لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

دستگیری ده‌ها «سلفی جهادی» در پی اعمال خشونت‌آمیز در تونس


معترضان سلفی در ماه مارس خواستار گنجاندن اصول اسلامی در قانون اساسی تونس شدند
معترضان سلفی در ماه مارس خواستار گنجاندن اصول اسلامی در قانون اساسی تونس شدند
نیروهای امنیتی تونس ده‌ها تن از اعضای جریان موسوم به «سلفی جهادی» را پس از خشونت‌هایی که شامگاه دوشنبه، ۲۲ خردادماه، در پی برگزاری نمایشگاهی هنری روی داد بازداشت کردند. سلفی‌ها می‌گویند در این نمایشگاه به مسلمانان اهانت شده است.

لطفی الحیدوری، مسئول روابط عمومی وزارت کشور تونس، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «تاکنون دست‌کم ۹۷ نفر از افراد وابسته به جریان سلفی جهادی و دیگر جریان‌های منحرف، همچنین برخی از افراد سابقه‌دار که در اعمال خشونت‌آمیز شرکت داشتند دستگیر شده‌اند.»

در خشونت‌های شامگاه دوشنبه تونس که در مناطق مختلفی از این کشور روی داد، دست‌کم ۱۰۰ نفر زخمی شدند. این خشونت‌ها با تخریب اموال عمومی نیز همراه بود.

از همین رو از روز سه‌شنبه نیروهای امنیتی این کشور دستگیری افرادی را آغاز کردند که به دست داشتن در این خشونت‌ها متهم هستند.

در همین زمینه یک منبع پزشکی نیز گفته است که ۹۰ نفر از زخمی‌ها، همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند؛ این افراد در اثر اصابت سنگ یا گلوله تفنگ بادی زخمی شده‌اند.

به دنبال همین خشونت‌ها بود که وزارت کشور تونس در ۸ استان این کشور منع آمد و شد در ساعات شب برقرار کرد.

به گفته سلفی‌های تونس، در نمایشگاهی هنری که روز یک‌شنبه هفته گذشته در شهر مرسی در شمال پایتخت تونس افتتاح شد، در بعضی از تابلوها، «به اسلام اهانت شده است».

در همین زمینه نورالدین الخدامی وزیر امور دینی تونس، خواستار آغاز تحقیقی قضایی درباره تابلوهای این نمایشگاه به منظور مشخص شدن درستی یا نادرستی ادعای سلفی‌ها در خصوص اهانت به اسلام شده است.

اما ابو ایوب، از برجسته‌ترین رهبران «جریان سلفی جهادی» تونس، در پیامی ویدیویی که روی شبکه فیس‌بوک منتشر شده از تونسی‌ها خواسته است پس از نماز جمعه علیه «مرتدهایی که دین اسلام را به سخره گرفته‌اند» قیام کنند.

به گفته مسئول روابط عمومی وزارت کشور تونس، در جریان این خشونت‌ها، ساختمان یکی از دادگاه‌ها، یک خودروی آتش‌نشانی و دو پاسگاه پلیس به آتش کشیده شده و شیشه‌های شماری دیگر از مراکز امنیتی این کشور نیز خرد شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی تونس، گروه‌های سلفی در منطقه جندوبه در شمال غرب پایتخت این کشور، با کوکتل‌مولوتوف ساختمان‌های «اتحادیه کار تونس» (بزرگ‌ترین اتحادیه صنفی در این کشور) و ساختمان‌های احزاب چپ‌گرای «ملی‌گرایان دموکرات»، «دموکرات پیشرو» و «ائتلاف دموکرات برای کار و آزادی» را به آتش کشیده‌اند.

این گزارش افزوده است: «سلفی‌های مسلح به قمه، چاقو و کوکتل‌مولوتوف همچنین یک کامیون حامل مشروبات الکلی را به آتش کشیده و شماری از مغازه‌ها را غارت کرده‌اند.»

خبرگزاری دولتی تونس ادامه داده است: «سلفی‌ها با پرداخت پول به شماری افراد خرابکار از آنها خواستند نیروهای امنیتی را به خود مشغول کنند تا آنها بتوانند توطئه‌های خود را اجرا کنند.»

در شهر سوسه در شرق تونس هم ساختمان دانشکده عالی هنرهای زیبا در معرض پرتاب سنگ و کوکتل‌مولوتوف قرار گرفت.

در همین حال نورالدین البحیری، وزیر دادگستری تونس، در مصاحبه با خبرنگاران خشونت‌های یاد شده را «تروریسم» توصیف کرده و وعده داد که قانون را علیه «تروریست‌ها» اجرا کند.

از سوی دیگر فراکسیون حزب اسلام‌گرای نهضت در مجلس موسسان تونس خواستار آن شده است که بندی جدید به قانون اساسی این کشور اضافه شود که برپایه آن اهانت به مقدسات دینی جرم شناخته شود.

حزب نهضت با در اختیار داشتن ۸۹ کرسی از ۲۱۷ کرسی مجلس موسسان تونس، بزرگ‌ترین فراکسیون این مجلس را در دست دارد. این مجلس چند ماه پس از سرنگونی نظام زین‌العابدین بن‌علی، رئیس جمهور پیشین تونس، در سال گذشته تشکیل شد.

در همین حال گروه سلفی جهادی «دیدار یاوران شریعت» که به تندوری شهرت دارد هرگونه دست داشتن در اعمال خشونت‌آمیز را رد کرده و یکی از اعضای آن به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ما دعوت به خشونت نکردیم و تنها از تونسی‌ها خواستیم برای حمایت از دین پس از نماز جمعه آینده تظاهرات کنند.»

انجمن غیر دولتی حقوق بشر تونس ماه گذشته از مقام‌های این کشور خواست که با پدیده «خشونت سلفی‌ها» مقابله کنند. این گروه در بیانیه خود گروه‌های سلفی تندرو را به «اشاعه تروریسم، خشونت و کینه» متهم کرده است.
XS
SM
MD
LG