیشین، با کاردار اداره می‌شود و این موضوع اعتراض برخی نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG