لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

مرگ یک ایرانی و زخمی شدن پنج ایرانی دیگر در حادثه فرودگاه آتاتورک


در پی حملات انتحاری سه‌شنبه شب در فرودگاه آتاتورک استانبول، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی از مرگ «یک» تبعه ایران و زخمی شدن پنج ایرانی دیگر در این حادثه خبر داد.

در همین حال خبرگزاری‌ها در ایران از قول مقامات هوایی کشور خبر می‌دهند که «تمام پروازها» به مقصد استانبول «تا اطلاع ثانوی» لغو شده است.

این در حالی است که گزارش رسانه‌های خارجی از جمله روزنامه گاردین حاکی از آن است که پروازها از فرودگاه آتاتورک استانبول ساعاتی پس از حادثه تروریستی از سر گرفته شده است.

حملات انتحاری در فرودگاه استانبول ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:00 0:00

گزارش‌ها حاکی است که در حملات انتحاری روز سه‌شنبه، هشتم تیرماه، به فرودگاه آتاتورک استانبول ۳۶ نفر کشته و ۱۴۷ نفر زخمی شده‌اند. نخست وزیر ترکیه گروه حکومت اسلامی را مسئول این حملات معرفی کرد.

حال شماری از مجروحان این حملات وخیم است، از جمله یکی از مجروحان ایرانی حادثه.

پیش از انتشار این خبر، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود از حملات انتحاری در فرودگاه آتاتورک استانبول ابراز تاسف کرده و در برابر آنها موضع گرفته بود.

حسن قشقاوی، معاون امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۹ تیرماه، از مرگ یک ایرانی و مجروحیت پنج ایرانی دیگر در حادثه آتاتورک خبر داد. او به نام و مشخصات این افراد اشاره نکرد.

آقای قشقاوی در عین حال احتمال بالا رفتن آمار ایرانی‌های قربانی در این حادثه را رد نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، او در این باره گفت: «امیدواریم تعداد مجروحین و کشته‌شدگان ایرانی در این حادثه افزایش پیدا نکند.»

از سوی دیگر خبرگزاری فارس از قول مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشور خبر داد که تمام پروازها از ایران به استانبول لغو شده است.

با این حال همین مقام اضافه کرده است که «احتمال» برقراری پروازها از «بعدازظهر روز چهارشنبه» وجود دارد.

ترکیه و به‌ویژه شهر استانبول یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری و تجاری برای ایرانیان است و سالانه صدها هزار ایرانی با این دو هدف به استانبول سفر می‌کنند.

از همین رو این نخستین بار نیست که حملات تروریستی در ترکیه که به‌ویژه در یک سال گذشته افزایش پیدا کرده از میان ایرانی‌ها نیز قربانی گرفته است.

در فروردین‌ماه گذشته نیز انفجاری مرگبار در مرکز شهر استانبول به مرگ یک ایرانی و زخمی شدن سه ایرانی دیگر انجامید.

انفجار مرگبار سه‌شنبه شب در فرودگاه استانبول به احتمال زیاد ضربه کاری دیگری خواهد بود بر پیکر صنعت گردشگری در ترکیه که به‌ویژه در یک سال گذشته بسیار زخم خورده است.

به گزارش روزنامه گاردین، بر اساس آماری که مقامات گردشگری ترکیه اخیرا منتشر کردند، تعداد گردشگران خارجی در ماه مه گذشته بیش از یک‌سوم کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین حد خود در ۲۲ سال گذشته رسید.

XS
SM
MD
LG