لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

آغاز به کار دوباره حوزه گازی شراکتی ایران در دریای شمال


سکوی نفتی در دریای شمال (عکس تزئینی است)
سکوی نفتی در دریای شمال (عکس تزئینی است)
خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت انرژی بریتانیا از لغو ممنوعیت تولید در یک حوزه گازی در شمال اروپا که ایران نیز در آن سهم دارد خبر داد. با این حال ایران هم‌چنان به درآمد این میدان گازی دسترسی نخواهد داشت.

وزارت انرژی بریتانیا روز سه‌شنبه، ۳۰ مهرماه، اعلام کرد که ممنوعیت تولید در حوزه گازی روم در دریای شمال را که تحت مالکیت مشترک پنجاه‌ـ‌پنجاه بریتیش پترولیوم و شرکت نفت ایران است لغو می‌کند.

با این حال به دلیل آن که تحریم‌های جمهوری اسلامی در حوزه انرژی هنوز به قوت خود باقی است، ‌دولت بریتانیا اعلام کرده است که هر گونه درآمد حاصل از تولید گاز در دریای شمال برای شرکت ملی نفت ایران در یک حساب بانکی مسدود خواهد شد.

کار در این حوزه گازی عظیم در سال ۲۰۱۰ به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شرکت‌های ایرانی از جمله شرکت ملی نفت ایران تعطیل شد.

وزارت انرژی بریتانیا دلیل اتخاذ این تصمیم را جلوگیری از هر گونه آسیب زیست‌محیطی و تخریب این حوزه گازی اعلام کرده است.

طبق اعلام این وزارتخانه، حوزه گازی روم در دریای شمال «برای تعطیلی دائم طراحی نشده است».

در همین حال کمپانی بریتانیایی بریتیش پترولیوم روز سه شنبه اعلام کرد که هنوز زمان دقیق آغاز به کار مجدد این حوزه گازی مشخص نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در اکتبر سال ۲۰۱۰ و پیش از تعطیلی موقتی این حوزه گازی، حدود چهار درصد از گاز تولیدی بریتانیا از این محل تامین می‌شده است.

حوزه گازی روم در ۳۷۰ کیلومتری ساحل شمالی اسکاتلند در دسامبر سال ۲۰۰۵ و با هزینه ساخت بیش از نیم میلیارد دلار پمپاژ گاز را آغاز کرد.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به دلیل سوء‌ظن به فعالیت اتمی ایران تحریم‌هایی علیه شرکت‌های ایرانی به‌ویژه در حوزه انرژی وضع کرده‌اند؛‌با این حال جمهوری اسلامی همواره اعلام کرده است که هدفی جز کاربردهای صلح‌آمیز از انرژی اتمی ندارد.
XS
SM
MD
LG