لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

آغاز محاکمه ۴۴ روزنامه‌نگار طرفدار کرد‌ها در ترکیه


عکس مربوط به تظاهرات طرفداران کردها در استانبول در فوریه سال جاری
عکس مربوط به تظاهرات طرفداران کردها در استانبول در فوریه سال جاری
دادگاهی در ترکیه رسیدگی به پرونده ۴۴ روزنامه‌نگار «طرفدار کردهای» این کشور را که متهم به داشتن رابطه با حزب کارگران کردستان، پ کا کا، هستند آغاز کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با توجه به برگزاری اولین جلسه محاکمه این افراد در روز دوشنبه، ۲۰ شهریورماه، این مورد را بزرگ‌ترین پرونده دادگاهی مربوط به رسانه‌ها خوانده و نوشته است که محاکمه این افراد به نگرانی پیرامون آزادی‌های رسانه‌ای و سیاسی در ترکیه دامن زده است.

اِما سینگلیر وب، پژوهشگر دیدبان حقوق بشر در ترکیه، در همین زمینه می‌گوید که «سرکوب روزنامه‌نگاران کرد... نگرانی‌های جدی در مورد رفتار با اقلیت‌ها در ترکیه ایجاد کرده است».

به گفته وی، این افراد اگر هم دیدگاه‌های تهاجمی (علیه دولت) داشته باشند، بایستی تحت حمایت قرار گیرند.

بر اساس گزارش رویترز، از سال ۲۰۰۹ تاکنون «هزاران طرفدار» کردهای ترکیه، از جمله شخصیت‌های سیاسی، دانشگاهی و خبرنگاران به اتهام داشتن رابطه با حزب «پ کا کا» که از ۲۸ سال پیش مبارزه مسلحانه علیه دولت ترکیه را آغاز کرده، در دادگاه‌های این کشور محاکمه شده‌اند.

پیکار افراد مسلح «پ کا کا» و نیروهای دولت ترکیه از ماه ژوئن ۲۰۱۱ تاکنون ۸۰۰ کشته از هر دو طرف بر جای گذاشته است.

بر پایه گزارش «گروه بحران بین‌الملل»، ۵۰۰ تن از اعضای «پ کا کا»، ۲۰۰ مامور امنیتی ترکیه و ۸۵ تن از مردم عادی در جریان درگیری‌های نظامی با افراد مسلح «پ کا کا» کشته شده‌اند.

بر پایه این گزارش، از سال ۱۹۸۴ تاکنون شمار کشته‌شدگان کرد در جریان این خشونت‌ها به ۴۰ هزار نفر رسیده است.

حزب کارگران کردستان، پ کا کا، توسط ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته شده و در لیست سیاه این کشور‌ها قرار دارد.

منتقدان دولت ترکیه می‌گویند که فشار‌ها بر کردهای ترکیه تنها به اعضای حزب کارگران کردستان و افراد مرتبط با آنها محدود نمی‌شود، و حتی حزب «صلح و دموکراسی» که طرفدار اقلیت کردهای ترکیه است و چندین نماینده کرد در پارلمان دارد نیز با فشارهای سیاسی مواجه است.

این حزب می‌گوید که حدود هزار تن از اعضای آن هم اکنون در زندان‌های ترکیه محبوس‌اند.

به گزارش رویترز، اقلیت کردهای ترکیه ۲۰ درصد از جمعیت ۷۴ میلیون نفری ترکیه را تشکیل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG