لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

رئیس جمهور اوکراین سوگند یاد کرد؛ «کریمه همیشه جزئی از اوکراین است»


پترو پوروشنکو در مجلس اوکراین در روز شنبه
پترو پوروشنکو در مجلس اوکراین در روز شنبه
پترو پوروشنکو معروف به «سلطان شکلات» روز شنبه، ۱۷ خردادماه، و یک روز پس از نخستین دیدارش با رئیس جمهور روسیه به عنوان رئیس جمهور تازه اوکراین در مجلس این کشور سوگند خورد.

او در این مراسم اعلام کرد که هرگز الحاق کریمه به روسیه را نخواهد پذیرفت.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه پس از دیدار کوتاهش با رئیس جمهور تازه اوکراین چنین اظهار نظر کرد که پترو پوروشنکو به حل اختلافات در این کشور «رویکرد درستی» دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پوروشنکو در مراسم سوگند ریاست جمهوری ابتدا از حضار خواست که به احترام صد کشته روزهای آغازین اعتراضات خیابانی کی‌یف در زمان رئیس جمهور پیشین یک دقیقه سکوت کنند.

در جریان اعتراضاتی که به سقوط و فرار ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور پیشین اوکراین، انجامید دست‌کم صد نفر جان خود را در کی‌یف، پایتخت این کشور، از دست دادند.

مراسم سوگند ریاست جمهوری اوکراین در روز شنبه با حضور جو بایدن، معاون باراک اوباما، و همچنین هرمان وان رومپوی، رئیس شورای اروپا، و ۲۰ مقام غربی دیگر برگزار شد.

با این حال خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که از روسیه تنها سفیر این کشور در اوکراین در این مراسم حضور داشته است.

رئیس جمهور جدید اوکراین در سخنرانی خود در این مراسم همچنین به تمام شورشیانی که «دست‌شان به خون آغشته نیست» وعده عفو داد، اما در عین حال اضافه کرد «کریمه همواره جزئی از اوکراین باقی خواهد ماند».

روسیه در ماه مارس گذشته شبه‌جزیره استراتژیک کریمه در شمال دریای سیاه را به خاک خود ضمیمه کرد، آن هم پس از یک همه‌پرسی که مجمع عمومی سازمان ملل آن را «نامشروع» اعلام کرد.

مراسم روز شنبه در کی‌یف یک روز پس از آن انجام شد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در مصاحبه‌ای از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، خواست تا رهبر تازه اوکراین را به رسمیت بشناسد.

به گفته آقای اوباما، اگر روسیه می‌خواهد نشان دهد که خواهان پایان یافتن ماه‌ها بحران در اوکراین است مهم‌ترین شرط به رسمیت شناختن رئیس جمهور تازه این کشور است.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه همچنین از روسیه خواست تا به تامین مالی و تسلیحاتی جدایی‌طلبان در شرق اوکراین پایان دهد، اتهامی که روسیه همواره آن را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG